Pumper: BB sirkulasjonspumpe 2 eller Bryggmakers "speidelpumpe"

Den bryggmaker-pumpa.
Hva med whirlpool til 30liter vørter. Tåler den tempen?
Og hva er det egentlig metallet laget av, siden det ser ut som messing?
 
Den bryggmaker-pumpa.
Hva med whirlpool til 30liter vørter. Tåler den tempen?
Og hva er det egentlig metallet laget av, siden det ser ut som messing?

Metall: bronselegering.

Maks temp er 95C. Det er i praksis ein sensor i motoren som gjer at pumpa pausar når sensoren måler 112 grader. Motoren er elektronikk og solenoidar og kun rotor som er impellar bevegar seg.

Min temp er vel 0 C.
 
;)
Metall: bronselegering.

Maks temp er 95C. Det er i praksis ein sensor i motoren som gjer at pumpa pausar når sensoren måler 112 grader. Motoren er elektronikk og solenoidar og kun rotor som er impellar bevegar seg.

Min temp er vel 0 C.

Hvis de har satt føleren til 112 grader, som vel er mulig i en lukket krets uten ekspansjonstank, så må det bety at den tåler mer enn 95. Jeg antar at det i praksis betyr at pumpa tåler kokende vørter i en kort periode (5-10 minutter) - dvs til desinfisering før whirlpool. (Jeg skal ikke kreve pengene tilbake hvis pumpa ryker ;))
 
Da har jeg kjøpt den kraftigste pumpen hos Bryggmakker. Raskt ekspedert og levert. Anbefales.

Men: Nå har jeg faktisk aldr bruk eller montert/koblet opp en slik pumpe før, så jeg er rimelig blank. Det første jeg tenkte å gjøre er rett og slett å teste den med to silikonslanger. Er det noe jeg bør tenke på, noe som ikke er åpenbart eller intuitivt?
 
Jo, men det er vel for å unngå at slangene spretter av? Så lenge de sitter tight vil det vel fungere? Er det bare å putte inn-enden i vann og skru på? Ingenting annet å tenke på?

Jeg holdt på å ødelegge en mindre, 12V-pumpe av å først sette den igang tørr, og så bruke for lang slange og masse annet knot. Denne er jo rimelig solid, men hva er do's and dont's?
 
Den skal ikke tørrkjøres. Påse at pumpehuset blir primet (fullt av vann) og sett i gang. Hold øye med den i starten.
 
Hm. Dette skulle ikke være så enkelt for en som ikke vet noe om pumper. For det første: Alt jeg finner om denne pumpen på nett beskriver den montert på et horisontalt rør. Ikke akkurat veldig forenelig med et meskeoppsett. Nuvel.

Jeg setter pumpen ved siden av meskekaret, med én slange nedsenket i vannet (i karet) og den andre hengende over kanten. Som omtrent slik det blir - forenklet - når jeg mesker.
IMAG0604.jpg

1. Med mindre jeg suger vannet gjennom pumpen så alt er potte tett - som med en hevert - så beveger ikke vannet seg i det hele tatt.
2. Når det først starter er det så svak pumping at det knapt beveger seg. Løfter jeg UT-slangen noen cm. stopper det og vannet synker tilbake til pumpen. Å skru opp hastigheten hjelper ingenting.
3. Den lekker som en sil. Jeg åpnet den for å se om noe manglet, men pakningen ligger på plass og alt er skrudd godt til. Det følger med en ekstra pakning som i motsetning til den som er der fra før ikke er rund, men det kan da ikke være meningen at man skal dytte to pakninger inn i den?

Noen som ser hva jeg gjør galt, før jeg sender tilbake hele greia? Begynner å føle at jeg har kjøpt noe jeg ikke burde her; Det finnes jo heller ikke noe som helst på nettet om å bruke denne som noe annet enn i en fast rørinstallasjon for varmtvannspumping.
 
Sist redigert:
Tipper du har luft i pumpehuset. Prøv å holde den slik den skal stå montert. Pilene på baksiden av pumpehuset vertikalt oppover. Så får eventuell luft evakuert oppover.
 
Ser ikke ut til at noe hjelper. Det surkler noe jævli i den, så det er sikkert noe med luft. Men det er jo ingen instruksjoner å finne om denne noe sted, ser det ut til.

Jeg er usikker på hva slags piler du mener, men hvis bildene som viser monteringen av pumpen i et røranlegg stemmer så skal pilene peke horisontalt, ikke oppover.

EDIT: Nei, dette gir jeg opp. Uansett hvor mye jeg tighter til både pumpa, niplene og slangeklemmene så kommer det luft gjennom slangen sammen med vannet når jeg suger. Og plutselig fortsetter bare pumpa å gå etter at jeg har skrudd den helt av. Møkkasak.
 
Sist redigert:
Ser ikke ut til at noe hjelper. Det surkler noe jævli i den, så det er sikkert noe med luft. Men det er jo ingen instruksjoner å finne om denne noe sted, ser det ut til.

Jeg er usikker på hva slags piler du mener, men hvis bildene som viser monteringen av pumpen i et røranlegg stemmer så skal pilene peke horisontalt, ikke oppover.

EDIT: Nei, dette gir jeg opp. Uansett hvor mye jeg tighter til både pumpa, niplene og slangeklemmene så kommer det luft gjennom slangen sammen med vannet når jeg suger. Og plutselig fortsetter bare pumpa å gå etter at jeg har skrudd den helt av. Møkkasak.

Du må legge pumpa på siden, hvis ikke samler det seg luft i pumpehuset. Og hvis du har den typen som har regulator, så må du ikke bruke den høyeste innstillingen. Den er en automatisk lufting til bruk i hus. Tok meg litt tid å finne ut av pumpen, men den er glimrende når du får det til.

Edit: i tillegg ser oppsettet ditt litt feil ut. Pumpa er ikke selvprimende, så hvis du skal ha nok trykk inn til den ved hjelp av hevertprinsippet, så bør den stå vesentlig lavere enn vannet i boksen.
 
Men altså - skal den ligge på siden når den brukes? Det er jo ikke slik den er avbildet noe sted? Det med luftingen på høyeste innstilling er jo umulig å finne ut av med mindre man kan lese tysk, så det er helt klart relevant.

EDIT:
Vel. Jeg forsøkte å legge den lavere enn karet, på siden. Ingen forskjell. Det surkler i pumpa (noe som tyder på at det ikke er tett), og vannet pipler såvidt gjennom. Hvis det er slik at den må stå en meter lavere enn selve meskekaret så er det jo ikke spesiellt anvendelig. Og den lekker jo som en sil (ikke tett...), på tross av doble pakninger og godt tilskrudde koblinger. Eller er det faktisk slik at en pumpe ikke fungerer bra med manifold (som fungerer etter hevertprinsippet) i det hele tatt, og man MÅ ha et kar med falskbunn, så er det jo jeg som ikke har fått med meg viktig informasjon.
 
Sist redigert:
Tror det er et eller annet snodig du gjør, jeg har ikke samme pumpe, men en relativt lik men enklere billigvariant fra ebay, og hvis du bare primer pumpa, så den er full av vann/vørter, så SKAL det der fungere. Det høres jo også snodig ut at det lekker så mye, jeg mistenker at hvis du finner grunnen til DET og får fiksa det, så har du løst hele problemet
 
Jo, det er jo logisk. Er det ikke tett så blir det ikke bra. Men hva mer kan jeg gjøre enn å sørge for at alle pakningene er på plass og alle tilkoblinger godt skrudd til? Jeg har sendt mail til Bryggmaker, så får jeg se om de har noen forslag til hva jeg kan sjekke e.l.

Bra at det skal kunne fungere på den måten, ihvertfall - jeg hadde ikke planlagt å investere fire lapper i ny stor meskekjele akkurat ennå.

EDIT: Når jeg slutter å irritere meg og fokusere på detaljer, så er det jo åpenbart at det vil fungere etter hevertprinsippet, da man med riktig høyde vil få like mye trykk som med en kran og bare tyngdekraft.
 
Sist redigert:
Jo, men det er vel for å unngå at slangene spretter av? Så lenge de sitter tight vil det vel fungere? Er det bare å putte inn-enden i vann og skru på? Ingenting annet å tenke på?

Orsak at eg ikkje har vore på høgget dei siste timane slik at eg fekk dette med meg. Og orsak at eg ikkje sendte deg den kortfatta norske innføringa.

- Slangeklemmer er også greit å for unngå at du får luft inn på innsida..
- Pumpa må ikkje tørrkjørast.
- Pumpa er som vel dei andre bryggepumpene (March, Chugger, Iwaki) ikkje sjølvsugande/sjølvprimande men må ha væske på innsida - altså må den ideelt stå UNDER tanken du skal henta væske frå og det må RENNA væske inn i den.
- Metoden for å fjerna luft er skildra på det kortfatta a4 arket - hald pumpa slik at pilen peikar opp. Slå den av (då vil luft gå ut - altså OPP) og så slår du pumpa på igjen. Dette kan du gjentar nokre gonger til den er tom for luft.
- Dei nyaste Xylem pumpene har brytar med posisjon 0 = av, posisjon 1-6 = farten og posisjon 7 startar eit lufttømmingsprogram som varer i 10 minutt. Usikker på om du skal bruka lufttømmingsprogrammet men eg veit at det er nokon som bruker det.

Denne pumpetypen er laga for sirkulasjon av varmt vatn mellom VVB og tappepunkt slik at ein får varmt vatn straks ein skrur på kranen - den går 24 timer i døgnet, 365 dagar i året non stop (då har ein 2 rør med varmt vatn). Det fins fleire leverandørar som har tilsvarande pumpe - nokon har vanlege motorar og nokon har solenoidbaserte motorar slik denne pumpa har.
 
Tilbake
Topp