Pusse opp kjøkken, ny ventilator?

Hei, vi skal visst pusse opp kjøkkenet, hehe. Dama har frie tøyler, bryr meg svært lite om sånt, eneste kriteriet jeg har er at vi skal ha en skikkelig ventilator 8) Planen er å kunne koke på kjøkkenet(speidel 20) på en stol foran komfyren og at all damp forhåpentligvis blir dratt ut vifta. Er det realistisk? De hun har funnet ligger på 800 - 900m3/t. Er det evt noe jeg bør tenke på i denne forbindelse for å få til et bra opplegg?

Sånn blir det visst:

Hei,

jeg koker foran vifta på en stol med min Beer Brew 30. Mesteparten av dampen går utenfor, og alle vegger på kjøkkenet blir våte av damp. Må til med noe slange-opplegg for å lede dampen i riktig retning.

Når det gjelder dimensjonering av vifte, så er den antageligvis mer enn kraftig nok.
I følge Blichmann regner man ut hvor kraftig vifte man trenger ved å dele antall watt i varmeelementet på 17.2. Da får man svar i cfm.
I ditt tilfelle blir dette 2000/17.2 = 116.28 cfm = 197.56 m3/time

Så det du antyder er at viften kanskje ikke vil dra unna alikevel selv om den er mer enn kraftig nok?

Husk at ingen ventilator er bedre enn den luften den får tilført, så åpne vinduet!. I utgangspunktet er ventilatoren mer enn kraftig nok så lenge den har volumkappe/"karmer" til å fange opp dampen. En ventilator som har en helt flat konstruksjon trenger 3 ganger så mye luft som en med kanter.

Omformulerer spørsmålet litt: er det noen som koker på kjøkkenet med kun en ventilator for avtrekk og som unngår at det renner fra tak og vegger?

Jeg koker på kjøkkenet uten noen ventilator og unngår at det drypper fra tak og vegger. Har som regel bare litt åpning på vinduet...

Mr Speidel står foran vinduet som er åpnet. Kjøpte et lokk på et storkjøkkenutsalg og lagde hull i lokket, et 70mm plastikkrør med bend fra Biltema, leder dampen ut.

Brygger på en Brewster midt i kjøkkenet, pleier ha vinduet litt på gløtt og vifta på medium. Ikke noe fukt noe sted, men ser at fuktigheten i rommet stiger fra ca. 35% til 60ish. Ganske behagelig nå på vinteren egentlig.
Du har ikke et sånt tilnærmet hermetisk forseglet hus sånn som bygges nå om dagen?

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk

Kjøpte en lampe på 50 CM fra IKEA, og teipet på et ventilatorrør på toppen.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40196788/
det fungerer fint ut av vinduet. Du kan vurdere det også! Det samme røret kan du kanskje stappe oppi ventilatoren (ta av filterne). Men jeg ville tatt røret ut av vinduet. Uenig med Gahr, det blir vått og jævlig i mitt bryggerom iallefall uten et slikt arrangement :)

PS: Det drypper en del kondens fra lampekanten ned på bordet.

Skulle jeg gjort noe annerledes skulle jeg kjøpt et 40 cm lokk fra en link på sidene her (husker ikke) som sikkert passer akkurat på Speidelen.
Lokket har formen: -_____-

Mens Ikea lampa mi har formen: / \

Da unngår du kondensdryppinga. Men sikkert litt vanskeligere å teipe fast avtrekksslangen på et flatt lokk.

PS: Saga hull i lampa med vinkelsliper, det gikk lett.

Så alt i alt er jeg fornøyd med lampe+ventilatorslange uten avtrekk, ut av vinduet.

Tilbake
Topp