Kjøp en av de litt dyrere pumpene til mestresirkulering. Det hjelper lite om man får tak i en billig en på eBay som såvidt har gode nok specs., når den tetter seg og alt går til helvete midt i første mesking.
Selv har jeg kjøpt en billig, svak food-grade pumpe som jeg skal bruke til å pumpe skyllevannet over i meskekaret. For selve HERMS-løsningen blir det å vente til jeg har råd til noe med litt kvalitet. Jeg hater å måtte avbryte bryggedager midt i p.g.a. utstyrstrøbbel.
HERMS: ein pumpar væska i mesken gjennom eit rør som igjen går igjennom ein kjele der ein har vatn i som ein kan styra temperatur på. Så brukar ein dette for å regulera temperaturen på mesken (mesken får altså indirekte oppvarming frå vatnet i kjelen (kalla HLT)).
RIMS: ein pumpar væska i mesken gjennom eit magasin der væska er i direkte kontakt med ein varmekolbe og brukar dette for å regulera temperaturen i mesken.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.