Jeg er ferdig med to brygg på platekjøler. Min er 50-platers og har ca samme areal som Blichmann sin.
Første gang bommet jeg litt fordi jeg brygget borte fra mine vante omgivelser, mest sannsynlig fordi kjølevannet var omlag 10grader og vanntrykket elendig.
På fredag forsøkte jeg opplegget hjemme, med 4 graders iskaldt vann og godt trykk. Kjølte da 22 liter til 15 grader på 4 minutter og 30 sekunder. Da brukte jeg kun 1.5 meters høydeforskjell, ingen pumpe.
Det ble litt trub første gang, da brukte jeg humleposer. På fredag brukte jeg hel blomst og en et utløpsfilter bestående av slangearmering (er det ikke det det heter, slik gitterslange man trer utenpå andre slanger?)
Filteret i kombinasjon med en fin humleseng ser ut til å filtrere svært godt.
Hva gjelder desinfeksjon tar jeg ingen sjanser. Jeg baker den i ovnen på 120 grader i 2 timer. Pakker den i alufolie, dermed er det bare å pakke opp og kjøle i vei. Kjører vørter/vann på annenhver sider hver brygging, slik at eventuell snusk spyles vekk.
Gir også kjøleren en 10 min backflush mens jeg rydder etter brygging.
Alt i alt er jeg godt fornøyd. Fordelen slik jeg ser det er tidsbesparelsen. Med batch sparge og platekjøler går bryggingen effektivt!