Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Leste et foruminnlegg for en tid tilbake som argumenterte for at det beste var å fylle med kokt vann fordi det inneholder mindre oppløst oksygen. Jeg gjør det uansett da jeg saniterer det meste med varmt vann (gjæringsfat om jeg bruker rustfritt og keg). Uansett metode så tror jeg det er veldig mye bedre enn å bare purge etter at fatet er fylt. Jeg brygger så sjeldent at jeg tar meg tid til å fikle med sånne detaljer. Vet ikke om det har hatt noe å si for kvaliteten, men det er litt artig. Kvaliteten på ølet mitt hadde nok vært bedre tjent med at jeg brygget oftere... Jeg har hørt at kokvarmt vann kan få "gummifoten" på fatet til å løsne. Det er noe å tenke på. Jeg har ikke opplevd dette selv, men jeg har kanskje ikke brukt fatene mine mer enn 10-12 ganger. Min prosess er å rengjøre fatet og delene til fatet på vanlig måte. Koke opp 20 liter vann med smådelene oppi. Fisker de opp og setter sammen. Har vannet mens det er ganske varmt (70-90 grader) oppi fatet til det er helt fullt. Deretter kobler jeg fatet til gjæringsfatet når gjæringen er godt i gang og spunder på utventilen på fatet. der står det under lavt eller høyt trykk alt ettersom og er klart til overføring med samme trykk som gjærfatet med en gang jeg anser at det er på tide å fate ølet. Deretter er det bare å sette et litt høyere CO2 trykk på gjærfatet og starte overføring. Jeg bruker en liten greie som heter "Pysen" for å ikke ende opp med øl i min spundingvalve. Det virker litt omstendelig, men det er ikke det. Bare en annen rekkefølge på enkelte ting, men jeg tror jeg ender opp med svært lite oksygen i fatet uten å bruke CO2 i fra flasken. Til å ha brukt så mye penger på bryggeutstyr er jeg bemerkelsesverdig gjerrig når det kommer til enkelte ting.
Vis vedlegget 50249
Jeg pleier å skylle/riste med 3-4 l kokende vann mellom vask og StarSan. Løser sikker bedre ut rester av CraftClean(?), og gir litt ekstra desinfeksjon. Skal man være skikkelig madlad anti-oxi, er det jo en knallidé å koke vannet først, (er jo bare å koke opp i bryggekjelen, (er man redd for at gummisokkelen på keg'en løsner, kan man jo bare la det kjøle seg over natta i kjelen), fylle keg'en, ha på StarSan, (gjerne litt sterk for å motvirke kalken i vannet), purge ut det lille av luft man ikke får ut når man setter på lokket. Så overføre til ny keg, (ventilerer via blow-out), purge igjen, så er den klar til neste. StarSan kan jo lagres og gjenbrukes lenge, så ....
Hmmm, mon tro StarSan reagerer med metabisulfitt ..... ? Noen med kjemikompetanse her? Jeg holdt på å stryke i kjemi på Vgs, og holdt meg unna det på Uni .....