Plassering varmeelement i kokegryte

Hei godt følk!
Jeg har kjøpt et nytt varmeelement til gryta mi. Det er ca 9000 W kapasitet (3 fase), med lav energitetthet. Det er denne modellen fra brewpower.
Jeg lurte på hvor folk ville plassert den, i min ca 110 L gryte - altså ca hvor langt opp fra bunn?
I mitt hode tenker jeg slik:
Argument mot å plassere elementet så lavt som mulig: Elementet er ganske langt, slik at enden kanske kan sige ned å berøre grytebunnen. Selv om jeg skjønner hvorfor dette skal være et problem, så føles det litt feil
Argumentet for å plassere det lavt er at da minimerer jeg faren for å komme i kontakt med falsk bunn.
Er det noe utstyr jeg kan finne på å installere i fremtiden jeg bør tenke på - feks bazooka filter? Jeg har ingen utstyr som kommer gjennom per i dag, utenom kran.
 
skal du ha falsk bunn bør du montere det så lavt som mulig. Tenker du å ta det ut etter hvert brygg for rengjøring? om ikke kan du gjøre som jeg har i gamle bryggeriet, da har jeg splittet elementene ut i en vifte, og det har fungert utmerket. har de ca 2 cm over bunnen, og meskekjelen ca 2 cm over der igjen. Skal du ta elementet ut å inn, ville jeg prøvd å ta det midt mellom bunn og falskbunn
 
Hvorfor skal elementet sige ned mot bunn?

Uten at jeg vet noe mer enn det du har beskrevet, så ville jeg hatt det så langt ned som er mulig praktisk sett. Du tar det kanskje ut når du skal vaske oppsettet, så da trenger du ikke komme til fra toppen i en så stor tank.

Du skal kanskje ha noe helt i bunn, utløp/drain eller noe, så så langt ned som er praktisk for at det ikke hindrer noe..
 
Takk for gode svar. Grunnen til at jeg "frykter" at det skal sige ned er at elementet er ganske langt, og at silikonpakningene muligens ikke er sterke nok til at den står rett ut. @Brede , ikke konflikt med meskekjele, dette er i separate beholdere. Tipper jeg demonterer elementet for rengjøring.
 
Takk for gode svar. Grunnen til at jeg "frykter" at det skal sige ned er at elementet er ganske langt, og at silikonpakningene muligens ikke er sterke nok til at den står rett ut. @Brede , ikke konflikt med meskekjele, dette er i separate beholdere. Tipper jeg demonterer elementet for rengjøring.
elementet siger ikke med mindre kjelen har veldig tynn vegg.
Kjøpekjele eller VVB.
Hvis du kan koble elementet innviduelt får du mer egnet effekt for din ca 90 liter.
 
Tilbake
Topp