Rar smak på førstebrygg.

Satte et ekstraktsett fra Europris (Geordie Lager) som fulgte med i et startkit.
Hadde ikke store forhåpninger til dette men prøver å kartlegge hva som har gått galt.

Rehydrerte tørrgjær som fulgte med og tilsatt mens vørteren holdt 25-26 grader og gjæret på 20-21 grader i 14 dager.
Brukte "brewenhancer" istedet for sukker, hadde en OG på 1038 på 20 grader(målte ikke ferdig produkt)
Bra aktivitet i gjærlåsen etter 12 timer.
Ristet ikke noe på fatet før eller etter tilsetning av gjær.
Kokte sukkerlake og tilsatt vørteren under omstikk, heverten trakk litt luft til noen flasker på slutten.
Ble nok litt mye sukker pr liter da jeg ikke regnet med det som ble igjen i gjæringskaret, utgangspunktet var 6g/l.

Lagret først 1 uke på 24 grader etter flasking, satt 2 stk kaldt og smakte dagen etterpå og tok en vurdering at jeg måtte lagre lengre så de andre fikk stå i 8 dager til før det ble satt kaldt.

Ølet har nå en rar fruktig smak som minner litt om sånn alkoholfritt tomtebrygg jeg husker fra 90 tallet.
Lukter også ganske gjærete og har en del bunnfall selv om jeg ikke fikk noe synlig med fra karet under omstikk.

Det er veldig lettdrikkelig, null alkoholsmak og en litt besk ettersmak når man kommer nærmere bunnen i flaska.

Etter 1 uka ca.
37925507_10156302882281013_3063106667609587712_n.jpg
Etter 1 uke + 1 dag kaldt37981996_10156302873591013_9083403785732096000_n.jpg
 
Lager i et startkitt er uhørt.
Avhengig av gjær, burde den ha blitt gjæret på 10-12 ℃.
Lager bør lagres i 8 uker på 2 ℃.
Ut over det kan 100 ting ha gått ‘litt’ galt... hva var FG siden den smakte tomtebrygg?
Den kan bli bedre dersom du har gjort alle småting riktig.
Den blir dårligere dersom flere småting ikke har vært 100%
Lag deg et nytt sett med Ipa. Lettere å få bra.
Lykke til
 
Mistenker at det eneste som var Lager i det settet var navnet siden oppskrifta sa 18-25 på gjæringstemp.
geordie_lager_2.jpg
Fikk ikke målt FG før flasking, er vel ikke mulig å gjøre dette nå?
Neste brygg blir et all-grain Ink & Dagger som ligger å venter på meg.
Vil nok bare la flaskene stå i kjølern en stund for testing før de evnt. går i vasken.
 
Satte et ekstraktsett fra Europris (Geordie Lager) som fulgte med i et startkit.
Hadde ikke store forhåpninger til dette men prøver å kartlegge hva som har gått galt.

Rehydrerte tørrgjær som fulgte med og tilsatt mens vørteren holdt 25-26 grader og gjæret på 20-21 grader i 14 dager.
Brukte "brewenhancer" istedet for sukker, hadde en OG på 1038 på 20 grader(målte ikke ferdig produkt)
Bra aktivitet i gjærlåsen etter 12 timer.
Ristet ikke noe på fatet før eller etter tilsetning av gjær.
Kokte sukkerlake og tilsatt vørteren under omstikk, heverten trakk litt luft til noen flasker på slutten.
Ble nok litt mye sukker pr liter da jeg ikke regnet med det som ble igjen i gjæringskaret, utgangspunktet var 6g/l.

Lagret først 1 uke på 24 grader etter flasking, satt 2 stk kaldt og smakte dagen etterpå og tok en vurdering at jeg måtte lagre lengre så de andre fikk stå i 8 dager til før det ble satt kaldt.

Ølet har nå en rar fruktig smak som minner litt om sånn alkoholfritt tomtebrygg jeg husker fra 90 tallet.
Lukter også ganske gjærete og har en del bunnfall selv om jeg ikke fikk noe synlig med fra karet under omstikk.

Det er veldig lettdrikkelig, null alkoholsmak og en litt besk ettersmak når man kommer nærmere bunnen i flaska.

Etter 1 uka ca.
Vis vedlegget 37755
Etter 1 uke + 1 dag kaldtVis vedlegget 37756


Det der vekker minner om en "pils" på ferdighumlet ekstrakt jeg satte før jeg begynte å brygge "på ordentlig". Den ble ikke noe videre, for å si det sånn, men av en eller annen grunn satte jeg likevel flaskene i et kjøleskap, og der ble de stående noen måneder, til de ble "gjenoppdaget". Og det gikk faktisk an å drikke det - sjøl om jeg helt sikkert hadde helt det ut nå. Det var til og med noen som påstod at det var godt - hvilket forøvrig er sånt som gjør meg skeptisk til folks påstander om at ølet deres blir helt utmerket til tross for at de gir blaffen i alle råd og regler.

Jeg hadde kassert det ølet du har der, men sett et par flasker i kjøleskapet og la det stå til jul. Det er jo så mye rart som passerer som juleøl:p.
 
Som andre har påpekt er det bare lsger i navnet som relaterer dette til en lsger, det er ikke en lager.

Hvis du setter dette settet igjen så bytt gjær. Du sier at det smaker gjærete og det overrasker meg ikke et gram, det er det gjær fra den produsenten smaker (mangrove jack anyone?) Gjæren har også stått varmt i en butikkhylle, selv om tørrgjær er kjølevare.

Ekstrakt er forsåvidt kjølevare det og, så det rykernoen kvalitetspoeng på selve ekstraktet og. Hvis du vil sette et litt bedre ekstraksett neste gang så kjøp ekstrakt fra mangeove jack, men bytt ut gjæren med en pakke fra fermentis.
 
Eneste grunnen til at dette ble laget fordi det fulgte med en pakke med noen gjæringskar ol.
Kan komme med en liten oppdatering, ølet er blitt en god del bedre.
Den ekle ettersmaken er blitt til en litt mindre ekkel ettersmak og gjærlukta er nesten borte.
Er dog langt ifra et godt øl da det nesten ikke smaker noe som helst men ikke så ille at det går i sluken :)
 
Eneste grunnen til at dette ble laget fordi det fulgte med en pakke med noen gjæringskar ol.
Kan komme med en liten oppdatering, ølet er blitt en god del bedre.
Den ekle ettersmaken er blitt til en litt mindre ekkel ettersmak og gjærlukta er nesten borte.
Er dog langt ifra et godt øl da det nesten ikke smaker noe som helst men ikke så ille at det går i sluken :)

Virker kjent, det der. Men: Livet er for kort til å drikke dårlig øl! (Da er det bedre å la være:).)
 
Beskheten kan komme fra den gjærtypen som følger med settet. Det er ikke særlig kvalitet over den gjæren der.

TIl slutt,la meg få lov til å legge til at du har laget en veldig informativ post om bryggeprosess, temperatur, ingredienser og diverse. Det gjør ting veldig mye lettere for andre når man skal prøve å pinpointe hva som gikk galt med brygget. Det er altfor mange som lager en tråd med "JEG KJØPTE ØL. SMAKER RART. HVA ER GALT?!" uten særlig mer info.
 
Hvis flaskene lagres kaldt, vil en del av gjæren legge seg som bønnfall, og du får en klarere øl med renere smak (med mindre du har gjær med lav flokkuleringsevne).Jeg ville ventet noen uker, og prøvd på nytt. Mener å ha lest at noen ekstraksett også har tilsatt humleessens, og at mye usmak kan ha opphavet sitt her.
 
Tilbake
Topp