porter på Amber ale gjærkake?

Hei.

Jeg har en Amber Ale som jeg håper er ferdig til helgen. Om ting går som jeg håper så får jeg også brygget en porter i helgen og planlegger da å bruke gjærkaken fra forrige brygg ettersom de skal bruke samme gjær type.

Etter å ha søkt litt her på forumet etter en 101 på hvordan dette gjøres har jeg funnet ut at mange bare dumper det i samme gjæringskar uten noen mikk makk. Er de fleste enig i dette?

En annen ting er om ølet som har brukt gjæren før, altså Amber Aleen, er litt for humlet til å bli etterfulgt av en porter? Noen som har noen innspill her?

De gangene jeg gjenbruker gjær, så henter jeg opp den fra gjæringskaret, og bruker et nytt og rent kar til neste batch.

Nei, jeg gjør ikke det, kan det ikke heller for den del :) Men jeg sørger for å få med minst mulig trub i karet, lar vørteren stå i speidelen en god time etter endt kjøling. Er det øl hvor jeg har tørrhumlet mye, gjenbruker jeg ikke gjæren.

Har sett den videoen, men trodde ikke man gikk gjennom den prosedyren når man skulle bare bruke gjæren på nytt med en gang.

Strengt tatt er det skylling og ikke vasking av gjær som Gunnar viser i videoen. Når man vasker gjæren bruker man en syre (gjerne fosforsyre tror jeg) for å ta knekken på bakterier mens gjærcellene skal overleve.

Når det er sagt:
vi gjør stadig vekk gjenbruk av gjær, men har aldri skylt den heller.
Når vi høster den fra gammelt gjæringskar forsøker vi å få med så ren gjær som mulig, først og fremst ved å ikke skrape bunnen av gjæringsbøtta.
Deretter tilsetter vi dette i de nye bøttene vi setter til gjæring.

Det som er viktig ved gjenbruk er at gjæren er i "god stand".
Det vil si at den ikke bør ha vært brukt i en for sterk øl tidligere.
Mener å ha sett anbefalinger på 5-6% som øver grense, men vi har gjenbrukt gjær fra batcher på opp mot 7% med sukess.
Det skal vel heller ikke være en for bitter øl man har gjæret tidligere. Om jeg har forstått det rett så setter alfasyra seg i gjærcellene og hemmer disse. Forsåvidt samme virkning som gjær at høy bitterhet har bedre varighet pga at alfasyra da setter seg i bekterier / villgjær.

Takk for gode innspill

Er det OG-FG*131 formelen som er rett for å regne ut alkohol styrken?
Dersom det er det så ble ølet mitt rett over 6% og dermed i grenseland for gjenbruk.

Bitterheten er etter oppskriften på 66 IBU. Jeg måtte bytte ut noen av humlesortene, men jeg tror jeg konverterte bitter humlen rett i forhold til alphasyre nivå.
Er det kanskje høyt når etterfølgeren er en porter med IBU på 37?

Tilbake
Topp