Porter med ekstrakt

Heisann, jeg håper egentlig på synspunkter på følgende oppskrift

2.8 kg muntons lys flytende maltekstrakt
200g muntons crystall malt
100g muntons sjokolade malt
100g muntons black malt

50g challenger (6.7%) ved 60min
20g east kent golding (6.3%) ved 15min
10g east kent golding (6.3%) ved 5 min

Wyeast 1028 London Ale (125ml)

Koker en vørter på ca 9L totalt, og tilsetter så vann til 15L ferdig brygg. Det vil gi en OG 1.062 og IBU 37 (Beer Recipator)

Jeg har akkurat nå et annet brygg på 15L stående, hvor jeg brukte 125ml Wyeast posen direkte uten starter. Men pga den litt høye OG her vurderer jeg å lage en starter på 1-2L. Noen synspunkter?
 
Hei.

Ville selv kuttet ut blackmalt og istedet lagt til noe på Crystal og Sjokomalt ;)

2800g Muntons ekstrakt
270g Crystal
180g Sjokolade

Selv ville jeg kansje lagt dine 20g East Kent ved kokeslutt (eller ved ca 5 minutter)
og brukt siste 10g East Kent til tørrhumling etter omstikking, men det blir jo en smaksak.

Gjæring på 20-22 grader vil gi et fint preg.
Ca 80g hvitt sukker til priming.

London Ale 1028 er et godt valg ;)
Starter er en fin garantist ;) Better safe than sorry :laugh: 1L holder nok skal du se :brygging:

Lykke til okke som :ilike: Øl blir det garantert  :godtoel:
 
Om man vil øke volumet; Blir det riktig å bare multiplisere opp mengde ingredienser, slik at forholdet blir likt?
 
Ruben D skrev:
Om man vil øke volumet; Blir det riktig å bare multiplisere opp mengde ingredienser, slik at forholdet blir likt?
Ja;)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
Sweet.

Synes likevel det høres lite ut med totalt 3440g malt på porter (2800g DME & 640g spesialmalt) for å oppnå en fin ABV til hjemmebrygg å være, sammenlignet med f.eks IPA som f.eks skal ha 4800g malt (4200g DME & 600g spesialmalt). Har da tatt utg.pkt i forslaget til Jan Morten, innlegg nr 2 i denne tråden.
Dette er med bryggevolum beregnet til 24 liter i gjæringskaret.

Høres det riktig ut med de tallene? skal kanskje porter være svak i abv osv? (mindre fermentables i porter enn ipa?)
 
Koker en vørter på ca 9L totalt, og tilsetter så vann til 15L ferdig brygg. Det vil gi en OG 1.062 og IBU 37 (Beer Recipator)

Skriver han i første posten.

Hvis du vil ha en indikator på ABV og/eller OG så anbefaler jeg å laste ned enten BrewSmith, som du kan teste gratis i 30 dager. Eller BrewMate som er ett enklere program, men er 100% gratis. Google them :)

Der kan du leke med ingredienser og få en indikasjon på hvor du vil ende opp og hvor typeriktig du, i teorien, er til øltypen du vil lage.
 
Tilbake
Topp