"Foto session" fra mitt kjøkkenbryggeri. (Tar sikkert litt tid å laste denne...)

Espen Unnvik

Norbrygg-medlem
Hei!

Hva gjør man en grå og trist søndag ?

Svar: Man lager en ”fotosession” av bryggeoppsettet, og plager sine bryggekamerater med resultatet.


OK, jeg er ingen stor fotograf !!!


Jeg har opplagt ikke tatt bilder av absolutt hver minste gjenstand i oppsettet, men tar sikte på å lage en mer overordnet dokumentar.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

En ordinær bryggedag starter med å male/kverne malt.

Jeg benytter nå en crankandstein mølle som jeg er svært fornøyd med.
For å få den i drift må den monteres på en plate, det kan også være greit å lage en eller annen form for trakt til malten.
Den løsningen jeg har benyttet fant jeg her:

http://rims-brewing.tripod.com/rims_brewing_malt_mill.htm
Her er mine bilder:


show_image_stream.php


Sett oven fra:
Som dere ser har jeg laget en liten ”sklie” inne i malttrakten slik at malten renner pent og pyntelig ned mot trakteåpningen.

show_image_stream.php




Jeg har bygget et lite bryggetårn, dette gjør bryggedagen mer organisert. (Det ser kanskje ikke så organisert ut, men det er det.)
Ettersom jeg er en såkalt ”kjøkkenbrygger” er det greit å beholde benkeplass til andre formål.
(Tårnet har hjul, noe som er svært praktisk.)

Her er bryggetårnet mitt:

show_image_stream.php


Selve tårnet er laget av et kurvsystem av denne typen:

http://www2.elfa.com/index.cfm?sprakid=3
Jeg kjøpte mitt kurvsystem hos Byggmakker.

På den øverste hyllen er en kjølebag/kjøleboks som jeg har skyllevannet i.

Den neste hyllen inneholder pumpe, slanger, heatexchanger, varmeelement m.m.
Her oppbevares utstyr når det ikke er i bruk.

I hyllen underder står mesketanken.

Helt nede står kokekar og kokeplate.



La oss se litt mer på de ulike delene.

Kjølebag for skyllevann gidder jeg ikke gå i detalj med.
Som dere ser på bildet av bryggetårnet stikker det opp et kopperrør med en overgang av typen : ”1/2 toms gjenge” (kjøpt på Biltema).
Kan for øvrig nevne at stort sett alle overganger jeg benytter er av ”1/2 toms gjenge”. (Det er gjeit å holde seg til en standart, da kan slangene mellom de ulike enhetene lages mer eller mindre identisk, og er ”ombytbar”).

Mesketanken kunne selvfølgelig også vært en kjølebag, men jeg har nå valgt en annen løsning.

show_image_stream.php


Som dere ser, en standard gjæringsbøtte som er isolert med matter fra Biltema.
Mattene er lagt i to lag, med limsiden mot hverandre slik at jeg får aluminiumsfolien på utsiden og på den siden som er mot bøtten.
Da er det lett å ta av isoleringen for rengjøring, eller bytte bøtte hvis denne blir slitt.
Bildet under viser isolasjon og bøtte separat.

show_image_stream.php



Under mesking benytter jeg et "RIMS oppsett" uten varmeregulering.
Temperaturen blir følgelig ikke helt stabil, men vørteren blir klar og utbyttet litt høyere enn med det oppsettet jeg benyttet tidligere.
Her er et bilde av oppsette:
show_image_stream.php


RIMS oppsettet og pumpe kjøpte jeg hos Petit Agentur før det ble lagt ut for allmennheten.
(Atle Holgar er en kjernekar)
http://www.petit-agentur.no/bu22.htm
Må nevne at silbunn og stigerør er ”hjemmesnekret”.
(Silbunnen er et modifisert høyttalerdekser som jeg kjøpte hos Biltema.
Stigerøret går gjennom silbunnen, og ligger da som en manifold under silbunnen.
Fordelen med denne løsningen er at man kan sirkulere vørteren gjennom mesken med så høy gjennomstrømning man ønsker uten ”forstoppelse”.

Etter mesking blir vørteren overført til kokekar ved hjelp av hevertprinsippet.
(Skylling utføres samtidig, også med hevertprinsippet)

Kokekar er på ca 40L, og er isolert på tilsvarende måte som mesketanken.
show_image_stream.php


show_image_stream.php


Kokeplaten er av typen Kervel og er på 2KW, for å hjelpe til under oppkok benytter jeg ett ekstra varmeelement. (Grilltenner, kjøpt hos Clas Ohlson)

show_image_stream.php


show_image_stream.php


Etter koking skal vørteren kjøles og transporteres til gjæringstank.

Jeg bruker en heat exchanger til kjøling av vørteren.
På bildet mangler selvfølgelig tilkopling til kjølevannet.

show_image_stream.php


show_image_stream.php


Når man benytter en heat exchanger av typen platekjøler slik jeg gjør er det greit å forsikre seg om at ikke store partikler blir trukket opp fra kokekar til platekjøleren.
Til dette benytter jeg en ”sure screen” på ”racking tube”.
Det er en fordel å benytte hel humle, da pellets har en tendens til å tette til ”Sure screen”.

Racking tube

show_image_stream.php


Sure screen på racking tube
show_image_stream.php



Og om langt og lengre enn langt kan resultatet bli en Dunkel Weizen som i dette tilfellet:
show_image_stream.php


NB! Jeg kjøpte flaskene fra USA. Flaskene var billig, frakt var ikke billig.



Takk for oppmerksomheten, og takk til alle som har bidradd med gode råd !!!


mvh
Espen Unnvik
 
Det ser flott ut, spesielt med tanke på at du virker å ha et ryddig og ikke-rotete system, noe som ikke er så lett å få til. Men étt spørsmål har jeg nok. På Pétits hjemmeside (som du linket til) stod det at RIMS-en ikke skal brukes med temperaturer over 65° C. Jager du likevel skyllevann på 78° C gjennom den?
 
Hei !

Nei, jeg benytter ikke denne RIMS`en til det formålet.
Der benytter jeg et perforert kobberrør til overrisling, og en silikonslange fra Humlegården.
Jeg benytter den samme type slange til å transportere vørter fra kokekar til platekjøler.

Takk for kommentaren.  :angel:

mvh
Espen
 
Hei Espen,

Glimrende med bilder, og fin inspirasjon til nye bryggere. Det hele er forklart greit og lettforstålig.

Hvor mange grader mister du ved å resirkulere vørteren med RIMS-en din?

Fint med forum også, uten det ingen bilder.


Richard
 
Hei !

Over en time mister jeg muligens 2 grader C. Er litt usikker på dette, for jeg pleier å kompensere med noen desiliter kokende vann underveis, slik at temperaturen er ganske stabil.

mvh
Espen Unnvik
 
Direkte fra kilden:

Bildene ble lagret hos en eller annen fotoleverandør, kontoen gikk ut på dato og vips så var bildene gått tapt.....
 
Tror faktisk bildene har gått tapt for evig......kan sjekke på gamle harddisker, men verden har jo gått videre og det har jo bryggeriet mitt også.
....men det var ett vellfungerende bryggeri......
Jeg lagret bryggeriet på musikkrommet mitt, nevøen min lurte på om det var trommesettet mitt.....
 
Etter å ha scannet  450 bilder og rippet 100 CDer 3 ganger ble det en NAS, etter ett HD havari nettopp har den vert til nytte så jeg har sluppet den 4 scann/rip.
 
Oddvar Demmo skrev:
Etter å ha scannet  450 bilder og rippet 100 CDer 3 ganger ble det en NAS, etter ett HD havari nettopp har den vert til nytte så jeg har sluppet den 4 scann/rip.

Gjorde det samme, dvs, kjøpte en Windows homeserver.. etter knapt et år kapitulerte disken på den, nå har jeg ingenting.. (dvs, jeg har 4 disker i den, hoveddisken røyk, gudene vet hva som ligger hvor)

Backup gutter.. Backup.. om så Dropbox ellernoe.
 
Drite med Raid er at hvis diskkontrolleren ryker kødder gjerne alle diskene seg til......så backup bør man i så tilfelle ha på en annen NAS....
 
Espen Unnvik skrev:
Drite med Raid er at hvis diskkontrolleren ryker kødder gjerne alle diskene seg til......så backup bør man i så tilfelle ha på en annen NAS....

Hmm, kan ikke noe om det, men jeg har sluppet det. med dropbox ligger det viktiske på flere maskiner og telefoner.
Med jotta og mange kjenninger om mailadresser er det lett å få 8-10 og kanskje mere GB lagringsplass.
 
Jeg har faktisk hatt 2 NAS i mitt nettverk siden 2005 og nuh begynbner disse å passere 2TB hver, en må bare passe på å bytte ut drevene med jevne mellomrom. 1. gang fikk jeg min backupstasjon kondemnert og aldri mere!!! bilder fra mange år tilbake gikk fløyten :( måtte faen meg reise tilbake på samme feriestedene for å prøve å ta de samme bildene... Dragen krever sitt UANSETT!!
 
Den digitale alders gleder. Om 50 år kommer etterkommerne våre til å slite med å finne familievildene våre fordi alt er gått tapt i diskcrash, CD-ROMene er ødelagt og ingen brydde seg med å printe ut. Lenge leve negativet.:p

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp