Plastkoker. Isolere eller ikke?

Har isolert min plastkoker med tykk sitteunderlag. Testa oppkok i dag, og jeg synes ikke det gjorde noe forskjell fra første gang jeg testa. Tok 45min fra springtemperatur til det boblekoka. Hva sier plastekspertene? Er det stor vitts å isolere??

Du har i grunn kommet frem til svaret selv. ;D

Hvis man kan guffe på med kW så vil varmetapet gjennom plasten være såpass liten i forhold at det trolig ikke gjør mye forskjell. Rundt meskedunken derimot passer det godt med isolasjon, men det sier seg selv.

Eduard skrev:
Du har i grunn kommet frem til svaret selv. ;D

Hvis man kan guffe på med kW så vil varmetapet gjennom plasten være såpass liten i forhold at det trolig ikke gjør mye forskjell. Rundt meskedunken derimot passer det godt med isolasjon, men det sier seg selv.

Har et til element på 1500w som jeg tenkte å montere extra for å få kortere oppkok-tid. 2200w-elementet (eller var det mer w.. ??  :jaha: ) holder boblekokinga aktiv fint aleine når jeg har fått kok på 20L vann (ca 40-50 min). Men koker vørtern opp raskere enn vann? Mener å ha lest det et sted...

Meskedunken min har jeg et pledd rundt og over. Den er av 2 kar i hverandre m silbunn i innerste kar, så luftrommet mellom de gjør en god del av isolasjonsjobben der. Men nå som høst og vinter slår til, skal jeg strappe fast noe som isolerer mesken bedre.

Man kan godt tilsette et element for å få raskere oppvarming, så slokker man bare ett av elementene for å holde koken. Vær litt obs når du kobler to slike elementer på et kurs, det kan føre til overbelastning og sikringen vil da gå.

Vi bruker plastdunker med isolasjon.  For meg er det enkel mattematikk.  Mer isolasjon=mindre varmetap.
Har et 2,2 og et 1 KW element.  Bruker begge for å få oppkok.  1 KW elementet holder 30 liter i fosskok, nesten litt mye av det gode noen ganger.

Jeg ville isolert, om ikke annet så for følelsen :)

Eduard skrev:
Man kan godt tilsette et element for å få raskere oppvarming, så slokker man bare ett av elementene for å holde koken. Vær litt obs når du kobler to slike elementer på et kurs, det kan føre til overbelastning og sikringen vil da gå.

Må kjøre på 2 kurser ja. Gamalt hus m lav amp, så sikkeringene kommer til å gå med en gang om jeg kjører på samme.

ErlendT skrev:
Vi bruker plastdunker med isolasjon.  For meg er det enkel mattematikk.  Mer isolasjon=mindre varmetap.
Har et 2,2 og et 1 kW element.  Bruker begge for å få oppkok.  1 kW elementet holder 30 liter i fosskok, nesten litt mye av det gode noen ganger.

Hmmm.. 1kw holder koken gående-> Kanskje jeg skal prøve meg med noe bedre isolering da  :jaha: Takk for erfaring! :)

ErlendT skrev:
Vi bruker plastdunker med isolasjon.  For meg er det enkel mattematikk.  Mer isolasjon=mindre varmetap.
Har et 2,2 og et 1 kW element.  Bruker begge for å få oppkok.  1 kW elementet holder 30 liter i fosskok, nesten litt mye av det gode noen ganger.

Man skal ha et ganske bra varmetap og høy bryggefrekvens for å spare inn kostnadene ved å isolere, så sant man ikke har noe skrot liggende som man kan bruke :) Og miljømessig er det vel ikke så gunstig med hverken produksjon, transport eller deponering av feks. liggeunderlag heller.

Jeg lager plastkokere.
Disse er regelrett stygge, så jeg isolerer, og lager spiker av grov furu utenpå. Beiser med ugrunnet tjærefarge, så blir det til slutt et estetisk fint bryggeri. :)
Også liker jeg tanken på at varmetapet er minst mulig. Plastbøttene som blir brukt har jo en relativt stor overflate mot luft (høy og tynn) i mitt tilfelle.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Münsterjeger skrev:
Jeg lager plastkokere.
Disse er regelrett stygge, så jeg isolerer, og lager spiker av grov furu utenpå. Beiser med ugrunnet tjærefarge, så blir det til slutt et estetisk fint bryggeri. :)
Også liker jeg tanken på at varmetapet er minst mulig. Plastbøttene som blir brukt har jo en relativt stor overflate mot luft (høy og tynn) i mitt tilfelle.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk

Veldig gjerne bilde, ja!  :ilike:

Tilbake
Topp