"effektivitet"

Heisann.

nå har jeg lest mye mye på dette forumet og andre forum, og jeg leser om "effektivitet" målt i %
men hva er det egentlig ? Hvor høy % sukker (hvor høy OG) du får ut av potensiellt max på maltsammensetningen din ?

hvor kommer eventuellt "max" fra , vil ikke dette være veldig individuellt basert på lagring, høstesesongen på kornet osv ?

Takk for potensiellt oppklarende svar :)

off topic, men hvor i Sandefjord holder du til?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Effektiviteten i meskeystemet er beregnet utifra hvor mye sukker man får trukket ut av maltet, ja. Maksverdiene varierer ikke så veldig mye over tid, men forskjellige malttyper har forskjellig utbytte. Man får ved 100 % utbytte typisk ut ca. 300 oechslegrader per kg/l for pale malt, mens krystallmalttyper typisk gir en verdi på noe i nærheten av 270. Utbyttefaktoren i ens eget system oppgis som en prosent av det maksimale (teoretiske) utbyttet. Hjemmebryggere ligger vel stort sett i området 65-90 %.

Bra med flere bryggere i byn.. Vi er to som brygger i kjelleren min, også har jeg hatt litt kontakt med Vistad her på forumet, så det bygger seg sakte opp :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

bra med lokalpatrioisme  sender du meg en mail på cs attosv.. artisti.no, så kan vi utveksle kontaktinformasjon :)

Sent from my ASUS Transformer Pad TF300T using Tapatalk 2

Gahr skrev:
Effektiviteten i meskeystemet er beregnet utifra hvor mye sukker man får trukket ut av maltet, ja. Maksverdiene varierer ikke så veldig mye over tid, men forskjellige malttyper har forskjellig utbytte. Man får ved 100 % utbytte typisk ut ca. 300 oechslegrader per kg/l for pale malt, mens krystallmalttyper typisk gir en verdi på noe i nærheten av 270. Utbyttefaktoren i ens eget system oppgis som en prosent av det maksimale (teoretiske) utbyttet. Hjemmebryggere ligger vel stort sett i området 65-90 %.

Det betyr at om man har 6 kg med pale malt, 20 liter vann så er det maks teoretiske man kan oppnå 90 ((300*7)/20)? Eller 105 ((7 / 20) * 300)?

christoph skrev:
Gahr skrev:

Det betyr at om man har 6 kg med pale malt, 20 liter vann så er det maks teoretiske man kan oppnå 90 ((300*7)/20)? Eller 105 ((7 / 20) * 300)?

Regnestykkene dine er identiske her, men i den første har du regnet med 6kg malt, mens i den andre har du regnet med 7 :) Svaret på begge disse blir 90 om du regner med 6kg.

knutrw skrev:
Regnestykkene dine er identiske her, men i den første har du regnet med 6kg malt, mens i den andre har du regnet med 7 :) Svaret på begge disse blir 90 om du regner med 6kg.
:fyflate: *facepalm*

Men da tolker jeg det slik at jeg forstod det rett bare verdiene som dyttes inn er riktige?

christoph skrev:
knutrw skrev:
:fyflate: *facepalm*

Men da tolker jeg det slik at jeg forstod det rett bare verdiene som dyttes inn er riktige?

Fant denne siden som støtter opp under at ditt regnestykke er korrekt :)

Tilbake
Topp