Presse vørter ut av humleposer ?

Jeg bruker humleposer når jeg koker vørter,
til nå har jeg skviset mest mulig vørter ut av humleposene (Presser posen med steril hånd mot en øse).
Dette gjør jeg først etter at kjølingen er ferdig.
Er det greit å gjøre dette ?

Spørsmål 2: Humle som skal "koke 0 minutter" tar jeg opp i vørteren samtidig som jeg slår av varme/setter på kjølevann. Den får da ligget i vørteren til den er nedkjølt til 20 - 25c, dette tar normalt 15-20 minutter.
Høres dette ut som en riktig prosedyre ?
Etter kjøling lar jeg normalt vørteren stå i ro i 15-30 minutter, før den tappes over i gjæringsspann.

Høres ikke ut som du gjør noe galt her, nei.
Hva gjelder å klemme humleposer burde det ikke ha noe å si, men det er sikkert noe voodoo som kan skje i teorien, som med alt annet. Men det kan da umulig være mye du får ut av posene?

Jeg klemmer også humleposene både etter kok og tørrhumling. Jeg bruker en steril pølseklype.

Høres ikke ut som du gjør noe galt her, nei.
Hva gjelder å klemme humleposer burde det ikke ha noe å si, men det er sikkert noe voodoo som kan skje i teorien, som med alt annet. Men det kan da umulig være mye du får ut av posene?

På et 25 liters brygg med mye humle, skviser jeg nok ut over en halvliter. Dessuten føles det riktig å få ut all smak av humlen, men vet ikke om det blir for mye av det gode.

På et 25 liters brygg med mye humle, skviser jeg nok ut over en halvliter. Dessuten føles det riktig å få ut all smak av humlen, men vet ikke om det blir for mye av det gode.
Med tanke på at de aller fleste har humlepellets rett i vørteren så sliter jeg med å se at man kan få for mye av det gode når det kommer til klemming av poser. I værstefall får du noe som ligner på trub som du bør la få tid til å whirlpoole eller bunnfelle, litt avhengig av hvor du er i prosessen. Jeg klemmer mye mindre på humleposen etter tørrhumling da jeg vil ha klarest mulig øl.

Så det blir jo en balansegang med hvor mye effekt du vil ha av å bruke humleposer. For når du klemmer kommer det en del humlegrums med.

Jeg er ikke en veldig erfaren brygger, har 20 brygg bak meg, men en ting jeg har lært er at ting blir som regel bedre dersom man ikke er gjærrig eller grådig. Har du valgt å bruke poser må du akseptere litt svinn.

Tilbake
Topp