Jeg har en god venn som er hekta på Erdinger Weissbier. Jeg tenkte derfor det kunne være moro å overraske ham med et hjemmebrygg så likt som mulig hans originale favorittøl. Han er nokså skeptisk til hjemmebrygging, så da blir jeg jo litt full av f.... . ;D
Selv synes jeg Erdingers weissbier er nokså kjedelig og industripreget i forhold til hva som kommer ut av krana her i huset, men, men ... 8)
Jeg mener dette bør kunne la seg gjøre?
Helst vil jeg brygge med ekstrakt, men hvis jeg absolutt må bruke malt for å få til noe som imponerer, så gjør jeg jo selvsagt det.
Så: Er det noen her som har peiling og kan hjelpe meg?
Eduard? joques? Lars? Gahr? Richard? Andre ... ?
Jeg har foreløpig funnet en mulig oppskrift, men har alt for liten erfaring med drikking og brygging av hveteøl til å ha noen større formening om hvor nær originalen man kommer med denne:
Erdinger
Brewer: Trinity Brewery
Beer: Erdinger Style: Weizen/Weissbier
Type: Extract w/grain Size: 5 gallons
Color: 5 HCU (~4 SRM)
Bitterness: 12 IBU
OG: 1.046 FG: -
Alcohol: -
Grain:
1 lb. German Pilsner
1 lb. German Vienna
1 lb. German Munich
Boil: ? minutes SG 1.077 3 gallons
5 lb. Wheat extract
Hops: 1 oz. Hallertauer (4.25% AA, 60 min.)
Oppskriften virker litt upresis. Gjærstamme feks, er ikke angitt. Dessuten er Wienermalt (hittil) ukjent for meg. Og "Hallertauer" kan jo være så mangt. Alfasyreinnholdet står imidlertid angitt, det hjelper jo noe - kan tyde på Mittelfrüh?
Og så kommer det jo an på hva som lar seg oppdrive av råvarer nå for tiden ... dårlig med Hallertauer generelt, virker det som. Kanskje et dårlig valgt tidspunkt å prøve dette på?
Likevel, det hadde vært moro.
Noen som kan hjelpe?
:help:
Selv synes jeg Erdingers weissbier er nokså kjedelig og industripreget i forhold til hva som kommer ut av krana her i huset, men, men ... 8)
Jeg mener dette bør kunne la seg gjøre?
Helst vil jeg brygge med ekstrakt, men hvis jeg absolutt må bruke malt for å få til noe som imponerer, så gjør jeg jo selvsagt det.
Så: Er det noen her som har peiling og kan hjelpe meg?
Eduard? joques? Lars? Gahr? Richard? Andre ... ?
Jeg har foreløpig funnet en mulig oppskrift, men har alt for liten erfaring med drikking og brygging av hveteøl til å ha noen større formening om hvor nær originalen man kommer med denne:
Erdinger
Brewer: Trinity Brewery
Beer: Erdinger Style: Weizen/Weissbier
Type: Extract w/grain Size: 5 gallons
Color: 5 HCU (~4 SRM)
Bitterness: 12 IBU
OG: 1.046 FG: -
Alcohol: -
Grain:
1 lb. German Pilsner
1 lb. German Vienna
1 lb. German Munich
Boil: ? minutes SG 1.077 3 gallons
5 lb. Wheat extract
Hops: 1 oz. Hallertauer (4.25% AA, 60 min.)
Oppskriften virker litt upresis. Gjærstamme feks, er ikke angitt. Dessuten er Wienermalt (hittil) ukjent for meg. Og "Hallertauer" kan jo være så mangt. Alfasyreinnholdet står imidlertid angitt, det hjelper jo noe - kan tyde på Mittelfrüh?
Og så kommer det jo an på hva som lar seg oppdrive av råvarer nå for tiden ... dårlig med Hallertauer generelt, virker det som. Kanskje et dårlig valgt tidspunkt å prøve dette på?
Likevel, det hadde vært moro.
Noen som kan hjelpe?
:help: