Pumpeløs hevert og bruk

Morten Jensen

Norbrygg-medlem
Jeg har en helt ordinær hevert uten pumpe. Har hørt mye godt om pumpehevert, og kommer definitivt å gå til innkjøp senere. Problemet er at jeg har et brygg til gjæring som jeg må bruke min foreløpige hevert på.

Spørsmålet mitt da er om det vil ha noe å si om det havner litt vann i ølet når jeg skal stikke om? Vurderer å fylle heverten med vann for å ‘starte’ prosessen uten å måtte suge.
 
Har aldri prøvd. Sverger til kran på karet. Men fikk en ide: Hva med fylle heverten med sukkerlaken du sikkert skal bruke til å karbonere med uansett?
 
Har aldri prøvd. Sverger til kran på karet. Men fikk en ide: Hva med fylle heverten med sukkerlaken du sikkert skal bruke til å karbonere med uansett?

Det er jo faktisk en knallide. Jeg tenkte på å bruke kran også, men jeg er usikker på om bunnslammet vil tette den.
 
Du skal jaggu ha bra med trub i bunnen for å tette kranen. Og legger du en kloss under karet slik at det står litt skeivt under gjæring får du minimalt med trub med. Tror du skal være bra stø på hånden før du klarer å få med like mye øl ved hevert som med kran uten å ta med bunnfall. Men øvelse gjør mester osv [emoji1417]
 
Tror du skal være bra stø på hånden før du klarer å få med like mye øl ved hevert som med kran uten å ta med bunnfall. Men øvelse gjør mester osv [emoji1417]

Man tar ikke fagbrev som helikopter-elektriker uten å være ståsig på hånda, men ditt forslag virker mye enklere så jeg prøver det. Så får det heller gå som det går :)
 
Jeg ble usikker på om kranen ble tett da jeg har lagt merke til at gjæringstanken har en annen farge i bunn, noe jeg tror er bunnslam. Hvis det er tilfelle er det en god masse på bunnen altså. Men den tid den sorg, gjæringen er ikke over enda.
 
Om du ikke har tørrhumlet er det stort sett gjær og litt protein som ligger i bunn. Hvor mye som ikke er gjær avhengiger stort sett på alt annet du gjør tidligere i bryggingen som medfører hvor ren vørter du gjærer. Men null stress. Det går seg til. Ølet bli uansett klart og fint nok etter noen uker på flaske.
 
Spørsmålet mitt da er om det vil ha noe å si om det havner litt vann i ølet når jeg skal stikke om? Vurderer å fylle heverten med vann for å ‘starte’ prosessen uten å måtte suge.
Jeg hadde heller latt vannet og så litt øl gå i et litermål eller lignende og så latt resten av ølet gå i omstikkingskaret, enn å få vann i ølet.
Den lille slanten hadde jeg ofret.

Så er jo også @1Morten sitt forslag om å fylle slangen med sukkerlake bra.
Uansett, pass på rensligheten.
 
Jeg hadde heller latt vannet og så litt øl gå i et litermål eller lignende og så latt resten av ølet gå i omstikkingskaret, enn å få vann i ølet.
Den lille slanten hadde jeg ofret.

Så er jo også @1Morten sitt forslag om å fylle slangen med sukkerlake bra.
Uansett, pass på rensligheten.

Det er det jeg hadde tenkt til. Det jeg egentlig tenkte var at noe av vannet ville unnsluppet heverten når jeg plasserte den i gjæringskaret.
 
Er det så heldig med noen dråper starsan i ølet da? Heverten min er åpen, så med en gsng jeg peker den nedover vil innholdet renne ut til jeg planter den i ølet.
 
Tilbake
Topp