Rapport fra en fersking

Dag

Norbrygg-medlem
Endelig fikk jeg foretatt min første all-grain brygging, flere måneder etter planen. Ting kommer stadig i veien, eller så er ikke utstyr på plass.
Jeg har halvparten av Kjøkkenbryggeriet til Stana, med silbunn og det hele, og har laget en frakk til kjelen av et liggeunderlag. Temperaturen var sjekket på forhånd med varmt vann, det så ut til å virke fint, ikke målbart temperaturfall på 60 minutter. Som lokk under meskingen brukte jeg plastlokket fra gjæringsspannet. Som en bonus får du da hull og gummipropp perfekt for å sette termometeret slik at man kan sjekke temperaturen kontinuerlig.
Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle ordne skyllingen av mesken, da jeg fikk en ide. Jeg har vanskelig for å tro at ingen har tenkt på dette før meg: Hva er det som leverer vann på i underkant av 80 grader i perfekt tempo for utskylling, og som finnes i de fleste husstander? Kaffetrakteren, selvsagt! D.v.s hvis det er en vanlig jalla-kaffetrakter. Moccamaster kan se ut til å være godt egnet fordi du bare kan svinge utløpet til siden, så det treffer  rett i meskekaret, men akkurat Moccamaster gir en vanntemperatur på 92-94 grader og bør ikke brukes (Det er derfor den lager god kaffe).
Jeg rigget meg til med et papprør med trakt for å samle opp traktevannet, med slange til overrislingen.
Ting virket aldeles upåklagelig, selv om utskyllingen tok i overkant av to timer.
Forventet OG var på 1.060, og faktisk OG ble 1.052. Dette har jeg en mistanke om kan skyldes knusingen av malten. Jeg bruker en Corona-mølle, og den knuste noe ujevnt. Den knuste malten besto av alle grader, fra mel til fullstendig hele korn. Det virker som de to skivene i mølla ikke står rett mot hverandre, slik at den noen steder lager mel, mens andre steder slipper det gjennom hele korn. Har noen erfaring med Corona-møller?
 
Det var en artig beskrivelse av bruken av en kaffetrakter! Jeg hadde alt en gang lest om bruk av en kaffetrakter til minimesk, men slik hadde jeg ikke tenkt på!

Grunnen til at du fikk litt dårlig utbytte kán skylles ujevn kverning, men også skylling. Slik jeg ser det er lokket av mens du skyller ut maltrestene. Dvs at temperaturen går atskillig ned i masken. Jeg tror du kan få bedre utbytte ved:
- ha lokk på mesteparten av tiden
- bruke ekstra vann fra en gryte på komfyren eller lignende
- skylle litt fortere (heller rundt 1 time)

Bruk evt en kaffetrakter til, dersom du har en liggende :). Når jeg skyller ut så prøver jeg å sørge for at masken står under vann hele tiden, slik at ingen mask tørrlegges og dermed ikke kan utnyttes. Prøv å få til en sånn balanse, frem til man selvfølgelig mener at man har brukt nok skyllevann, og bare tømmer meskekjelen for vørter.
 
Tilbake
Topp