Pumpe, kan denne funke?

Flott  :ilike: (Edit: som svar til Protto)

Hvis du har vibrasjon i pumpa di så er det nok noe som er feil. Vi har sett at pumpa har lyst til å vibrere litt hvis det er luftbobler i den. Dette er ganske lett å få ut; steng suget, stopp pumpa og vri utløpet slik at det peker opp. Start pumpa og åpne suget. Vi stenger suget før vi stopper pumpa for ikke å få backflow slik at boblene ender opp i sugeslangen igjen  ;) Dette med "problemer" med å få ut luftbobler er visst noe som løser seg ved oppgradering av impeller, og en god grunn til å ta denne oppgraderinga. Pumpa fungerer fint med litt luftbobler, men den har lyst til å vibrere og man mister litt flow/trykk.

Forskjellen på HS/ikke HS er jo at standardpumpa (ikke HS) er mye svakere. Kjenner ikke historien så godt, men mener HS-varianten ble introdusert med bla. brygging som mål.

Hvis man sammenligner disse variantene så har HS en motor med et turtall (50Hz) på 2850 rpm, ei løftehøyde (standard impeller) på 2,5 meter og en flow på ca 19 l/min. Standardpumpa spinner på 1400 rpm, har ei løftehøyde på 0,9 meter samt en flow på 8-9 l/min. Ved innløp i senter så er flow-en litt høyere på begge varianter.

Ved å bytte impeller på HS-pumpa så får man øket løftehøyde til over 4 meter samt øket flow til 23 l/min. Dette skal være samme data som for 815- pumpene, så det man egentlig har gjort er å oppgradere til ei 815- pumpe. Dette skulle igjen tilsi at 809 HS egentlig er ei 815- pumpe med en mindre impeller (ikke standard 809- impeller). Om det da er kun motorstørelse/rpm og impeller som er forskjellig mellom standardpumpa og HS- varianten vet jeg ikke, men det meste ser ut til å være likt når det gjelder partnr.

Uansett så er vel HS egentlig ei nedgradert 815- pumpe, og er fullt oppgraderbar (for de som ønsker), mens standardpumpa ikke er dette (pga for svak og saktegående motor samt forskjellig impeller?), og dette skiller de.  :biersmile:

Litt på siden: Noen som vet om man kan kjøre en slik 1/2-fasemotor gjennom en frekvensomformer? Hente ut fra 2 av de 3 fasene på omformeren og koble til på tilførselsledningene og la det gå gjennom driftkondensatoren som om det var normal drift? Vi har en slik frekvensoformer i bryggehuset, og det kunne vært greit å kjøre pumpa på 60Hz, når vi likevel har muligheten  :brygging:
 
Beant skrev:
Hvis du har vibrasjon i pumpa di så er det nok noe som er feil. Vi har sett at pumpa har lyst til å vibrere litt hvis det er luftbobler i den. Dette er ganske lett å få ut; steng suget, stopp pumpa og vri utløpet slik at det peker opp. Start pumpa og åpne suget. Vi stenger suget før vi stopper pumpa for ikke å få backflow slik at boblene ender opp i sugeslangen igjen  ;) Dette med "problemer" med å få ut luftbobler er visst noe som løser seg ved oppgradering av impeller, og en god grunn til å ta denne oppgraderinga. Pumpa fungerer fint med litt luftbobler, men den har lyst til å vibrere og man mister litt flow/trykk.

Mi vibrerte av andre grunnar. Dårleg arbeid fra fabrikk, men etter ein kveld med dreiebenk og fres vibrerar den ikkje lenger. Det var ikkje volsome greier, men akkurat nok til at det irriterte litt. Drivmagneten var ganske dårleg avbalansert, og akslingholet var ikkje 100% i senter.

Men pumpa var kjøpt som eit ebay-scoop, og ombygd for elektrisk drift likevel så eg har fått ei jækla bra pumpe for ein veldig overkommeleg pris :ilike:

Her er ein QA-tråd på HBT der "WalterAtMarchPump" svarar på spørsmål: http://www.homebrewtalk.com/f11/questions-about-march-pumps-answered-factory-210199/ Har lest ein plass hans forklaring ang. HS/standard/809/815, i den eller ein anna trås på HBT.

Det går også fram av tråden at ingen av March-pumpene innehar noko NSF (amerikansk næringsmiddel merking) merking, men at ein del system der pumpa inngår som ein av komponentane og har ei spesifik oppgave, kan få NSF merking.

Så det blir litt feil å kalle pumpene for næringsmiddelgodkjendte...

Beant skrev:
Litt på siden: Noen som vet om man kan kjøre en slik 1/2-fasemotor gjennom en frekvensomformer? Hente ut fra 2 av de 3 fasene på omformeren og koble til på tilførselsledningene og la det gå gjennom driftkondensatoren som om det var normal drift? Vi har en slik frekvensoformer i bryggehuset, og det kunne vært greit å kjøre pumpa på 60Hz, når vi likevel har muligheten  :brygging:

Sjekk her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,732.msg48402.html#msg48402 Rune Alm har gjort det med Rover Novax pumpa til V&B. Det kan derimot vere forskjell på korleis motorane er vikla. Men er det ein vanleg trefasemotor med startkondensator går det fint. Må fjærne kondensatoren sjølvsagt.
 
Takk for svar.

Dette er så langt jeg kan skjønne ikke en standard 3-fase motor. Mener det er en 2-fase (2 viklinger), der den ene viklingen kobles gjennom en kondensator for faseforskyving. Mener det skal gå greit å kjøre denne på 60Hz, noe man bla. kan finne på enkelte båter, men det jeg er usikker på er å kjøre den på 2 av fasene i et 3-fase opplegg (men anntar dette ikke er problemer)  :)
 
Nå har jeg vært og hentet Iwaki pumpene hos Krille. Må si meg enig at byggekvaliteten er veldig bra, og den er også veldig stillegående. Kapasiteten er litt mindre enn jeg hadde håpet, men det er nok til å få en noenlunde whirlpool. Har testet med havregryn og vann. I morgen skal vi teste med Old Ale :)

Jeg var også innom Bryggmaker i dag og kjøpte noen hurtigkoblinger og slangenipler i rustfritt. Der fikk jeg kikke på en pumpe han har inne til testing. Den var enda stillere enn Iwaki-pumpa og hadde løftehøyde på 3.1m mot Iwakiens 1.5m. Men de pumpene er også en del dyrere. Uansett veldig kjekt at Bergen har fått butikk for teknisk utstyr for oss som liker å bygge litt selv :)
 
Kan kort informere om at en impeller til en iwaki md15 IKKE UTEN VIDERE tåler et fall fra ca 1 meter på tregulv.  :bank2: Kan også informere om at en erstatningsimpeller koster ca 350,- + porto fra iwaki.no. Har dessverre ikke klart å finne reservedeler til denne pumpa på nettet, annet enn gjennom amerikanske akvariumsbutikker. Ingen av disse shipper til norge, og dersom jeg skulle klare å overtale dem til å gjøre det likevel, ville impeller+porto komme på $70-80, altså omtrent det samme som å bestille fra iwaki.no
 
Aua. Det er jo like mye som vi gav for pumpene som Krille skaffet...

Sent from my no more Desirable HTC
 
Ser det.

Men har fått 3 stk av en god venn og herværende forumist, så det vil nok uansett være verdt utgiften å få tak i en ny impeller. Skal seff først prøve å reparere, men har i grunnen liten tro på at jeg får til noe som holder i lengden..
 
Tilbake
Topp