Pumpen i min BM 20 durer

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg brygget i går, og observerte en jevn dur/vibrasjon fra pumpen på min Braumeister 20 (gammel modell, kjøpt i 2014). Er det noen som har tanker om hva dette kan være, og bør jeg skifte hele pumpen?
 
Det har jeg opplevd ja. Har en Speidel 50, så jeg kryssbyttet impeller, uten at det ble noen endring.
Hos meg vibrerte det så mye, at det fikk elementene til å vibrere, og det ble et satans leven på kjøkkenet. Ble til at jeg kjøpte ny pumpe.

Den pumpet forøvrig helt greit.
 
Det har jeg opplevd ja. Har en Speidel 50, så jeg kryssbyttet impeller, uten at det ble noen endring.
Hos meg vibrerte det så mye, at det fikk elementene til å vibrere, og det ble et satans leven på kjøkkenet. Ble til at jeg kjøpte ny pumpe.

Den pumpet forøvrig helt greit.

Må man ha ingeniørbakgrunn for å skifte pumpen, eller er det er grei operasjon?
 
Det er veldig lett. Trekk ut strømkabelen til kontrollboksen, og skru av pumpa. Den ringen som du skrur av, kan sitte litt, og det kan virke som du ikke har skrudd av den før :)

Jeg byttet ikke ut pumpehuset som pumpa er skrudd fast i, men skiftet pakningen. Ikke trekk til for hardt når du skru på ny pumpe, den blir vanskelig å få opp igjen,
og du skal ha den opp for å rengjøre etter brygg.

Før du kjøper ny pumpe, sjekk at impelleren er ren, og at hullene i den ikke er tette.
 
Det skal nevnes at pumpen ble skiftet, og resultatet svarte til forventningene.
PS Jeg har også ingeniørbakgrunn - og er helt enig i ovenstående kommentar derom!
 
Tilbake
Topp