Problem med OG

Hei.
Jeg er rimelig fersk og brygger med biab. Jeg har ca 10 brygg bak meg der det for all del har blitt god øl. Men nå i det siste har jeg plutselig begynt å få problemer med å nå OG i oppskriften. De 3 siste bryggene har jeg vært 10 poeng bak oppskriften. Tidligere har jeg ligget på +-3.

Jeg klarer ikke å se hva jeg gjør annerledes. Jeg har frem til de siste bryggene ikke følt behov for å justere noe etter mesking eller under koking da det har vært innafor i mine øyne.
-Jeg følger oppskriften på mesking med tid og temperatur.
-Jeg mesker med 3l per kg malt.
-Etter mesking løfter jeg posen opp og lar den renne av.
-Så skyller jeg med vann på angitt temp en liter om gangen der det nesten slutter å dryppe før neste liter. Ikke tatt tiden på dette, men tar sikkert 15-20 min.
-Samtidig som jeg skyller setter jeg på varmen for å spare tid. Har ikke brukt utmesking hittil.

Jeg veit det er mye her som kan forbedres, men poenget er at det funka greit før. Eneste utstyr jeg har forandra på er innkjøp av en ny og dyrere meskepose.

Før siste brygg skaffet jeg meg refraktometer og jeg kjøpte jod tinktur. Etter mesking så var SG 2 poeng under SG i oppskrift(Vestbrygg). Jod'en skifta ikke farge. Etter å ha konferert med Vestbrygg lest litt på dette forumet om den lave OG tendensen endte jeg opp med å skylle slik:
-Ettter mesk, tappe vørter fra kjele til gjæringskar uten å fjerne posen. Så skylle 50% av skyllevannet. Røre og la stå noen min
-Så tappe denne vørteren til gjøringskaret.
-Skylle resterende 50% av skyllevannet, Røre og la stå noen minutter.
-Fjerne malten og tilbakeføre vørter fra gjæringskar og kjøre opp mot kok.

Denne skyllingen skulle i mine ører sikra mer utbytte av malt en skyllingen jeg beskrev over, men her og endte jeg ca 10 poeng under SG i oppskriften. Denne gangen hadde jeg spraymalt som jeg tilsatte under koking for å kompansere. Men hva gjør jeg feil? (hvis noen har orket å lese helt ned hit ;))
 
Kan være at kverningen på settet har endret seg på settene du har kjøpt.
Ville ikke bekymret meg så mye for Og.

Bli kjent med oppsettet ditt. Få en rutine som passer deg. Så ser du hva utbytte ditt ligger på. Når du vet det kan du justere etter det.

Vet du at du har et utbytte på 60% så justerer du ned vannmengden så du ender på ønsket og. Eller justere opp malt mengden.
 
Kan være at kverningen på settet har endret seg på settene du har kjøpt.
Ville ikke bekymret meg så mye for Og.

Bli kjent med oppsettet ditt. Få en rutine som passer deg. Så ser du hva utbytte ditt ligger på. Når du vet det kan du justere etter det.

Vet du at du har et utbytte på 60% så justerer du ned vannmengden så du ender på ønsket og. Eller justere opp malt mengden.


Takker for svar!
Det kan være kverningen har jeg tenkt og. Men har prøvd fra både bryggselv og vestbrygg med samme resultat egentlig. Så tror kanskje det er noe anna. Men er ikke så bekymra for smaken og slikt, men er bare fryktelig irriterende når det har gått fra ok til dårligere uten å ha gjort noen vesentlige endringer.

Jeg har jo ferdige sett med ferdig menge malt. Med å justere vannmengden som du sier så betyr det å bruke mindre vann i bryggingen? Jag har prøvd å justere meg til å ende opp med 20l til flasking.
 
Ja. Er jo rart at det har endret seg. Du kan Jo prøve å meske lengere.

Ja. Justere ned Antal liter ferdig øl så det passer med ditt utbytte jeg tenkte på.
 
Stemmer det at du lå to poeng unna preboil sg sist, men endte opp nørmere ti i minus etter kok?
 
Den største endringen jeg veit om er meskeposen. Kan ikke tenke meg at det har noe å si, men det er den største endringen uansett. Fikk tips om kverningen, men som sagt ganske like 'dårlig' resultat med både Brygg Selv og Vestbrygg.
 
Stemmer det at du lå to poeng unna preboil sg sist, men endte opp nørmere ti i minus etter kok?

Nei jeg lå 2 under før skylling og 10 under etter skylling. Jeg målte ting hele tiden med det nye refraktometeret haha.
Dette er altså på siste brygg med partiskylling.
Men det fikk meg til å tenke at jeg gjør noe feil med skyllingen, men som sagt så fikk jeg bedre resultat med enklere skylling før
 
Nei jeg lå 2 under før skylling og 10 under etter skylling. Jeg målte ting hele tiden med det nye refraktometeret haha.
Dette er altså på siste brygg med partiskylling.
Men det fikk meg til å tenke at jeg gjør noe feil med skyllingen, men som sagt så fikk jeg bedre resultat med enklere skylling før
Aha. Ja det er jo ikke unormalt at du lå under etter skylling. Når du skyller vanner du ut vørteren.

Men skylling er i de fleste tilfeller synderen, etter knusing. Partiskylling skal egentlig gi høyere utbytte. Spørsmålet videre er om du har målt volum. Har du fått like mye vørter til kok med begge teknikker/alle gangene?

Men hvis du lå to poeng under før skylling, ifht hva som er estimert OG, så er noe off i meskingen.
 
Aha. Ja det er jo ikke unormalt at du lå under etter skylling. Når du skyller vanner du ut vørteren.

Men skylling er i de fleste tilfeller synderen, etter knusing. Partiskylling skal egentlig gi høyere utbytte. Spørsmålet videre er om du har målt volum. Har du fått like mye vørter til kok med begge teknikker/alle gangene?

Men hvis du lå to poeng under før skylling, ifht hva som er estimert OG, så er noe off i meskingen.

Dette var Vestbrygg Dobbel Ipa så de oppgir SG før kok. Den var 2 under. Altså jeg lå på 1.068 og oppskriften sa 1.070. OG er 1.075.

I forhold til vørter til kok så pleier jeg å skylle til jeg har snaut 30l til kok. Da pleier jeg å ende opp med 20l til flasking. Det er et veldig fint og rundt tall og passer godt i kassene mine, men det er sikkert ikke sånn man når punktene i oppskriften vil jeg tro. Nå er ikke de punktene så viktige egentlig, det er mest hvorfor noe har endret seg så mye. Men hvis jeg skulle skylt med 1l for mye, hvor mye ca vil det påvirke OG?
 
Ah. Da er det ikke så off under mesking. Men hva var OGen du fikk da?

Altså. Du lå to peng under etter skylling, og du skulle ha to poeng mer etter skylling?
 
Sist redigert:
Ah. Da er det ikke så off under mesking. Men hva var OGen du fikk da?

Når den var ca 10 under preboil SG denne gangen og så heiv jeg på spraymalt for å nå OG så hva resultatet egentlig ville blitt veit jeg ikke.
Såvidt jeg har lest er spraymalt helt ok å bruke for å nå OG ved behov så jeg kan leve med det sånn sett. Men skulle likt å vist hvorfor det plutselig ikke funka på samme måte lenger. Men jeg vurderer faktisk å kjøpe samme meskepose som jeg hadde bare for å tilbakestille oppsettet helt og så ta det derfra. Men det må være noe i skyllinga
 
Blir forvirret. Litt over her sa du at din måling var bare to poeng under estimert preboil sg? 1.068 mot 1.070.
 
Blir forvirret. Litt over her sa du at din måling var bare to poeng under estimert preboil sg? 1.068 mot 1.070.

Ja jeg blir forvirret og.
1.068 etter mesk før skylling. Da har jeg meska med 7,6kg malt med 3l per kg.
Etter mesk har jeg 16l. Jeg skyller med 11l (22l sett). Når jeg har skylt ferdig har jeg 1.060 mot 1.070 etter skylling.
Jeg har aldri målt SG etter mesk FØR skylling før, men etter at jeg kjøpte rekfraktometer for å hyppigere kunne kontrollere underveis så målte jeg hele tiden for å prøve å følge med på det som skjedde.
Så når jeg målte 1.068 etter mesk FØR skylling tenkte jeg at jeg var på rett vei, spesielt siden jeg skulle partiskylle som måtte gi høyere utbytte. Men når jeg målte 1.060 ETTER skylling så ble jeg litt demotivert og gikk for spraymalt i kok for å nå OG
 
Ja jeg blir forvirret og.
1.068 etter mesk før skylling. Da har jeg meska med 7,6kg malt med 3l per kg.
Etter mesk har jeg 16l. Jeg skyller med 11l (22l sett). Når jeg har skylt ferdig har jeg 1.060 mot 1.070 etter skylling.
Jeg har aldri målt SG etter mesk FØR skylling før, men etter at jeg kjøpte rekfraktometer for å hyppigere kunne kontrollere underveis så målte jeg hele tiden for å prøve å følge med på det som skjedde.
Så når jeg målte 1.068 etter mesk FØR skylling tenkte jeg at jeg var på rett vei, spesielt siden jeg skulle partiskylle som måtte gi høyere utbytte. Men når jeg målte 1.060 ETTER skylling så ble jeg litt demotivert og gikk for spraymalt i kok for å nå OG
Hvis du har 1.068 før skylling og SG etter skylling/før kok skal være 1.070 så er du nok ganske off ja i meskingen. Da er det ikke bare skylling som er problemet.
 
Tilbake
Topp