Problemer med bruk av hevert

Mulig jeg er vanskelig, men jeg ønsker meg et produkt som virker. Uten å bytte deler, massere pakninger osv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tror de kan vare hvis man ikke bruker de til varmt/kokende vann.
Lagrer i såpevann (lut) slik at den ikke tørker ut.
 
Ja, ikke bruk de til for varmt vann og oppbevar den demontert. Måtte bytte autohevert titt og ofte før men etter at jeg begynte med dette så ser det ut til å hjelpe.
 
Hvordan skal jeg få den til å fungere om jeg ikke skal suge på slangen da?
Heverten består av to deler. Et tynt rør + en litt tynnere gummislange. Nederst på røret er det en rød "ventil" som sikkert er der for å sørge for at man ikke får med så mye av det som er i bunn. Mellom røret og slangen er det en gummivinkel som kobler de sammen.

Sett en kopp ved siden av sekundærkaret. Fyll heverten med starsanløsning. Klem igjen enden som skal i sekundærkaret, og stikk røret i primærkaret. Hold slangen over koppen og slipp ut væske til det begynner å komme øl. Klem igjen og flytt slangen over i sekundærkaret. Pass på at røret ikke kommer ned til bunnen i primærkaret.
 
Lagrer dere autoheverten montert? Jeg lagrer den demontert og har ikke antydning til innline O2 tilsetning.
Samme her. Lagres demontert, med pakningen opp i friluft, slik at den ikke bøyes. Min er snart tre år gammel, og begynner først med O2-tilsetting hvis innsuget dekkes til, for eksempel med en humlesokk (jeg gjorde dette én gang, som et eksperiment).
 
Er det ikke mye enklere å tappe direkte fra kran over i sekundær, flasker eller hva det nå skal være?
Njaaeei - vi hadde kraner (de hvite billige av plast) på alle kar i noen år, og har gått helt og holdent vekk fra det. Før eller senere begynner de å lekke, og etter å ha tørket opp 14 liter godt øl fra kjellergulvet når du kommer hjem fra helgetur - så kommer nok du og til å kutte de ut. Dessuten må de demonteres og gjøres skikkelig reine inni - du vil ikke tro hvor mye dritt som klarer å samle seg inni der.
 
Rart, det første gjæringkaret jeg kjøpte lakk litt de første gangene jeg brygga med det
Men siden har jeg ikke merka no til det


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg gjærer med tiltet kar, da samles alt av bunnfall seg på en side slik at du kan stikke heverten helt til bunns uten grums (du tilter forsiktig tilbake før tapping)
 
På grunn av at jeg ikke har kommet meg til å kjøpe autohevert enda, bruker jeg enda en standard hevert som man må suge på. Jeg har en lås på slangen som jeg kan flytte hvor jeg vil og som kniper over slangen når jeg bruker den. Jeg suger til jeg får øl frem til låsen og så låser jeg av slangen slik at ølet ikke renner tilbake i gjæringskaret og så desinfiserer jeg enden av slangen før jeg åpner låsen og begynner å tappe over. Et alternativ må jo være å gjøre det samme bare at du lager en knekk på slangen før du desinfiserer enden du har sugd på.
 
Det gjorde jeg også i starten
Gjæret på en tripptrapp stol
Ikke dumt det


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Siterte feil..

Er det noen som har prøvd eller har noen formening om dette og innsamling av gjær med kran?

Altså å tilte karet?
 
Angående hevert så bruker jeg en vanlig europris-sak, det funker helt fint bortsett fra at den har litt liten kapasitet. For å ikke sutte direkte på slangen har jeg en liten bit av et plastrør som jeg trer på og bruker som munnstykke. Suger opp til vørteren/ølet når klypa på heverten og stenger så før jeg drar av munnstykket og åpner klypa igjen. Desinfiserer heverten i sine enkelte deler før bruk.
 
@Hans Einar og andre, jeg er også litt lei av den stive plastslangen.
Måler ytterdiameter på "pumpestanga" til å være rundt 1/2" (12.7mm)
Blir det tett og fast nok med å bruke @katla sin 1/2" slange (han skriver den er Ø13mm innv.)
eller vil 12x18mm fra f eks Bryggselv passe bedre?
Slange med Ø11mm innvendig finner jeg ikke så mye av. Ikke så mye i tommer heller.
 
Jeg har kjøpt hos @katla og er superfornøyd med de. Vurderer å ta de med i testamentet så de ikke forsvinner ut av familien, som en annen her inne skrev ;) Send en PM til @katla om dim så er du sikker på å få riktig, Tror faktisk skikkelige silikonslanger er noe av det mest fornuftige bryggeutstyret jeg har kjøpt.
 
Tilbake
Topp