Pose og falskbunn

Finn Berger

Moderator
Av ren nysgjerrighet: Hvor mange er det som kombinerer kjele med falskbunn og meskepose? Jeg har holdt på med det en god stund nå, og skjønner ikke helt hvorfor noen gjør noe annet;).

Tre fordeler:
  • Du slipper å spa ut malten
  • Du minimaliserer væsketapet
  • Ingen grove partikler slipper gjennom

Jeg gjør det også slik. Varmeelementet ligger under falskbunnen. Eneste ulempen er at det er ca 5 liter som må fylles opp ekstra i bunn. Veldig greit når mesken skal ut.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Jeg bruker maltrør og falskbunn, men sliter tidvis litt med effektiviteten. Er det grunn til å tro at jeg kan oppnå bedre effektivitet med meskepose?

Tror ikke det.Forsøk å sirkulere litt med et litermål og se om det hjelper. Med maltrør kan det være vanskelig å få fordelt varmen til den øvre delen av maltrøret. og litt sirkulasjon kan gjøre susen.

Tror ikke det.Forsøk å sirkulere litt med et litermål og se om det hjelper. Med maltrør kan det være vanskelig å få fordelt varmen til den øvre delen av maltrøret. og litt sirkulasjon kan gjøre susen.
Takk for tips. Har sirkulert med litermål de siste tre batchene. De to første av disse traff jeg som forventet, men på siste landet jeg 10 poeng under forventet.. Skjønner ikke helt hva som skjedde, så prøver å bryte ned hva jeg driver med ;-) Mulig jeg skylte med litt for mye.

Mye skylling gir ikke mindre sukker. Men volumet går opp og du må (kanskje)
kompensere med lengre/hardere kok, sukker/spraymalt etc.

Jeg har plan om å ta den gamle hlt til meskekjele og bruke falskbunn i den.Det var et bom kjøp en 30l til htl,så for en tid siden kjøpte jeg en 50l da jeg varmer alt vann jeg bruker på en bryggedag,legger med et bilde av den

Vedlegg

• 20160403_070026.jpg
    20160403_070026.jpg
    133,7 KB · Sett: 48
Har meskepose og kjele med falskbunn/silbunn, men dette er reserveløsningen. Mye enklere å meske i dobbelt gjæringskar (med unntak av avansert flerstegsmesk, men dekoksjon er jo likevel mulig etc). Ytterste gjæringskar er isolert, og har kran nede, innerste har flere hundre hull Ø 1mm. Meget enkelt ,ingen søl, stabil mesketemp i hele mesk, god effektivitet, og dessuten større kapasitet.

Har meskepose og kjele med falskbunn/silbunn, men dette er reserveløsningen. Mye enklere å meske i dobbelt gjæringskar (med unntak av avansert flerstegsmesk, men dekoksjon er jo likevel mulig etc). Ytterste gjæringskar er isolert, og har kran nede, innerste har flere hundre hull Ø 1mm. Meget enkelt ,ingen søl, stabil mesketemp i hele mesk, god effektivitet, og dessuten større kapasitet.

Jeg har veldig sans for den løsningen der:). Enkelt og greit, og gir nøyaktig like godt øl som en Speidel til 20 laken. Men begrensningen er flerstegsmeskingen - og den driver jeg mye med.

Og en kjele til å koke i må du jo uansett ha.

Jeg har faktisk vurdert det, men slått det fra meg. Grunnen til vurderingen var at det er lett å få ut maltet igjen.

Men så skjønte jeg at det faktisk blir vanskeligere for meg. Nå så tar jeg bare kjelen med meg ut og heller mesken ut i blomsterbed i hagen, litt gjødsling.

Med en pose så måtte jeg vrengt posen og fått denne ren, og den måtte også vaskes, i tillegg til kjelen, og jeg ville heller ikke fått sensoren min inn i selve mesken, den ville vært utenfor posen, og posen ville hindret god måling, vil jeg tro.

Gjorde dette tidligere. Bygget meg en to identiske HLT og MLT på 80 liter m/ 3kW varmelementer og Isolert med 50mm Rockwool.

Meskekjelen har varmeelement i bunn m/ falskbunn over. Sleit litt med at noe av maltet gikk igjennom under blanding og tettet pumpen. Det løste seg når jeg begynte å bruke meskepose i tillegg.
Etterhvert laget jeg meg et grovfilter over uttaket på kjelen for å slippe meskepose/tett pumpe. Treffer stortsett mellom 88-94% meskeeffektivitet.

Stegmesking er veldig enkelt og effektivt.

Bildet er fra byggingen. :)

Vedlegg

• 20170212_181933.jpg
    20170212_181933.jpg
    138,3 KB · Sett: 59
  • Skisse Meskekjele.png
    Skisse Meskekjele.png
    9,6 KB · Sett: 57
Bruker meskepose og falsk bunn, med sirkulasjonspumpe. Har fått litt dårlige effektivitet den siste tiden, men fant ut at jeg måtte legge til 5 gravitasjonspoeng etter å ha sjekket hydrometeret ;-)

Tilbake
Topp