"conditioning" i 4C kontra 20C

Etter å endelig fått første fat i hus så lurer jeg på følgende.

Hva blir forskjellen på å la det stå i to uker på 4C (på fat med co2) kontra de to ukene man valigvis lar det stå i romtemp?

Gjæren blir jo mindre aktiv. Så, bør jeg heller fate, og sette fatet i romtemp og la det stå, eller går det g dreit rett i kjøla etter gjæringsperioden? Det blir jo to ukers forskjell på dette ifht temperatur.

Ølet tar opp CO2 mye bedre ved lave temperaturer, og det betyr igjen at du sparer CO2. Så med mindre du skal karbonere med sukker, så ville jeg satt det kjølig med en gang etter gjæringa er ferdig.

Jeg var kanskje litt upresis. Det jeg lurer på er forskjellen på å fate, sette fatet rett inn i kjøla og karbonere med CO₂, kontra det å flaskekarbonere i to uker i romtemperatur, før ølen blir satt på kjøla.

For smak, opplevelse og antall piker man tiltrekker seg. Med vekt på det første.

Jeg lurte på omtrent det samme, fyrte en mail til Jamil og fikk dette til svar:

If you want to lager with yeast activity, then you need to slowly
lower the temperature (no lower than 40F) and keep the CO2 pressure to
a minimum for the best yeast activity.

If you don't worry about the yeast activity (I don't), then you can
just apply CO2 pressure like normal and set the keg in the
refrigerator. I do my best to make sure fermentation is complete
before chilling and lagering for me is just the settling out of ultra
fine particles and maturation of flavors. It isn't a yeast activity
thing.

JZ

Er det godt nok for "The Pope" å fate/lagre ølet karbonert og kaldt så snart gjæringen er fullført, så er det godt nok for meg ;)

Så hvis man setter det på kjøla etter to ukers gjæring, avskriver man videre gjæraktivitet ganske mye? Mange øl har vel godt av å stå i romtemp, før det blir kjølt ned? Jeg regner med at de samme prosessene finner sted, men mye saktere, hvis man detter det på 4C med en gang.

F.eks. En pale ale som har flaskekarbonert i to uker, vil jeg anta smaker bedre enn en som drikkes med en gang, selv om det er like mye bobler i den?

Tja, du kan jo evt stikke om og la den stå i to uker i et annet gjæringskar (uten gjærkaka). Eller inngå et kompromiss og la den stå noen dager ekstra i primærgjæringskaret.

Ja, jo. Enig i poenget. Men jeg vil frigjøre gjæringskammer så fort det er fornuftig å frigjøre de, og velger heller å skaffe flere fat og tappe rett på de, for å så sette de kaldt og på gass når tiden er moden, enn å ta omveien via et annet gjæringskar. Spørsmålet er egentlig om hvor stor forskjell det blir på 4C kontra 20C i løpet av den samme tiden.

Jeg setter fatet rett i kjøleskap når gjæringen er ferdig, på 4c og med CO2 og ønsket trykk.. Men jeg venter som regel minst en uke før jeg smaker, da jeg synes ølet blir klarere og bedre etter de to første ukene på fat.

Aner ikke hva som foregår i fatet under de to ukene, men det min subjektive mening.

Ole Bråten skrev:
Ølet tar opp CO₂ mye bedre ved lave temperaturer, og det betyr igjen at du sparer CO₂. Så med mindre du skal karbonere med sukker, så ville jeg satt det kjølig med en gang etter gjæringa er ferdig.

Nei nei. Ølet tar opp mer CO2 gitt trykket fra co2 flasken. PPCO2 minker med temperaturøkning. Opptaket skjer raskere også, men et øl med 2 liter co2 pr liter øl har tatt opp nøyaktig like mye co2 uavhengig av ved hvilken temperatur ølet hadde da  CO2 ble tatt opp.

mvh

Bårdd

Bårdd skrev:
Ole Bråten skrev:
Ølet tar opp CO₂ mye bedre ved lave temperaturer, og det betyr igjen at du sparer CO₂. Så med mindre du skal karbonere med sukker, så ville jeg satt det kjølig med en gang etter gjæringa er ferdig.

Nei nei. Ølet tar opp mer CO₂ gitt trykket fra CO₂ flasken. PPCO2 minker med temperaturøkning. Opptaket skjer raskere også, men et øl med 2 liter CO₂ pr liter øl har tatt opp nøyaktig like mye CO₂ uavhengig av ved hvilken temperatur ølet hadde da  CO₂ ble tatt opp.

mvh

Bårdd

Du må utdype PPCO2.

Saken her er vel at man må bruke mindre trykk over like lang tid for å oppnå samme co2-tetthet i ølet som man ville trengt hvis ølet holder en høyere temperatur?

Men poenget mitt er at siden man først bruker to uker i romtemp for å karbonere øl, så er dette referansen. Vil det bli merkbart "dårligere" av å sette det inn i kjøleskapet (siden jeg ikke trenger romtemp for å karbonere lenger) med en gang etter at jeg har avsluttet gjæringen?

Ølet vil ikke bli dårligere av å settes rett inn i kjøleskapet etter endt gjæring. Grunnen til at flasker må stå i romtemperatur i to uker etter flasking er fordi man har tilsatt sukker for å få co2 i flasken, som starter en ny gjæring. dette trenger man ikke med fat fordi her presser man co2 inn med overtrykk i ølet.
Jeg opplever øl som har blitt kaldkrasjet rett i kjøleskap blir friskere, uten at jeg klarer å begrunne hvorfor.
Det er går også raskere  å ha det en kort peride på -2 °C enn en lengre peride på 4 °C.

nordtvedt skrev:
Ølet vil ikke bli dårligere av å settes rett inn i kjøleskapet etter endt gjæring. Grunnen til at flasker må stå i romtemperatur i to uker etter flasking er fordi man har tilsatt sukker for å få CO₂ i flasken, som starter en ny gjæring. dette trenger man ikke med fat fordi her presser man CO₂ inn med overtrykk i ølet.
Jeg opplever øl som har blitt kaldkrasjet rett i kjøleskap blir friskere, uten at jeg klarer å begrunne hvorfor.
Det er går også raskere  å ha det en kort peride på -2 °C enn en lengre peride på 4 °C.

Jeg skjønner grunnen, men det jeg lurer på er om hvorvidt det blir bedre av det, flaskekarbonering med tilhørende temperatur, vs rett i kjøleskapet (og karbonere der).

Jeg synes det er best å sette kaldt, når ølet så endelig er kaldt hiver jeg på isinglass eller gelatin, venter tre dager og tapper av. Supercrispt og superferskt.

Vet ikke om det er lett å svare på spørsmålet ditt, men jeg mener at øl som settes på fat oppfører seg mer forutsigbart og har mindre sjanse for å bli infisert.

Ut i fra erfaringene jeg har lest på forumet her, er det endel som av og til opplever problemer med karbonering på flaske. Ting "kan" gå galt med sukkertilsetting, utgjæring på flasken, og at det ligger igjen gammel morro et eller annet sted som gir rare utslag (infeksjon). Dette har jeg opplevd selv, på kanskje 1% av flaskene mine.

Fat gir raskere godt drikkbart øl. Derfor er det vanskelig å sammenligne direkte. Jeg har hatt fantasisk god øl fra både flaske og fat. Men jeg må vente lengre når jeg flasker, for å få godt øl. Tålmodighet er en dyd!

Kjør på og forsøk selv. Det er kun dine egne erfaringer over tid som gir deg dine egne preferanser.

Tilbake
Topp