Pussige partikler i "ferdig" karbonerte flasker

realsørpe

Norbrygg-medlem
Har akkurat kommet hjem fra ferie og var spent på et "solobrygg" jeg har stående til en firmafest.
Det smakte litt "sterkt", "overkarbonert", eller "søtlig", men verken er veldig overraskende. Bomma litt på oppskrifta. Var heller ikke særlig klart. Imidlertid oppdager jeg at det er noen rare partikler i det når jeg ser på ei flaske etter å ha tømt (slukt) en jeg helte på glass. Hva kan dette være?

WP_20140812_22_57_39_Pro.jpg

Det gjelder samtlige flasker. (Stikkprøvet 10 / 40)
Partiklene i flaskekanten er i ro, og de lenger inn i ølet holder seg på samme sted hvis jeg snur på flaska (blir ikke med rundt)

Flaskene ble kjøpt fra bryggebutikk, så badet i starsan noen minutter og hengt på tre før de ble tappet over samme lest som 10 suksessfulle brygg før dem.

Inneholder std. pale malt + 10% carared. fuggles og east kent, WLP irsk gjær og sukkerlake for karbonering. (sikkert 6g/l)

Flaskene har blitt lagret stående, tørt, mørkt og urørt i ca. 20c siden 30/7, så 13-14 dager.

Litt usikker på åssen jeg skal beskrive usmaken jeg synes det har. Smakte det samme av en øl jeg fikk som noen andre har brygget. Nesten litt spritaktig følelse i halsen. Kunne tro det var for mye karbon, men ikke i "bobleform". Rett og slett litt sterkt. Jeg tenkte jeg hadde hatt for mye karamellmalt eller sukker.

Idèer, eller sett akkurat dette før?

Vedlegg

• WP_20140812_22_58_27_Pro.jpg
    WP_20140812_22_58_27_Pro.jpg
    58,7 KB · Sett: 36
Har akkurat fått disse partiklene på en belgisk blonde jeg brygget tidligere. Har sett de i flere av flaskene i den aktuelle batchen men jeg har ikke merket noen usmak på mine. RDWHAHB?

Forskjellig gjær bunnfeller også forskjellig og flokkulerer i ulik grad. Det kan jo godt hende at gjærcellene til denne ikke er noe særlig fan av å henge med andre?

Heheh, ja, har RDWHA(nother)HB. Helt eksakt så var det en WLP 004. Ei flaske til 24l. 1045-1010 utgjæring, men ingen starter.
Kan godt være at det bare er sær gjær, kan ikke se så mye bunnfall, og kan fortsatt se at det er litt væske som skiller seg. Antar at det er sukkerlake som ikke er spist opp enda.

Men hva kan den litt spesielle smaken være, da? Rett og slett faktisk _ikke_ ferdig karbonert?
Har ikke vært kjølt på flaske enda. Er det det som skal til?

Andre flasker som riktignok oppbevares i et annet rom har hittil ikke hatt den smaken.
Tenkte uansett la den stå ei uke til før jeg tar en ny smak.
Heldigvis halvannen uke til servering hvis det bare er tid som skal til.

Angående eventuell fuselsmak; lagde en batch irish red ale for et års tid siden med samme gjær. Startet på for høy gjæringstemperatur, og den batchen valgte jeg å ofre til draugen. Senere har jeg brukt samme gjær, men da startet langt lavere temperaturmessig, og fått flott resultat. Min oppfatning er at den er følsom for høye gjæringstemperaturer.

Takk for mye god feedback.

Nøt akkurat flaske nr. 2, kjølt til 10c fra i går, til en pasta carbonara. Silte den gjennom ei tesil på vei opp i glasset.
Helt upåklagelig. (Rent bortsett fra oppskrifta som trenger litt justering. Rødere karamell og 50g black :) )

WP_20140813_18_55_05_Pro.jpg

Mon tro om det var kylling/curry/koriander pizzaen, for mange rullings, eller noe annet rart med smaksløkene mine i går.
Evt. om flaska ikke var helt tett så det var oksydering jeg smakte?

Vanskelig å beskrive smaken. Mente det _føltes_ som sprit i halsen, det smakte ikke sprit. Men ølet virket sterkere på et vis. En overdøvende smak, som også kan minne om for mye kullsyre.

For øvrig veldig obs på det der med for høy temp ved pitching, blir litt utålmodig når det er <20c i bunnen av kjelen men fortsatt nærmere 40 i toppen... :)

Samtlige flasker er "rullet" for å få den antatte gjæren ut i væsken igjen, og de står nå i kjøleskap på <10c.
Oppdaterer om smak og evt. respons hvis godt nok til helga. :)

Tilbake
Topp