"Here we go!" Nybegynner starter brygge.

Da var jeg i gang, alene, ingen erfaringer, bare nettet og youtube.

Jeg kjøpte meg en Beer Brew 30 samt nybegynner settet til 1600,- på bryggselv.no.
Da jeg dro og hentet dette dro jeg med meg en amerikansk havrestout.
Settet inneholder:
-Crystal malt
-Chocolate malt
-Roasted Barley
-Havregryn
-East Kent Goldings humlepellets

-Valgfri gjær fra vårt utvalg, 2 rør fersk gjær eller 2 pakker tørrgjær. Husk på å gi oss beskjed hvilken du ønsker, skriv det i kommentarfeltet når du er i kassen og betaler.

Jeg kokte opp vann i BB30, det sto 3/4 med vann og det var ingen markering inne i gryta annet en "max" så jeg gikk utfra siden den het beer brew 30 at det var 30 liters merket. Så tok jeg resten på øyemål.
Jeg skulle begynne på 55 grader, så tilsette malten, dette helte jeg oppi silkaret inne i BB30 og låret herligheten ned i det varme vannet. Her skulle det stå i 45 minutter. Jeg fulgte med fra minutt til minutt, mens jeg sirkulerte vann og rørte en gang i blant i mesken. Alt gikk tilsynelatende bra, jeg økte temperaturen til 67 grader hvor det skulle stå en stund til, før siste meske prosess var noen minutter på 77 grader. Alt gikk bra i denne prosessen. Så begynte problemene. Jeg silte ut vannet i mesken og så det var veldig lite vann igjen (i vørteren?). Jeg fulgte derfor steget med å etterfylle 7 liter vann. Det så fortsatt lite ut så jeg fylte opp litt til. Vannet var da ca 15 cm under "max". Så begynte kokingen, hvor alle steg med humla ble fulgt. Dernest kom kjøling og tapping over til gjæringskaret. Mye av vannet var kokt vekk. Så jeg testet karet for nøyaktig 25 liter, og satte markering på spannet før jeg tappet over. Det manglet en del litere så jeg valgte å etterfylle med kaldt vann opp til merket (ca 5 liter). Så brukte jeg tørrgjær (Safale S-04 11,5g) og "sprinklet" dette på toppen (30 grader). Da lokket skulle på passet ikke dette  :rasende: Feil levering? Men ordnet dette med gaffateip. Satt på gjærlåsen og "Done". Lurer på hvordan dette går... :D

Så kommer spørsmålene:
1. Er det feil å etterfylle vann etter koking? Isåfall hvor mye er tillatt...
2. Er det feil å sprinkle tørrgjær over i vørteren når temperaturen er litt for høy.
3. MÅ gjæringskaret være lufttett?
4. Er det feil å se etter i karet overtid, for jeg har ikke sett "bobler" i gjærlåsen ennå.
Takk for svar.

1. Er det feil å etterfylle vann etter koking? Isåfall hvor mye er tillatt...

Nei, det er ikke feil. Ganske vanlig. du kan vanne ut så mye som du ønsker.

2. Er det feil å sprinkle tørrgjær over i vørteren når temperaturen er litt for høy.

Ja. Det er ikke heldig med for høy temperatur i starten. Den første delen av gjæringa er den mest kritiske.

3. MÅ gjæringskaret være lufttett?

Det er sjelden helt potte tett.

4. Er det feil å se etter i karet overtid, for jeg har ikke sett "bobler" i gjærlåsen ennå.

Etter 44 brygg er nyskjerrigheten like stor hos meg. titter nedi avogtil :)  du kan se om gjæringa er i gang ved at det danner seg et lag med skum på toppen av vørteren.

Takker for svar.
Tittet oppi for å omplassere brygget på et litt kaldere sted. Så bra ut ca 1-2 cm med pent skum. :)

Tilbake
Topp