Purge nytt fat med gass fra tomme fat?

Leste et foruminnlegg for en tid tilbake som argumenterte for at det beste var å fylle med kokt vann fordi det inneholder mindre oppløst oksygen. Jeg gjør det uansett da jeg saniterer det meste med varmt vann (gjæringsfat om jeg bruker rustfritt og keg). Uansett metode så tror jeg det er veldig mye bedre enn å bare purge etter at fatet er fylt. Jeg brygger så sjeldent at jeg tar meg tid til å fikle med sånne detaljer. Vet ikke om det har hatt noe å si for kvaliteten, men det er litt artig. Kvaliteten på ølet mitt hadde nok vært bedre tjent med at jeg brygget oftere... Jeg har hørt at kokvarmt vann kan få "gummifoten" på fatet til å løsne. Det er noe å tenke på. Jeg har ikke opplevd dette selv, men jeg har kanskje ikke brukt fatene mine mer enn 10-12 ganger. Min prosess er å rengjøre fatet og delene til fatet på vanlig måte. Koke opp 20 liter vann med smådelene oppi. Fisker de opp og setter sammen. Har vannet mens det er ganske varmt (70-90 grader) oppi fatet til det er helt fullt. Deretter kobler jeg fatet til gjæringsfatet når gjæringen er godt i gang og spunder på utventilen på fatet. der står det under lavt eller høyt trykk alt ettersom og er klart til overføring med samme trykk som gjærfatet med en gang jeg anser at det er på tide å fate ølet. Deretter er det bare å sette et litt høyere CO2 trykk på gjærfatet og starte overføring. Jeg bruker en liten greie som heter "Pysen" for å ikke ende opp med øl i min spundingvalve. Det virker litt omstendelig, men det er ikke det. Bare en annen rekkefølge på enkelte ting, men jeg tror jeg ender opp med svært lite oksygen i fatet uten å bruke CO2 i fra flasken. Til å ha brukt så mye penger på bryggeutstyr er jeg bemerkelsesverdig gjerrig når det kommer til enkelte ting.

Vis vedlegget 50249
:)
Jeg pleier å skylle/riste med 3-4 l kokende vann mellom vask og StarSan. Løser sikker bedre ut rester av CraftClean(?), og gir litt ekstra desinfeksjon. Skal man være skikkelig madlad anti-oxi, er det jo en knallidé å koke vannet først, (er jo bare å koke opp i bryggekjelen, (er man redd for at gummisokkelen på keg'en løsner, kan man jo bare la det kjøle seg over natta i kjelen), fylle keg'en, ha på StarSan, (gjerne litt sterk for å motvirke kalken i vannet), purge ut det lille av luft man ikke får ut når man setter på lokket. Så overføre til ny keg, (ventilerer via blow-out), purge igjen, så er den klar til neste. StarSan kan jo lagres og gjenbrukes lenge, så ....

Hmmm, mon tro StarSan reagerer med metabisulfitt ..... ? Noen med kjemikompetanse her? Jeg holdt på å stryke i kjemi på Vgs, og holdt meg unna det på Uni .....
 
Leste et foruminnlegg for en tid tilbake som argumenterte for at det beste var å fylle med kokt vann fordi det inneholder mindre oppløst oksygen. Jeg gjør det uansett da jeg saniterer det meste med varmt vann (gjæringsfat om jeg bruker rustfritt og keg). Uansett metode så tror jeg det er veldig mye bedre enn å bare purge etter at fatet er fylt. Jeg brygger så sjeldent at jeg tar meg tid til å fikle med sånne detaljer. Vet ikke om det har hatt noe å si for kvaliteten, men det er litt artig. Kvaliteten på ølet mitt hadde nok vært bedre tjent med at jeg brygget oftere... Jeg har hørt at kokvarmt vann kan få "gummifoten" på fatet til å løsne. Det er noe å tenke på. Jeg har ikke opplevd dette selv, men jeg har kanskje ikke brukt fatene mine mer enn 10-12 ganger. Min prosess er å rengjøre fatet og delene til fatet på vanlig måte. Koke opp 20 liter vann med smådelene oppi. Fisker de opp og setter sammen. Har vannet mens det er ganske varmt (70-90 grader) oppi fatet til det er helt fullt. Deretter kobler jeg fatet til gjæringsfatet når gjæringen er godt i gang og spunder på utventilen på fatet. der står det under lavt eller høyt trykk alt ettersom og er klart til overføring med samme trykk som gjærfatet med en gang jeg anser at det er på tide å fate ølet. Deretter er det bare å sette et litt høyere CO2 trykk på gjærfatet og starte overføring. Jeg bruker en liten greie som heter "Pysen" for å ikke ende opp med øl i min spundingvalve. Det virker litt omstendelig, men det er ikke det. Bare en annen rekkefølge på enkelte ting, men jeg tror jeg ender opp med svært lite oksygen i fatet uten å bruke CO2 i fra flasken. Til å ha brukt så mye penger på bryggeutstyr er jeg bemerkelsesverdig gjerrig når det kommer til enkelte ting.

Vis vedlegget 50249
Hvor blir det av vannet i fatet?
Jeg antar at det presses ut en eller annen vei, men skjønner ikke helt hvor når du har koblet til spundingventil.
 
Bra observert var Kitt rask der ja.. Bruker Pysen. Det er bare plast og den tar ikke skade av vann, eller øl så lenge man skyller den etterpå for å unngå mugg. Åpner ventilen forsiktig til det kommer vann ut og lar den stå der til fatet er helt tomt. Det går ganske fort om jeg bruker fermzilla, for der er det mye headspace med trykk. Da kan du tømme så fort du vil, men man risikerer (gjort det) at det skummer voldsomt. Det tar uansett ikke mer en. 5-15 minutter før det ikke lengre kommer vann i Pysen. Da er det bare å spunde enten gjærkaret eller fatet om man ønsker det. Pysen er en kjekk liten sak til slike ting. Jeg har en Brewbucket. Den bruker jeg når jeg skal flaske øl. Ut over det er det fermzilla det går i. Jeg trykksetter alltid. Om det bare er for å minske oksygen så er det bare til 5 psi.
 
:)
Jeg pleier å skylle/riste med 3-4 l kokende vann mellom vask og StarSan. Løser sikker bedre ut rester av CraftClean(?), og gir litt ekstra desinfeksjon. Skal man være skikkelig madlad anti-oxi, er det jo en knallidé å koke vannet først, (er jo bare å koke opp i bryggekjelen, (er man redd for at gummisokkelen på keg'en løsner, kan man jo bare la det kjøle seg over natta i kjelen), fylle keg'en, ha på StarSan, (gjerne litt sterk for å motvirke kalken i vannet), purge ut det lille av luft man ikke får ut når man setter på lokket. Så overføre til ny keg, (ventilerer via blow-out), purge igjen, så er den klar til neste. StarSan kan jo lagres og gjenbrukes lenge, så ....

Hmmm, mon tro StarSan reagerer med metabisulfitt ..... ? Noen med kjemikompetanse her? Jeg holdt på å stryke i kjemi på Vgs, og holdt meg unna det på Uni .....
Kokende vann er fritt for oksygen, men når det kjøles ned, tar det opp oksygen igjen. Hvor fort skulle jeg gjerne visst, men lodo-brygging forutsetter at det skjer kjapt.
 
Bra observert var Kitt rask der ja.. Bruker Pysen. Det er bare plast og den tar ikke skade av vann, eller øl så lenge man skyller den etterpå for å unngå mugg. Åpner ventilen forsiktig til det kommer vann ut og lar den stå der til fatet er helt tomt. Det går ganske fort om jeg bruker fermzilla, for der er det mye headspace med trykk. Da kan du tømme så fort du vil, men man risikerer (gjort det) at det skummer voldsomt. Det tar uansett ikke mer en. 5-15 minutter før det ikke lengre kommer vann i Pysen. Da er det bare å spunde enten gjærkaret eller fatet om man ønsker det. Pysen er en kjekk liten sak til slike ting. Jeg har en Brewbucket. Den bruker jeg når jeg skal flaske øl. Ut over det er det fermzilla det går i. Jeg trykksetter alltid. Om det bare er for å minske oksygen så er det bare til 5 psi.
Er Pysen en T-kobling med ventil? Litt vanskelig å se ut fra bildet.
Jeg hadde problem med starsan-skum i spundtventil nå sist, da jeg bedrev utdriving fra fat, så vil gjerne høre om bedre løsninger:beercheers:
 
Kokende vann er fritt for oksygen, men når det kjøles ned, tar det opp oksygen igjen. Hvor fort skulle jeg gjerne visst, men lodo-brygging forutsetter at det skjer kjapt.
Det skjer ekstremt sakte så lenge vannet ikke agiteres. Rister du en blanding av sand og pukk, separeres pukken ut på toppen. Når du slutter å riste ..... hm, nei dårlig eksempel. Eller, kanskje ikke ...
Ihvertfall; det tar luft 6 år å trenge ned 2 meter, (statisk system). Nå er ikke dette linjært pga trykk (vann), men allikevel....
 


Noe slikt?
Ja. Det blir jo sånn oppsettet er, men her slipper man å styre med smådelene selv siden det er en ferdig pakke.
 
Det skjer ekstremt sakte så lenge vannet ikke agiteres. Rister du en blanding av sand og pukk, separeres pukken ut på toppen. Når du slutter å riste ..... hm, nei dårlig eksempel. Eller, kanskje ikke ...
Ihvertfall; det tar luft 6 år å trenge ned 2 meter, (statisk system). Nå er ikke dette linjært pga trykk (vann), men allikevel....
Vi har nok sett den samme kilden. Men jeg stoler ikke på at det der har relevans for det vi snakker om.

Jeg lager en tråd på dette.
 
Er det noen oppdateringer eller nye erfaringer på denne spennende tråen?

Å presse ut starsan fra et Cornelius fat krever vel minst 0,1 bar. (1m vannsøyle). Det betinger vel trykkgjæring hvis man skal benytte aktiv gjæring som co2 kilde?

Å la 400L co2 fra en aktiv gjæring strømme gjennom gir vel omtrent samme effekt.

Begge metodene betinger at fatet står ganske lenge fra det er desinfisert til det blir brukt. Holder det seg rent?

Gjenbruk av tomt fat gjør at det nye fatet kan klargjøres rett før det skal fylles med øl, men er co2 fra gammelt fat ren nok?
 
Er det noen oppdateringer eller nye erfaringer på denne spennende tråen?

Å presse ut starsan fra et Cornelius fat krever vel minst 0,1 bar. (1m vannsøyle). Det betinger vel trykkgjæring hvis man skal benytte aktiv gjæring som co2 kilde?

Å la 400L co2 fra en aktiv gjæring strømme gjennom gir vel omtrent samme effekt.

Begge metodene betinger at fatet står ganske lenge fra det er desinfisert til det blir brukt. Holder det seg rent?

Gjenbruk av tomt fat gjør at det nye fatet kan klargjøres rett før det skal fylles med øl, men er co2 fra gammelt fat ren nok?
Tenker du aromatisk rent, eller bakterielt/fun…galt :p

Sidenote: Foretrekker du kona eller øl’et får en «fungal infection» …….
 
Morsom tråd :)
Var fri for co og måtte bruke co fra en fermzilla for å få meg en øl. Bare for moro skyld skal jeg forsøke å karbonere mens jeg trykkfermeterer når muligheten byr seg.
Så lenge alt utstyr er rengjort og sanitert tror jeg ikke det er noen problemer å bruke "gammel" co2.
 
Tenker du aromatisk rent, eller bakterielt/fun…galt :p

Sidenote: Foretrekker du kona eller øl’et får en «fungal infection» …….
Jeg tror jeg avstår fra å svare på det siste spørsmålet, tilfelle kona er innom her...

Men når det gjelder det første, synes jeg begge deler er lite like ønskelig.
 
Et fat fylt med CO2 til et bar skal være akuratt nok til å purge et fat med tilsvarende volum
Ja, det bør være mer enn nok i et tomt Cornelius fat til å purre det ved å presse ut en starsan væske. Men det vil ikke være nok trykk i et vanlig gjæringskar til å presentere det ut.

Derimot vil det være mer enn nok co2 gjennom prosessen. Det kreves 0,1 bar+ for å presse ut væsken. Men en batch lager nesten 500L co2. Hvis litt går tapt til diverse ting, kan man likevel føre 3-400L gjennom karet. Ved å føre co2 fra gjæringskaret gjennom ølrøret ned i bunnen og ut co2 slangen (som må tvinges til å stå åpen) vil det nok være lite luft igjen etter 3-400L har strømmet gjennom et 19L fat.
 
Ja, det bør være mer enn nok i et tomt Cornelius fat til å purre det ved å presse ut en starsan væske. Men det vil ikke være nok trykk i et vanlig gjæringskar til å presentere det ut.

Derimot vil det være mer enn nok co2 gjennom prosessen. Det kreves 0,1 bar+ for å presse ut væsken. Men en batch lager nesten 500L co2. Hvis litt går tapt til diverse ting, kan man likevel føre 3-400L gjennom karet. Ved å føre co2 fra gjæringskaret gjennom ølrøret ned i bunnen og ut co2 slangen (som må tvinges til å stå åpen) vil det nok være lite luft igjen etter 3-400L har strømmet gjennom et 19L fat.

Ja, jeg har gjort det slik et par ganger
 
Tilbake
Topp