Pumpe til mesking og whirlpool

Aasberg

Norbrygg-medlem
Kan noen anbefale meg en pumpe til sirkulering under mesking og whirlpool. Har en billig kinapumpe, men regner med den streiker kjappt når det kommer masse humletrub under whirlpool.
 
Takk for tips!
Har du selv erfaring med en av disse pumpene?
Så jeg glemte å svare deg!

Jeg har en slik selv. Den er ikke super kraftig, men den gjør jobben med sirkulering og få til en whirlpool i BB30´en min. Fordelen med denne pumpa er at det er ekstremt lett å åpne impellerhuset for vask, noe jeg gjør etter hver brygging. Har ikke funnet lignende pumper med samme patent på markedet. Den har også en innebygd hastighetsregulering som er kjekk å ha, da slipper man å justere flow med kuleventil. Pumpa er ganske ømfintelig for luft, men monteres den riktig er det ikke et problem.

edit: Link til Chugger: https://www.bryggselv.no/bryggeutst...er/Chugger-SS-Center-pumpe-400723-p0000000951
 
Så jeg glemte å svare deg!

Jeg har en slik selv. Den er ikke super kraftig, men den gjør jobben med sirkulering og få til en whirlpool i BB30´en min. Fordelen med denne pumpa er at det er ekstremt lett å åpne impellerhuset for vask, noe jeg gjør etter hver brygging. Har ikke funnet lignende pumper med samme patent på markedet. Den har også en innebygd hastighetsregulering som er kjekk å ha, da slipper man å justere flow med kuleventil. Pumpa er ganske ømfintelig for luft, men monteres den riktig er det ikke et problem.

edit: Link til Chugger: https://www.bryggselv.no/bryggeutst...er/Chugger-SS-Center-pumpe-400723-p0000000951
Takk for svar. Er det den til 1890,- eller 1490,- du har?
 
Og du har ikke nå problemer når med humletrub i velhumlet øl? Tror du den klarer whirlpool på 30-40l batcher?
Har ikke brukt den enda til velhumlet øl. Den er nok ikke like god som chugger når det kommer til humle og kornrester i impelleren, men jeg har ikke hatt noen problem til nå. Fordelen er jo at hvis du har en kuleventil før pumpa, så er det ingen problem å åpne den å rense underveis i bryggingen. Det kan kanskje @katla svare på?

Det er nok ikke problem å få til whirlpool med pumpa på 40 liter.
 
Den minste modellen taklar humle greit - iallefall pellets som er løyst opp. No fins det også dei som brukar 1 kg humle på 25 liter og korleis det vil gå då - det anar eg ikkje.

Den største modellen er ikkje glad i humle - den MÅ ha filter og gjerne slikt som vert brukt i "The Electric Brewery".

Når det er sagt - begge pumpemodellane er først og fremst tenkt for mesking. Og det aller viktigaste er at dei er så godt som lydlause pga. at det berre er 1 del som bevegar seg - impelleren. Pumper med konvensjonelle motorar vil nok gje ifrå seg meir støy.
 
Tilbake
Topp