Priser på ferdige ølsett

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Har kjøpt et ølsett til kølsch fra bryggselv til 399,- hvis man kjøper de samme ingrediensene i løs vekt sparer man 111 kr. 5 kg malt til 21,- =105,- humle 45,- og to rør gjær a69,- skulle bli 288,-

Noen som har gjort samme erfaring, eller er det noe jeg har oversett?

Tja, det har vel blitt nevnt før at om ein kjøper sett og vil ha mest mulig for pengane, så gå for dei humletunge og sterke øltypane samt fersk gjær. Då kan ein vel nesten "gå i pluss", om prisane er konstante for alle setta.. ;)
Eit IPA-sett t.d. inneheld fort ein del forskjellige typar porsjonert humle, som ved "lausvektskjøp" vil fort bli dyrt og gi restar.
Ein betaler uansett litt for å sleppe kverning og veging/porsjonering, og om det er verdt det, får vel være opp til den enkelte.

Hvor mye du "sparer" på å kjøpe i løs vekt kontra ferdig sett kommer mye an på hvor mye og forskjellige humler det er i settene. Har kjøpt en del sett og stort sett synes jeg settene er fornuftig priset, f.eks Lucky Jack som jeg liker godt blir dyrere i løs vekt for meg da jeg ikke har noe særlig humle og malt liggende.

Kølsch'en derimot kjøpte jeg i løs vekt til 241,- (trenger kun et rør WLP029 i en 2L starter)
Men er jo ikke mange sett som kun har 2 typer malt og en type humle.

Settene skal vel også veies opp, eller...?

Hvis du tenker på Bryggselv så er settene er ferdigpakket, malten i en pose og humlene ferdig veiet og blandet i forskjellige poser, en humlepose per tidsintervall, f.eks 1 pose for 60 min, en for 15min, en for 10min etc. Enkelt og greit for første og andre batch når det er mye annet å holde styr på i hodet, men har du en god kjøkkenvekt og regnestykket tilsier det er billigere og kjøpe hele humleposer så er det ingen grunn å ikke kjøpe løsvekt. Humlen som blir igjen er jo bare å (vakuum)pakke og fryse i poser, blir forhåpentligvis en mulighet å bruke de senere.

De virket litt sure når jeg gjorde dette sist men skjønner ikke hvorfor, alle gjør jo dette med andre oppskrifter og det har jo satt prisene selve, ser ingen grunn til å betale mer enn nødvendig.

Sist redigert:
Tilbake
Topp