Prosjektering av 20 l hjemmebryggeri

Har vært uten hjemmebryggeri noen år nå og ønsker å begynne å brygge igjen.
Har liten plass  og små sikringer, 20 l er derfor passe for meg. Har valgt et opplegg med silkaret i vørterkjelen og med en liten vinsj for å heising. Større VV bereder bryggeri for utebruk får evt. komme senere. Har prøvd å få til et ryddig opplegg med kjøler, pumpe som er ferdig tilrigget for brygging. En ekstra vippbar hylle kan være grei og ha for diverse saker og ting. Det vil også være mulig å instrumentere oppsettet senere hvis jeg skulle ønske det. Det meste er standard komponenter, men stativet må jeg selvfølgelig få noen til å lage. God helg.
 
Jeg ville vurdert en 20l Speidel, den koster litt, men er utrolig kompakt. Den er på størrelse med en 30 liters gjærbøtte... Eneste ulempen er prisen, men den glemmer man fort når ølet skummer i munnviken. Tegningene dine er skikkelig proffe !
 
Jeg vurderer den også, har studert en del omtaler på diverse fora. Men jeg har allerede en del utstyr som kjeler, pumpe, ventiler, slanger etc.
Det er også moro å bygge litt selv, får se hva det blir til.

Knut Erik
 
Har du utstyr og kjeler så blir det noe annet, det er også gøy å lage noe selv som du sier  :brygging: Akkurat som brygging, vi lager ølen selv  ;D
 
Dette var kule bilder, hva slags program laget du dem med? Det ser forresten ut som om du har en varmtvannsbeholder på toppen, men den virker litt liten. Her kan det godt passe med en beholder som er større enn selve meske/kokekaret.
 
Har brukt demoversjon av inventor, men alle slags 3D program kan nok brukes. Varmtvannskjelen er nok litt liten, hadde tenkt å sirkulere vørter/mesk, trodde kanskje behovet for varmtvann ble mindre da. Kommer nok allikevel til å øke størrelsen på den.
 
Inspirerende tegninger!

Jeg er fersk, men vil ikke begrense meg til 20 liter. Samtidig vil jeg ha muligheten for å brygge mindre batcher også. Jeg hadde bestemt meg får å kjøpe Speidel 50 liter, inntil jeg så prisen! Stanas terassebryggeri på 75 liter (www.brygging.no) er et alternativ, men virker ikke helt optimalt for meg.. Trenger vel også en del mere utstyr enn det som følger med i startpakka, så dyrt blir det uansett.

Lurer på om det er like bra å meske i et alt-i-ett-sett, som det er å bruke f.eks. en kjøleboks. Ser ikke for meg at malt-senga (filteret) blir like effektivt her. Ser ut som på Speidelen blir væsken kjørt oppover i løpet av mesking, og nedover ved skylling. Va vil man skylle ut mange små partikler som hadde satt seg. (= counterflow-prinsippet)

Sjekk en fiks løsning på stativ her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=84.msg291#msg291 med kurvstativ fra Elfa. Er nok mere stabilt med sveisa firkantrør, men til 20-liters oppsett er dette garderobesystemet kanskje nok?! Passer rett inn i skyvedørsgarderoben på soverommet!  :ilike:
 
Ja, en bra løsning det der.
Jeg ønsker imidlertid å ha pumpe, kjøler og røropplegg fastmontert. Kjøper først en hylleløsning på Biltema, har også noen trematerialer liggende. Til helgen håper jeg å skru sammen dette til en slags prototyp av en stativløsning.
 
Hei!

Hvordan går prosjektet? Ser gjerne bilder!

Er også noen film på youtube som viser forskjellige oppsett, søk på f.eks. "RIMS"!
 
Hei igjen,

Har kommet litt igang med stativet. Litt deler fra Biltema og noe rester som jeg hadde liggende. Kokekjelen er på 36 l, fra Humlegården, varmtvannskjelen er en hyttekjele på 26 l. Mangler silkaret, prøvde å bore 2 mm hull i en tynnbunnet kjele, men det ga jeg opp. Får finne på en annen løsning. Ellers har jeg igjen å montere pumpe og kjøler samt røropplegg. Delene har jeg, det står bare på tid til å få gjort det.
Sjekker også litt på Youtube innimellom, morsomt å se andres bryggeløsninger.
Knut
 
Endelig i gang med brygging igjen etter mye annet som også skulle gjøres. Har bygget om stativet. Det fungerer bedre nå synes jeg. Brygget et testbrygg på 12 l i forrige uke, bitter.  Maltkverna var ikke god så utbytte ble dårlig. Kun 35 i OG, tilsatte derfor litt sukker og svensk mørk brødsirup. Fikk opp OG til 50.  Gjæringen med American ale var ferdig etter etter et par dager, FG ble 2. Ny brygging onsdag denne uken, nå 23l. Fikk justert kverna, så utbytte ble bedre, 75 % denne gang. Litt småproblemer underveis. Kjølte ned til 25 grader på 20 min med resirkulering, men hadde glemt å skru av kokeplate. OG ble på 48. Brukte gjærslurrien fra forrige brygg. Utålmodig måtte jeg smatke på det første brygget idag, ikke helt klart enda men  fornøyd med resultatet så langt. Viser også et bilde av fatvaskeren min, fritt kopiert.
 

Vedlegg

  • Stativ.jpg
    Stativ.jpg
    486,6 KB · Sett: 1.337
  • resirk.jpg
    resirk.jpg
    209,1 KB · Sett: 1.249
  • fatvask.jpg
    fatvask.jpg
    319,7 KB · Sett: 1.249
takk takk, ser fint ut! bra til inspirasjon  :) men jeg lurer på hvordan og hvor du brygger om vinteren. det skal ikke være så værhardt som hos meg kanskje (-30 °C) men brygger du ute?
 
Det var bare montering av utstyret som foregikk ute. Jeg brygger normalt inne. Har et vindu rett bak som kan åpnes. Det fungerer greit.
 
Kult at du har laget en fatvaskinnrettning, det er første gang jeg har sett noe sånt. Men jeg kan tenke meg at den fungerer bedre når fatet står opp-ned, evt oppå en rist, slik at vaskemiddelet også renner ut igjen tilbake i baljen. Eller er det kanskje sånn du pleier å gjøre det uansett?
 
Du ser det ikke så tydelig på bildet, men vaskevannet renner ut gjennom åpningen for lokket og ned langs sidene på fatet tilbake til baljen. Nå vasket jeg flere fat som hadde stått med ølrester i. Etterhvert Kommer jeg til å gjennomskylle fatet med kaldt vann etter at det er tømt for øl. Regner da med at det kun er nødvendig å desinfisere når det skal brukes på nytt, tilsvarende som ofte gjøres for flasker.
 
Sånne ting som dette får jeg stå**** av! Godt gjordt. Gleder meg til å flytte landligere til og bygge meg noe mer greier selv...

Har du noe som sprayer vaskemiddel på innsiden? Har sett flere varianter av disse, men fatter ikke helt hvor mye bedre det er en å fylle hele fatet med middel og la det stå en stund.
Knut_E skrev:
Etterhvert Kommer jeg til å gjennomskylle fatet med kaldt vann etter at det er tømt for øl. Regner da med at det kun er nødvendig å desinfisere når det skal brukes på nytt, tilsvarende som ofte gjøres for flasker.
Fosforsyre har en protein nedbrytende effekt, men det kan lønne seg å ta de med lut. Proteinrester fra forrige øl vil binde seg til nye proteiner og lage kjøletåke. Har prøvd ut dette i 800 liters tanker. Alle mulige varianter. Beste resultat får du ved å vaske med lut&klor og siden med syre. Det er mer dritt der en du kan se og føle.
 
Det er ingen spraying på innsiden. Vet ikke om dette er så mye bedre, men vaskingen tenker jeg å gjøre på denne måten for bl.a å slippe å demontere koblingene og rørene i fatet så ofte for å rengjøre dem for seg. Vil tro at vann/rengjøringsmiddel i bevegelse rengjør bedre enn stillestående. Det er ingenting å passe på, kan la det surre å gå i f.eks en halv time.
 
Jeg kan tenke meg at man kan bruke mindre lut, eller sterkere lut når man har fatet stående opp-ned. Fordel er bruk av mindre lut. I store tanker er det ofte en slags 'vaskeball' som henger i taket til tanken som blir tilført vaskemiddel. Dette renner og spruter da ned langs veggene før det så havner i pumpen igjen og inn i vaskeballen igjen. Det var det prinsippet jeg tenkte på. I så fall holder det kanskje at bare koblingen til stigerøret er koblet til, den andre koblingen kan du så bruke for et annet fat som vaskes parallelt.
 
Tilbake
Topp