Problem med tapping fra fat

Hei!

Jeg er forholdsvis ny i hjemmebryggerverden, og har etter 1 år endelig investert i fat. Satt mine to første fat til karbonering i går, og da jeg trodde jeg hadde kontrollen på det meste støtte jeg på et problem;

Jeg har picnic-kraner kobler til begge fatene, og tenkte at jeg ville prøve en liten slant fra begge fatene når kvelden sank på, og kidsa var i seng ( kjekt å følge progresjon når en er helt ny...). Jeg tappa meg en liten fra fat 1, uten problem. Da jeg skulle tappe fra fat 2, så kom det ingenting ut i fra kranen. Jeg prøvde straks å ta av og på alle koplinger, både picnic , og co2. Jeg prøvde picnic kranen fra fat 1 på fat 2, uten hell. Jeg prøvde picnic kranen fra fat 2, på fat 1, som da fungerte. Jeg bytta co2 slanger på fatene. Ingenting fungerte. I tillegg så slo det meg at før jeg tappa ølet på fatet, så var begge fatene under trykk med starsan. Picnic kranene på begge fatene , skylte ut starsanen uten problem. Jeg tenkte at det muligens var noe med det ene fatet, så har til og med slått over ølet i et nytt, tredje fat. Uten hell med picnic krana. Det er trykk i fatet, og når jeg løsner ventilen kan jeg høre/kjenne på slangen co2en så går inn i fatet. Får heller ikke opp lokket, som viser at det er trykk.

Konklusjonen min i går ble at jeg skulle gi det en natt, muligens det ikke var godt nok trykk i fatet for at krana skulle fungere....? Til opplysning så fungerer det ikke i dag heller.. så mitt spørsmål er da;

Har noe vært borti dette før? Hva kan være feil? Kan noen hjelpe?

Andreas
 
Tilbake
Topp