Produksjon av cider, test nr. 1

Hei folkens, og takk for at det finnes et forum for slike ting :)

Anyway, egentlig hadde jeg tenkt å begynne å produsere eget øl, men grunnet tid og slikt så ar jeg liksom aldri kommet i gang. men nå skjedde plutselig noe annet. Kona skulle klippe noen grener av pære treet og dermed fikk jeg noen poser pærer til overs - og tenkte - tja, går det an å lage cider av dette tro ? Så jeg kikket litt her og der og kom over noen tråder der folk t.o.m. adde laget cider av firstprice juice så jeg tenkte - skitt la gå, jeg gjør et forsøk.
Hadde ingen frukt presse, men ar en saft koker så jeg ar nå kokt ut og sitter med 15 liter pære saft. Vet at dette dreper natur gjæren, men siden noen adde brukt FP jiuce så tennkte jeg - den er sikkert kokt den og så da kjøper jeg litt gjær. Noe jeg ar gjort - fire poser cider gjær.

Så trenger jeg litt hjelp - btw - beklager at jeg ikke har bokstaven H er og der. Tastaturet kødder med meg nå og da -
Tilbake til bistandsbehovet :
Først og fremst - vil dette funke ?
hvis ja:
Hvor mye gjær pr liter?
hva bør OG være på ved gjærstart ?
Går det an å redusere for å øke OG ?
Gjæringen skal vel avsluttes ved 1 til 2 plopp i minuttet, skal SG (er det ikke SG det heter da tro) da ha verdien 1000 ? Ser på målene at det står "Flasking" rundt 1000
Er det andre tips som jeg bør vite om ?

Tusen takk for all hjelp jeg kan få her :-D

Er mange tråder om dette. Godt med gjær, gjære lavt, bestem deg om du liker tørr eller søt cider. Etterfyll med sukker til ønsket alkoholstyrke (og konserveringsstyrke). Eplejuice og sukker er enkle sukkerarter som gjærer helt ut, FG 1000 og blir dermed tørr. Ønsker du den søt er det mer tricky.

@Ole Morten Heien artig at du prøver. Det er bare prøving og feiling som gjør at du lærer. Som skrevet er det masse tråder en cider. Litt synd at du etter min mening har gjort en kardinaltabbe, nemlig kokt frukten. Hele smaksbildet forandres av dette. Tenk på eplene i en eplekake. Når det er sagt trenger den nok litt syre. Da kan du bruke sitronsyre eller vinsyre som kjøpes i dagligvaren. Søt frukt egner seg som regel dårlig til cider etc. Prøv med original OG første gangen. Når den gjærer helt ut, er du oppi 5,5-6% likevel. Skal du søte gjør du det med sukrin, sammen med vanlig sukker for karboneringen. Dersom du ikke skal ha den på fat da :)

Nei, tanken var å ha det på flasker. Hehe, skjønner jeg har vært litt ivrig og ting har gått litt fort i svingene. Har bl. sett på et par YT videoer og funnet flere feil allerede, men treet mitt har masse pærer igjen og etter det så går eple treet :) Har planer om å få til dette. Jeg leste for øvrig på gjær pakka at den holdt til 20 liter brygg. Jeg brukte derfor kun en pose.
Er også enig i dette med koking. Siden jeg og kjerringa var så ivrige så hadde vi ikke tid til å få tak i noe frukt presse - hehe så det ble saftkokeren denne gangen. Regner med at mye av den friske smaken derfor går ad undas. Når det gjelder søt frukt så er disse pærene ikke helt modne og derfor ikke veldig søte - men de var slett ikke uspiselige heller, men syre trikset skal jeg prøve likevel. En annen tabbe som helt sikkert også går under kategorien KARDINAL er at jeg IKKE skyllet lokket og gjærlåsen med dette star-san middelet. I tillegg har jeg brukt vann i gjerlåsen. Jeg så et par videoer i dag tidlig som var veldig klare på dette med renhold og at det skal være star-san i gjærlåsen og ikke vann. Vet jo ikke hva dette vil ha å si - kanskje er det ikke for sent å bytte heller

Så lenge lokk etc var rent går det helt fint. Jeg bruker bare vann i alle gjærlåser, jeg. Skummer så fælt av starsan :)

Men det at epler/pærer ikke er modne, er ikke ensbetydende med at det er nok syre. Ta eksempel druer til Cognac produksjon, de er sureh og har lite sukker, de "snerper" ordentlig, men er modne når de høstes.

Blir litt bekymret nå. Hadde et bra pådrag i natt med plupping, men nå er det stille og nesten ikke noe skum. Er det normalt? Syntes kanskje dette var litt i tidligste laget

Ganske normalt når du gjærer høyt rundt 20 grader. Jeg ga deg tips om å gjøre lavt for å minimere estere
Oj, kjenner ikke begrepene så jeg tok ikke den. Noe jeg kan gjøre for å fikse? Eller er det bare å vente?
Eller er det å fylle dassen og starte på nytt? Nok av pærer på treet..

Tilbake
Topp