Prøvesmaking

Eirik Furenes

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk!

Et lite spm bare. Har hatt en batch stående til karbonering på 22 grader nå i 10 dager ( en sterk humle helvete/two Captains clone; 10 % abv). Er det tid for prøvesmaking, eller burde jeg vente noen dager?

Takk.

Jeg er ganske fersk, men etter ett av mine første brygg satte jeg en flaske i kjøleskapet rett etter flasking og smakte på det etter ett par timer. Dagen etter satte jeg en ny flaske i kjøleskapet og smakte på den utpå kvelden. Og slik fortsatte jeg nesten hver kveld i fjorten dager.
Ølet utvikler seg mye den første tiden. Så jeg synes du har venta lenge. Smak tidligere neste gang å følg med på utviklingen.
Lærerikt og morsomt.

Den smakte fortreffelig! Ligger nok noen alkoholprosenter over originalen, noe som nok skyldes formye gjærbart sukker som følge av en stegs mesking. Alkoholen var likevel ikke fremtredende. Ellers var den veldig lik originalen.
Takk for tips og hjelp.

Vil i samme anledning berømme alle de behjelpelige brukerne som er med på å gjøre dette forumet så trivelig. Takk.

Jeg smaker gjerne gjennom hele forløpet. Fra kokekjele, når jeg tapper fra gjæringskar og etter karbonering (hvis jeg kan vente så lenge;)

Thorvald skrev:
Jeg smaker gjerne gjennom hele forløpet (...) og etter karbonering (hvis jeg kan vente så lenge;)

Uæh, fekk plutseleg nokre mindre gode minner frå tida då ein ikkje hadde tid til å vente på at ølet skulle gjære ut  :eek:ppkast:

Hehe...  Jeg bøtter ikke akkurat innpå ,  men det er interessant å smake underveis i prosessen,  og under modning

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk now Free

Tilbake
Topp