Problem med PID REX C-100

Heisann.

Jeg har brukt min Rex C-100 i over ett halvt år på øleskapet vårt. Nå nylig byttet jeg til STC-1000 på øleskapet og vil bruke PID`en til mesking.

Problemet mitt er at under min første konfigurasjon gikk jeg inn i initial settings og forandret max/min settemperatur til 22/14 grader. Nå mens jeg skal bruke den til mesking på jo denne rengen være mellom 50 og 100 grader.
Jeg kommer meg ikke inn i initial settings menyen uansett hvor mye jeg prøver. Bruksanvisningen er god, jeg skal holde inne set til jeg kommer inn i config meny, trykke set til jeg kommer til LCK (Lock initial settings) og sette alle verdier der til 0. Dette er gjort og dobbeltsjekket.
Etter det skal man holde inne set og pil venstre i 5 sekund for å få opp SL meny, der jeg kan forandre de settingene jeg trenger for å få dette til å virke.
Problemet er bare det at uansett hvor lenge jeg holder inne disse to knappene så kommer jeg ikke inn i SL menyen.

Kan noen av dere som bruker REX C-100 om deres fungerer, eller om det er noe spesielt man må gjøre for å komme inn igjen i denne etter allerede å ha satt disse settingene en gang?
Jeg har lyst å kjøre en fabrikkreset på hele enheten, men google er lite hjelpsom på det punktet.
Hadde satt stor pris på hjelp, jeg finner det ikke ut og alternativet blir å bestille nye PID.
 
Skal ikkje LCK settast til 1000? og sp Cod til 0000 eller 0001 alt etter kva SL-meny du vil inn i?
 
Mulig LCK skal settes til 1000, men i manualene jeg har funnet står det at den skal settes til 0100 i noen, og 0000 i andre. Jeg har prøvd begge deler.

SP Cod som du nevner har jeg ikke lest om noen plasser, så den er ny for meg. Hvor finner jeg isåfall denne?

I menyen jeg får tilgang til ved å holde inn "set" fra første skjerm, får jeg disse valgene :
- Alm 1
-Autotune
- P ledd
-I Ledd
- D Ledd
-Ar
- SC (Sensor correction?)
-LCK

Jeg har ingen andre valg.. Kan jeg ha satt en "nybegynner meny" når jeg var ferdig med oppsettet første gangen, og glemt hvordan man setter denne til "expert"?
Hvilken manual har du brukt Protto? Har du link?
Begynner å bli mildt sagt opptrekt her, dette skal jo være så enkelt i utgangspunktet.
 
Takk Protto, du var til god hjelp, men kom ikke helt i mål med ditt råd allikevel.
Måtte i tillegg finne denne :
Re: PID Thermo controller

Postby geekystar » Fri Feb 10, 2012 5:55 am
Also, it took me long time to figure out how to enter into the 'secret' menu. Here is how for those who couldn't get in.

After setting LCK to 1000, do NOT press the SET and SHIFT key together now. You need to hold SET to go back to the temperature display. Then hold SET and SHIFT together for a few seconds.

Hope this will help someone.

Alle manualene, sikkert 5 forskjellige sier at LCK koden skal være 01000 eller 0000. Merkelig at samme produkt skal ha så mange forskjellige manualer
 
Det fins ganske mange nesten like kinakopiar og så fins det originale modellar fra RKC. Dei fleste har alle funksjonar som trengs men menyane kan variare litt. Bra du fant det ut.
 
Noen tips om å få kalibrert K-sensoren ordentlig da? Stoler ikke på glasstermometere og har ikke tilgang på kalibreringsovner
 
Takk Bjarte. Det enkle er ofte det beste. Faktisk så enkelt at men ikke tenker på det en gang :)
 
Hei, bygger litt videre på denne tråden siden jeg har samme regulatoren. Ble kjøpt som et sett på ebay med temp sensor og ssr inkludert. Klarer ikke å få satt regulatoren til å styre ssr i output. Ifølge manualen skal det være mulig. Men finner ingen plass i menyen å velge mellom de forskjellige output modes. Noen som har en ide? Mvh Jack
 
Den har så vidt jeg forstår, ingen styring for SSR, selv om ebay-selgerene påstår det. Men det skal være enkelt å ta ut spenning til et SSR hvis du åpner regulatoren og kobler deg til styrespenningen til releet.
 
Jeg styrer SSR releet med klemme 4 og 5 på Rex`en. Kobler disse til klemmene 3 og 4 på SSR releet og det fungerer som det skal.
Husker ikke om jeg har gjort noe forandring i settings for å få det til, men det tviler jeg på. SSR styring er jo ikke noe spesielt, det er jo bare ett rele som trekker ett annet som tåler den strømgjennomgangen som krevs.

Jeg har problemer med bruken av denne PID`en, iallefall med den medfølgende sensoren. Kalibrerte sensoren med isvann og justerte SC parametere slik at jeg hadde 0 grader i issørpe.
Regnet med at alt var bra, men så så jeg at vanet begynte å koke på rundt 92 grader, og det blir jo ikke bra.. Finner ikke noen range setting, så nå ga jeg opp Rex`en og bestilte en annen med PT-100 føler.
 
TerPed skrev:
Jeg styrer SSR releet med klemme 4 og 5 på Rex`en. Kobler disse til klemmene 3 og 4 på SSR releet og det fungerer som det skal.
Husker ikke om jeg har gjort noe forandring i settings for å få det til, men det tviler jeg på. SSR styring er jo ikke noe spesielt, det er jo bare ett rele som trekker ett annet som tåler den strømgjennomgangen som krevs.

Jeg har problemer med bruken av denne PID`en, iallefall med den medfølgende sensoren. Kalibrerte sensoren med isvann og justerte SC parametere slik at jeg hadde 0 grader i issørpe.
Regnet med at alt var bra, men så så jeg at vanet begynte å koke på rundt 92 grader, og det blir jo ikke bra.. Finner ikke noen range setting, så nå ga jeg opp Rex`en og bestilte en annen med PT-100 føler.
92c grader du bor i høyt oppe da :), tuller bare. Den er nok ikke bra temp sensoren derfor jeg bestilte en annen variant. Som du sier ssr er ikke avansert. Har koblet som deg og innser at den har bare rele styring derfor bestilte jeg den 12v adapteret for å bruke rele utgangen til å styre å ssr. Men husker du hvordan den nullstilles? Etter prøving på kjøkkenbenken med 12 volts batteri via pid har den sikkert lært seg det. Neste gang blir det i mesken.
 
Hmmm, min fungerer helt fint uten noen 12 v adapter. Mulig du har en annen versjon, men kan ikke forstå at du skal trenge noe adapter. Prøvd å snu om ledningene på SSRèn?

Vet ikke hvordan man gjør en factory reset, men få det til å fungere som den skal du og sett på en ny autotune prosess.
 
Ja det er tydeligvis varianter av disse. Den piden jeg har er det bare rele utgang på. Men hvordan setter man igang en ny autotune prosess på denne.
 
Parameteret heter ATU, ser ut som der står ArU.
Fyll opp kjelen din med så mye vann som du skal ha under mesking, varm det opp til nær den temperaturen du oftest mesker på (68grader?) med begge elementene inne (så går det litt fortere). Når du når f.eks 60 grader så aktiverer du ATU parameteret og lar det stå på til du er fornøyd med hvordan PID`en regulerer. Tror jeg hadde på mitt i over en time før jeg deaktiverte det.
Så er det gjort.
Jeg har også bare releutgang på min, kjører en fase inn på felles inngangen, og ut igjen fra den Normalt åpne kontakten og til ssr releet. Den andre fasen kjøres inn på den andre klemmen på ssr..
Du finner helt sikkert en tegning av dette inne på forumet her en plass, tror jeg har sett det engang.
Har ikke anledning tilå tegne opp noe for deg nå. Er på jobb offshore og har ikke tilgang til noe scanner.
 
Takk for info om ATU auto tuning valget. Ser at den er i menyen på pid. Etter lesing i manualen ser jeg at min heter rex-c100-fk02-m-an der m står for rele utgang. Tok en ebay og bestilte en der m var erstattet med v den har direkte styring til ssr rele. Så sparer jeg heller den power supplyen til noe annet
 
Noen her som kan hjelpe meg litt med settinger på Rex-c100? Leser manualer opp og ned på nett. Temprn blir ikke riktig og jeg skjønner ikke hvor jeg kalibrerer den. Faktisk temp er 16,7 og REX-C100 viser 18.6.

I manualer står det at jeg kan finne frem til noe som heter pb (PV Bias) i menyen. Den skulle kommet etter SL8. Jeg går videre til SL9, SL10 og SL11. Disse parameterene finner jeg ingen info om noen sted`?

Generelt har jeg litt problemer med å sette opp denne. Det gikk fint å koble ssr relè og med PT100 sensor. Jeg har også satt SL1 til 1000 og det ser ok ut. 
 
Parameteret du leter etter heter SC (Sensor Calibration).  I ditt tilfelle skal det settes til -2.

Min erfaring med Rex er at det er problematisk å kalibrere, det p.g.a. at der bare er mulighet for et punkts kalibrering.

Tipper på om du nå setter dette til -2, så vil temperaturen din bli riktig ei stund oppover skalaen, men vil få større og større avvik jo lenger vekk du kommer fra temperaturen du kalibrerte etter.
Anbefaler deg å varme opp vannet til mesketemp (sånn ca. 65-66 grader), og måle og kalibrere etter den temperaturen du måler med referanseinstumentet ditt (glasstermometeret?).

Lykke til :)
 
TerPed skrev:
Parameteret du leter etter heter SC (Sensor Calibration).  I ditt tilfelle skal det settes til -2.

Min erfaring med Rex er at det er problematisk å kalibrere, det p.g.a. at der bare er mulighet for et punkts kalibrering.

Tipper på om du nå setter dette til -2, så vil temperaturen din bli riktig ei stund oppover skalaen, men vil få større og større avvik jo lenger vekk du kommer fra temperaturen du kalibrerte etter.
Anbefaler deg å varme opp vannet til mesketemp (sånn ca. 65-66 grader), og måle og kalibrere etter den temperaturen du måler med referanseinstumentet ditt (glasstermometeret?).

Lykke til :)

Takk for god hjelp! Det hjalp veldig :)
Problemet nå er at den hopper ut noen ganger? Den hopper fra 66c til 66,8c plutselig. Så detter den rett tilbake...
Får heller ikke kjørt Autotune lenger enn til den akkurat når temp. Da sier den seg fornøyd og kutter selv.
 
Tilbake
Topp