Råd og tips for kjølekilde for fire gjæringsskap.?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Vi vil bygge oss to skap til gjæring og lagring av øl. Det ene skapet blir ca 60 dypt, 60 bredt og 1,90 høyt. Det andre skal bli 60 dypt, ca 100 høyt og 180 bredt.

Har tent på å høgge et par kjøleskap til dette, men ser en del utfordringer (ukjent hvor selve kjøleelementene er, vanskelig å få plassert denne "risten" som er bak på kjøleskapet).

Har også tenkt på å bare bygge inn kjøleskapet, kanskje ved først å kappe bort unødvendige vegger o.l. Men det blir også mye plunder.

Har sett litt på slike kjøleromsaggregater men der er ganske dyre.

Så til spørsmålet: hvilke alternativer finnes? Noen som har gort noe tilsvarende og har tips?

Kva med å kjøpe eit brukt kjøleagregat til kjølerom / hjørne. Finst slike på finn omtrent hele tiden. ?

frå min HTC "smart-tellefon "

Ein av mine kundar har kjøling basert på kjølespiral i fryseboks så pumpar dei rundt kjølevæske til gjæringstank med speidelpumpe. Går vel an å laga eit skap også. Enkelt å styra med ein UT-200 (pumpa altså). Med eit slikt konsept kan ein vel laga eit isolert skap med fleire sonar/temperaturar.

Jeg så noen på nett som hadde laget en kanal mellom fryseboks og gjæringsskap der en STC-1000 styrte vifter som stod for luftutskifting.

Takker for tips alle sammen! Må fortsette å tenke litt.

Avfuketevarianten fynker sikkert bra men det så litt komplekst ut.

Fryser på utsiden vil jeg ikke få plass til.

Løsningen med spiral og pumøe er også litt plasskrevende.

Får ta tiden til hjelp og lete på finn etter aggregater. Eller så kaster jeg meg i gang med slakting av kjøleskapene mine.

Noen som var en mening om hvor mye et isolasjon et slikt skap bør ha i bunn, tak, vegger og dør? Tilstrekkelig med 5 cm glava?

Vil ikkje Glava ta opp fuktighet ? Tenke at isopor er tingen ? Uten at eg har bygd noke slike. Har kjøle rom i huset og der er det veldig tørt i motsetning til eit kjøleskap.

Med riktig kjøleskap så er det mulig å presse 7-10 fat inn i ett. Dere bør kanskje vurdere hvor det er best å la kjøleskapene være i fred.

Vil ikkje Glava ta opp fuktighet ? Tenke at isopor er tingen ? Uten at eg har bygd noke slike. Har kjøle rom i huset og der er det veldig tørt i motsetning til eit kjøleskap.

Har lurt litt på om dette med kondens kan bli et problem ...

Tilbake
Topp