Pumper

Gnistrende flott!
Jeg har en tid tenkt på å lage en slik, men jeg har ikke tenkt så mye at jeg har endt opp med et så glupt design som vist her. Slike pumper kan sikkert lages ganske små og brukes til RIMS-oppsett, da den ikke protesterer om det kommer faste ting i det som pumpes. Det var forøvrig en slik pumpe som ble kalt 'svenskepumpen' , og som gjorde at de fikk fart på oljesølryddinga på Sørlandet for noen år siden. Det geniale er at vørteren kun er i kontakt med slangen, så 'pumpehuset' kan skiftes kjapt og billig.
 
Bruker du 2 slanger ved siden av hverandre i pumpehuset pumper du samme mengde fra HLT til mesketank som fra mesketank til kokekjel f.eks.
 
Det dumme med denne pumpa er at slange + litt småtteri + motor og kobling/kjede/reim fort gjør den like dyr som en kommersiell pumpe. Skal det ha noe for seg å bygge en slik en kan man ikke betale noe særlig for slange og motor etc :-(
 
Iffwer skrev:
Det dumme med denne pumpa er at slange + litt småtteri + motor og kobling/kjede/reim fort gjør den like dyr som en kommersiell pumpe. Skal det ha noe for seg å bygge en slik en kan man ikke betale noe særlig for slange og motor etc :-(

Østeuroperer lemmer igjen bilvrak :), gamle kopi/skrivere kan og ha gearmotor, gjenvinnigsstasjoner, metallgjennvinningsstasjoner kan nok ha det som trenges av metallplater, jeg ville satset på det som er gratis.
 
fikk tak i gratis viskemotor til maltmølla mi i dag. ca 1,5 o/min trekker 5A ved 13V fra bil-lader, men er utvekslet slik at den er mer enn sterk nok! en slik hadde sikkert fungert fint, og koblingen mellom den og pumpa er jo 2 slangeklemmer og 2 cm. armert slange :) ca pris er 5 min jobb og trefemti....
 
fant denne på ebay. den ser grei ut, og rimelig.
http://cgi.ebay.co.uk/12V-DC-Hot-Water-Pump-Solar-Panel-brewing-boat-/330458951607?cmd=ViewItem&pt=UK_Home_Garden_Hearing_Cooling_Air&hash=item4cf0e36fb7
 
Heisann,

Magne (eller noen andre):
Noen erfaring med den 12V pumpa ennå?
Prisen er jo glimrende, dersom den faktisk fungerer.

mvh
Øystein
www.barebrygg.no
 
Jeg er som kjent idiot og bestilte impulsivt i går kveld en slik 12V pumpe fra thailand. Fikk mail i dag om forsendelsen. Om kvaliteten på engelsken skulle si noe om sannsynligheten for at jeg får den, så ser det dårlig ut:


Dear Sir,
Thank you so much for sold in my product
For this order you can track status on web at http://www.dhl.co.th/en.html and track your shipment isXXXXXXX.
This tracking no. can check status in Thailand only.
It takes approximately 12-28 days (USA, CA, AU and UK) and other country 15-35 days.

We will send tracking number of your item within 3-5 business days for international registered track.

Best regards
Amnat


Men jeg setter min lit til at Amnat er en kjernekar og at jeg om 15-35 dager kan rapportere tilbake om hvordan denne pumpa har glidd inn i min foreløpig rent imaginære whirlpool.

frode
 
der jeg fikk tak i mine, de kom i løpet av en uke ca. kjempeservice av dan mannen så langt.
pakken var merket som vareprøve, og alt i orden ellers. pumpene ser helt fine ut. de jeg fikk var av PPE hele pumpehuset.
eneste jeg lurer på er den finmaskede silen på innløpet, ser ut til å gå fort tett hvis de brukes til mesken, så da må man kanskje bruke en større en får vente å se hvordan typen du får er til det...
 
Etter å ha lest tilbakemeldingene i de forumene som Magne refererte til hoppa jeg også i det, og bestilte et par pumper på Tirsdag kveld.
Jeg bestillte dem da rett fra Solar Project sin side (www.polarproject.co.uk), som vel er samme selger som står for pumpa på eBay.

I går kveld kom det ihvertfall mail fra selger at pumpa var sendt.
Det som er spennende nå er hvor lang tid det tar, og om våre venner i tollvesenet skal ha mye før den kommer hjem til meg.
Er jeg heldig er den på plass og "montert" før neste bryging som antageligvis er onsdag neste uke.

Jeg vil og rapportere erfaringer når vi får den i drift.

mvh
Øystein
www.barebrygg.no
 
En kort tilbakemelding etter første test nå tidligere i uka er at dette ser ut til å fungere glimrende.
(Pumpa kom forresten rett i postkassa, uten noe moms/tollinblanding fra posten).
Gjorde en liten glipp første turen jeg var på Clas Ohlson, og kjøpte en batterieliminator, og tok da med en som levert i minste laget med strømstyrke.
HAdde derfor max 4 liter i minuttet når jeg testa første gang, men etter at jeg fikk tar i en annen variant fra CO ble det mer fart i sakene.

vi brukte den både til å sirkulere under meskingen, til sirkulering/skylling i etterkant, og for å skape sirkulasjon i tanken når vi kjølte.
Merket ingen problemer med pumpa underveis.
Eneste vi mangler nå er et skikkelig termometer med lang probe, slik at vi får skikkelig kontroll på temperaturen i mesken.
(Og kanskje få inn et varmeelement etter pumpa etterhvert, slik at vi får enklere kontroll med temperaturen under meskin).

mvh
Øystein
www.barebrygg.no
 
største forskjellene slik umiddelbart, er større kapasitet på march-pumpa, pluss at den går på 220V, så du ikke trenger en omformer.
 
Forskjellen ligger i løftekapasitet og i flowrate.
Begge pumpene tåler 120°C eller mer.


Tekniske data:

March pumpen:
max flow er 7,2 gpm= 27,9 lpm
Spesiellt sentrifugalpumper er svake på løftehøyde, eksempelvis reduseres March pumpen flowen ved 2,5m løftehøyde til 2,5 gpm = 9.7 lpm
Max løftehøyde er ca 4m

Solar Project pumpen
Flow fra  6,9 lpm ned til under 1 lpm ved max løftehøyde ca 2m

Jeg trenger å løfte ca 40 liter ca 2m, March pumpen gjør dette på ca 3.5 minutter, Solar pumpen vil måtte trenge bortimot 1 time.
Solar pumpen er veldig billig og sikkert utmerket til sitt bruk, men man må se på hva man skal bruke den til.


Edit, det er lett å skaffe deler til March pumpen fra USA eller UK, f.eks nytt pumpehus. Man kan være uheldig å miste pumpen i gulvet eller spenne borti den og skade pumpehuset......
 
de fleste må strupe marchen ned uansett, og jeg trenger under 1 meter løft på pumpa, så jeg bruker en svakere pumpe en den solar pumpen der. jeg bruker en med flowrate 2lpm, og batch-sparger, bryggeoppsettet er helt nytt med denne pumpa, og skal testkjøres nå, men etter mine beregninger er det mer en nok, fordi det blir enkelt å pumpe korrekt mengde, og tar ikke lenger tid en å fylle manuelt.
men som du sier ....... alt til sitt bruk.
 
Iffwer skrev:
Jeg ble så fasinert av den "peristaltiske" pumpe som var lenket til ovenfor at jeg fikk laget en selv. Fungerer utmerket, men mangler foreløpig egnet motor. Antar den lett pumper 10l / min.

Har du fått testet pumpen din?
 
En annen billig pumpe som jeg bruker til mitt opsett er hanning universalpumpe. Laget i PP. Brukt på 10 batcher (brygger ca 50 l) til å sirkulere mesken og whirpool med.
Eneste ulempen er at man må bruke 1" slanger
Fra http://www.elomek.no/  se på hvitevarer-pumper-universal

205008

Universal Universal Hanning-pumpe, venstreløp
Betalte vel i underkant av 500kr tilsendt. Anbefales
 
Tilbake
Topp