Plutselig var trub/gjærkake vekk?

Hei!

Brygget en Pale Ale i helgen, og alt gikk som normalt frem til i dag.

I morges sjekket jeg gjæringskaret (som jeg gjør ved jevne mellomrom ift. temp og STC-1000), og alt så normalt ut.
Når jeg kom hjem fra jobb i dag, gikk jeg for å se til brygget. Til min store forundring var all trub og gjær virvlet opp i ølet (???).
Vet at det har blitt gjennomført sprengningsarbeider i området i dag. - Er det rett og slett dette som har gjort at CO2 har blitt ristet ut av løsning og festet seg til truben, eller er det andre mindre hyggelige ting på ferde?

Har rundt 20 brygg på samvittigheten, og har aldri opplevd dette før. :p

Grumset kommer nok tilbake.
Du trenger ikke uroe deg for det og trolig ikke for noe annet heller :)

Har du ikke stelt pent med husnissen;)?

Alt som skjer, har en naturlig forklaring. Det fordømte er at vi ikke alltid finner den. Hvis sprengning skulle ha forårsaket det, tror jeg du ville hatt kraftige skader på boligen. Det skal en del mekanisk bevegelse til for å få til det der.

Kan en infeksjon sette i gang en slik prosess? Jeg har hatt flasker der bunnfallet nærmest har eksplodert når jeg har åpnet dem.

Trub blir vel gjerne virvlet opp så lenge det er gjæring i karet. Det er hvertfall hva jeg er vant til...

Du må stelle veldig dårlig med husnissen din:D.

Ok, jeg har ikke trub i gjæringskaret mitt, bare gjær. Men den holder seg da stort sett i ro på bunnen når den vel har kommet seg dit. Den slipper jo riktignok kontinuerlig opp utsendinger til de øvre regioner - artig prosess å sitte og se på, flere hakk morsommere enn å se maling tørke - men hovedmassen oppfører seg pent og adlyder tyngdelovens diktat.

Hei, og takk for svar!

Det var en del trub og gjær i karet før dette skjedde. -Ca 3 liter med trub, humlerester og gjær.
Nå er det i beste fall en halv liter (tynt sjikt på bunnen). -Resten er i jevn suspensjon.

Syns det er skikkelig merkelig at all truben plutselig løser seg opp. -Har forøvrig stelt pent med husnissen! ;)

Har akkurat kommet hjem, og nå har truben lagt seg på bunn igjen! :D
Ca. 3 liter med trub.

OG var 1.045 mandag kveld, og SG er nå nede i 1.018. -Tok meg en sup fra måleglasset, og det smakte veldig bra.

Tror det rett og slett er CO2 fra stormgjæringen som har festet seg, og dratt med seg trub-partiklene.

Tilbake
Topp