Pumpe.

Den ser jo bra ut, men jeg lurer på om den er næringsmiddelgodkjent? Noen som kjenner til ZrO2 (zirconium oxide)?

Kikket litt rundt, det ser ut som Zirconium brukes innenfor food prosessing. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0011916402006665

Hm, noen som kan se hvor sterk den (kapasitet ved et løft på 1,5-2m) er i forhold til de klassiske march impellerpumpene?

Lars skrev:
Hm, noen som kan se hvor sterk den (kapasitet ved et løft på 1,5-2m) er i forhold til de klassiske march impellerpumpene?

Kan ikke tro at det vi være nevneverdig reduksjon på den høyden, om en ikke reduserer rør/slange dia. Trykket er jo i overkant ov 4 kg, om jeg ikke tar feil og det er jo samme som feks ei hyttepumpe.

Per N skrev:
Lars skrev:

Kan ikke tro at det vi være nevneverdig reduksjon på den høyden, om en ikke reduserer rør/slange dia. Trykket er jo i overkant ov 4 kg, om jeg ikke tar feil og det er jo samme som feks ei hyttepumpe.

Det står 6 psi, det er ca 0,4 bar. Der tilsvarar vel 4m løft. Ser den "store" har 6,5m løft. Ei kan sjå på den eletriske effekten og få ein indikasjon. Flowen reduserast kraftig med litt høgd, slangar og ventilar. Dette gjeld også for andre liknande (sentrifugal) pumper.

Eit anna tips er Rover Novax pumpa som V&B har, har kjøpt ei slik og er spent på å teste den. Er litt skeptisk til bruk ved høg temp over tid, men den er VELDIG solid, har skikkeleg industrimotor, kan pumpe begge vegar og er sjølvprimande til ein viss grad. Er kansje litt i største laget for dei fleste, men 1300,- +pakkboks av Viton er veldig prisgunstig syns eg. Den har motor på 1/2 hk, 28lpm og 22m løft. Så sjølv om flowen ikkje er stor, har den vesentleg høgare trykk enn dei fleste andre. Og så går den på 230Vac.

Jeg har en slik pumpe fra vin og bar. Har montert frekvensomformer på den slik at jeg kan regulere flowen. Bruker den til overføring av vørter fra Speidelen til gjæringskar og til lufting av vørter (lar bare slangen ligge nedi gjæringskaret og pumper luft fra Speidelen en stund. Letter bryggedagen mye med en 50 liter Speidel. Det gjør også at jeg alene kan fylle 60 liter på en Labb dunk som allerede står i fryseboksen jeg bruker som temperaturregulering for gjæringen. Veldig grei å bruke under rengjøringen av Speidelen også.
Alt i alt er jeg godt fornøyd så langt, men har bare 5 brygg på samvittigheten med den.

Blingsa nok litt, måtte se en gang til og jeg aner et komma der, beklager kanskje jeg snart må vudere briller.  :bank2:

protto skrev:
Eit anna tips er Rover Novax pumpa som V&B har, har kjøpt ei slik og er spent på å teste den. Er litt skeptisk til bruk ved høg temp over tid, men den er VELDIG solid, har skikkeleg industrimotor, kan pumpe begge vegar og er sjølvprimande til ein viss grad. Er kanskje litt i største laget for dei fleste, men 1300,- +pakkboks av Viton er veldig prisgunstig syns eg. Den har motor på 1/2 hk, 28lpm og 22m løft. Så sjølv om flowen ikkje er stor, har den vesentleg høgare trykk enn dei fleste andre. Og så går den på 230Vac.

Hvis du har byttet ut Nitrilgummi-pakningen med viton, så burde den vel tåle 100C greit?

Bjarte H skrev:
Hvis du har byttet ut Nitrilgummi-pakningen med viton, så burde den vel tåle 100C greit?
Ja det har eg gjordt. Det er og ei backingplate i plast som impelleren kviler mot med fin pasning. Virkar som ein solid termoplast men har ikkje peiling på kva slags.

Hjå V&B/Brouwland er pumpene oppgitt til 60ºC med standard seal. Viton er anngitt å tole meir men det er ikkje spesifisert kor mykje. På motorskiltet på pumpa står det maks water temp 35º, kva nå enn det betyr.

protto skrev:
Bjarte H skrev:
Ja det har eg gjordt. Det er og ei backingplate i plast som impelleren kviler mot med fin pasning. Virkar som ein solid termoplast men har ikkje peiling på kva slags.

Hjå V&B/Brouwland er pumpene oppgitt til 60ºC med standard seal. Viton er anngitt å tole meir men det er ikkje spesifisert kor mykje. På motorskiltet på pumpa står det maks water temp 35º, kva nå enn det betyr.

Jeg mener at Nitrilgummi skal klare 90C kontinuerlig, og Viton 150C. Uten å være skråsikker.

Tilbake
Topp