Hei!
Jeg skal straks sette mitt første brygg, og dette er noe jeg har planlagt noen måneder nå. Har lest litt frem og tilbake, og bestemte meg for å lage en skikkelig "oppskrift"/prosedyre over bryggedagen, for at jeg ikke skal glemme noe vesentlig, og fordi jeg er en veldig strukturert person, som liker å gjøre ting skikkelig. Jeg vil jo lage best mulig øl ut ifra forutsetningene som mulig.
Jeg skal brygge et BIAB sett fra bryggselv; http://www.bryggselv.no/products/american-ipa-allgrain-lsett-25l
Her er prosedyren jeg har lagd :
1. Finn fram alt utstyr som skal brukes;
Gjæringsbøtte
Star-san
40 l gryte
Termometer
Hydrometer
Målekolbe
En stor tresleiv
Kjølespiral
Malt + meskepose
Humle + humlepose
Tørrgjær
2. Fyll i ca. 25 liter vann i gryta og kok opp.
3.
Fyll 10 l rent romtemperert vann i gjæringsbøtta, sammen med bittelitt over 0,5 OZ star-san. Rør til løsningen er helt blandet.
4. Sett alt som skal desinfiseres i bøtta. (Tresleiv, målekolbe osv)
5. Når vannet har kokt noen minutter, setter vi ned effekten til temperaturen på vannet er ca. 75 grader.
6. Ha maltposen oppi gryta, og tilsett forsiktig all malten, mens en rører rundt for å bløtlegge alt av malten.
7. Når all malten har blitt bløtlagt, og det ikke er klumper, skal lokket på, og malten skal meskes ved ca. 68 grader i 70 minutt. (Temperaturlogg føres hvert 5. minutt)
8. Kok opp ca. 6 liter vann som brukes til skylling
9. Når meskinga er ferdig føres meskeposen med innhold over i en bøtte for skylling.
10. Når det meste av væsken fra meskeposen har rent ut, tar en skyllevannet og heller jevnt over, for å få ut resterende sukker.
11. Tøm vørteren du har fått skyllt ut oppi gryta.
12. Vørteren skal nå kokes i 90 minutter. (Husk å sette klokke!)
13. Humle tilsettes etter følgende intervaller:
Pose 1 tilsettes etter 30 minutter (60 min igjen av koketid)
Pose 2 tilsettes etter 75 minutter (15 minutt igjen av koketid)
Pose 3 tilsettes etter 88 minutter (2 minutt igjen av koketid)
((Pose 4 tilsettes i gjæringskar fra dag 7))
14. Når det gjenstår 10 minutt av kokingen, settes spiralkjøler i gryta for desinfisering
- og 2 dl vann settes til koking, for så å kjøles ned til ca. 27 grader umiddelbart etterpå
15. Når vørteren har kokt 90 minutt fjernes humleposene.
16. Gryta tas av varmeelement og kjøling v.h.a kjølespiralen startes umiddelbart.
Det skal røres under kjølingen for å få raskere kjøing!
17. Når de 2 dl med kokt vann har nådd 27 grader strøs 2 pk tørrgjær (Safeale US-05) i vannet.
Dette skal stå i 15 minutter i ro, helt sterilt.
18. Når vørteren har nådd gjæringstemperatur (ca. romtemperatur), tas kjølespiralen ut, og OG måles (og registreres på vedlegg)
19. Mix så gjærløsningen forsiktig så det blir en jevn og fin løsning, og la det stå ytterligere 15 minutter med jevnlig forsiktig røring.
20. I det gjærløsningen skal hvile siste rest, fjernes desinfisert utstyr fra gjæringsbøtta, og bøtta desinfiseres ved å riste star-san løsningen rundt i bøtta.
21. Hell ut star-san løsningen fra gjæringsbøtta.
22. Tøm vørteren fra gryta nedi gjæringsbøtta.
23. Ta på lokket, og rist godt, for å få mest mulig O2 inn i vørteren.
24. Tilsett så den rehydrerte gjæren i vørteren, og rør forsiktig.
25. Sett på lokket og gjærlås med sprit i.
26. La det gjære i 14 dager.
(HUSK Å TILSETT TØRRHUMLE FRA DAG 7)
All hjelp mottas med takk!
Jeg skal straks sette mitt første brygg, og dette er noe jeg har planlagt noen måneder nå. Har lest litt frem og tilbake, og bestemte meg for å lage en skikkelig "oppskrift"/prosedyre over bryggedagen, for at jeg ikke skal glemme noe vesentlig, og fordi jeg er en veldig strukturert person, som liker å gjøre ting skikkelig. Jeg vil jo lage best mulig øl ut ifra forutsetningene som mulig.
Jeg skal brygge et BIAB sett fra bryggselv; http://www.bryggselv.no/products/american-ipa-allgrain-lsett-25l
Her er prosedyren jeg har lagd :
1. Finn fram alt utstyr som skal brukes;
Gjæringsbøtte
Star-san
40 l gryte
Termometer
Hydrometer
Målekolbe
En stor tresleiv
Kjølespiral
Malt + meskepose
Humle + humlepose
Tørrgjær
2. Fyll i ca. 25 liter vann i gryta og kok opp.
3.
Fyll 10 l rent romtemperert vann i gjæringsbøtta, sammen med bittelitt over 0,5 OZ star-san. Rør til løsningen er helt blandet.
4. Sett alt som skal desinfiseres i bøtta. (Tresleiv, målekolbe osv)
5. Når vannet har kokt noen minutter, setter vi ned effekten til temperaturen på vannet er ca. 75 grader.
6. Ha maltposen oppi gryta, og tilsett forsiktig all malten, mens en rører rundt for å bløtlegge alt av malten.
7. Når all malten har blitt bløtlagt, og det ikke er klumper, skal lokket på, og malten skal meskes ved ca. 68 grader i 70 minutt. (Temperaturlogg føres hvert 5. minutt)
8. Kok opp ca. 6 liter vann som brukes til skylling
9. Når meskinga er ferdig føres meskeposen med innhold over i en bøtte for skylling.
10. Når det meste av væsken fra meskeposen har rent ut, tar en skyllevannet og heller jevnt over, for å få ut resterende sukker.
11. Tøm vørteren du har fått skyllt ut oppi gryta.
12. Vørteren skal nå kokes i 90 minutter. (Husk å sette klokke!)
13. Humle tilsettes etter følgende intervaller:
Pose 1 tilsettes etter 30 minutter (60 min igjen av koketid)
Pose 2 tilsettes etter 75 minutter (15 minutt igjen av koketid)
Pose 3 tilsettes etter 88 minutter (2 minutt igjen av koketid)
((Pose 4 tilsettes i gjæringskar fra dag 7))
14. Når det gjenstår 10 minutt av kokingen, settes spiralkjøler i gryta for desinfisering
- og 2 dl vann settes til koking, for så å kjøles ned til ca. 27 grader umiddelbart etterpå
15. Når vørteren har kokt 90 minutt fjernes humleposene.
16. Gryta tas av varmeelement og kjøling v.h.a kjølespiralen startes umiddelbart.
Det skal røres under kjølingen for å få raskere kjøing!
17. Når de 2 dl med kokt vann har nådd 27 grader strøs 2 pk tørrgjær (Safeale US-05) i vannet.
Dette skal stå i 15 minutter i ro, helt sterilt.
18. Når vørteren har nådd gjæringstemperatur (ca. romtemperatur), tas kjølespiralen ut, og OG måles (og registreres på vedlegg)
19. Mix så gjærløsningen forsiktig så det blir en jevn og fin løsning, og la det stå ytterligere 15 minutter med jevnlig forsiktig røring.
20. I det gjærløsningen skal hvile siste rest, fjernes desinfisert utstyr fra gjæringsbøtta, og bøtta desinfiseres ved å riste star-san løsningen rundt i bøtta.
21. Hell ut star-san løsningen fra gjæringsbøtta.
22. Tøm vørteren fra gryta nedi gjæringsbøtta.
23. Ta på lokket, og rist godt, for å få mest mulig O2 inn i vørteren.
24. Tilsett så den rehydrerte gjæren i vørteren, og rør forsiktig.
25. Sett på lokket og gjærlås med sprit i.
26. La det gjære i 14 dager.
(HUSK Å TILSETT TØRRHUMLE FRA DAG 7)
All hjelp mottas med takk!