Rask gjæring

qbein

 
Etter et par greie ekstraktbrygg, har jeg endelig fått satt mitt første brygg på "ekte" malt. Brorparten av søndagen gikk med til bryggingen. Jeg satte det til gjæring utpå søndagskvelden, OG på 1050. Gjæringen kom ordentlig igang natt til i går. I dag er det full gjæringstopp. Har hatt litt problemer med å få ordentlig gang på gjæringen med ekstraktbryggene mine, og har sittet igjen med ganske høy FG. Denne gangen ser det faktisk ut til at det har gjæret nærmest helt ut, er nede i underkant av FG 1010 nå (etter 1 1/2 dag stormgjæring). Øl-et har i tillegg kullsyre, rett fra gjæringstanken (litt, ikke mye). Jeg brukte Nottingham tørrgjær (2 poser til 25l vørter).

Gikk ikke dette veldig raskt? Er det normalt at gjæringen går så fort med maltbrygg? Ekstraktbryggene har stått i 1-2 uker før det var helt stopp. Øl-et smaker bra, men er tåkete. Regner med at det vil klarne etter omstikking/lagring. Hvor lenge bør øl-et stå etter omstikking før tapping på flasker?
 
Det gikk forholdsvis fort, men ikke helt uvanlig.
Du kunne sikkert klart deg med en pakke gjær hvist de var ferske.
Selv vil jeg ikke anbefale å stikke om ølet hvist du ikke har en meget spesiel grunn for å gjøre det.
La det heller bli en regel å la ølet stå på primerdunken i ca.14dager uten såmye som å løfte på lokket, for så å flaske det.

Hver gang man åpner eller tapper om en dunk utsetter man ølet for infeksjonsfare, så hvist du ikke har en god grunn for å gjøre det er det like greit å la det stå i fre.
Sparer deg jo også for arbeid :ilike:

Hvist man sørger for nokk og fersk gjær å sørger for god lufting av vørteren er det ikke uvanlig med rask og kraftig gjæring.
Har selv måtte vaske opp ett par ganger etter att gjæringen har blåst lokket av bøtten, å gjærgunk har boblet over å flyter fundt bøtten.
(les: blowoff)
 
Enig med det Steinarja sier (det begynner å forekomme nokså ofte i det siste, regner med at det er et godt tegn ;D )!

Bare ut av interesse, hvilken type maltekstrakt har du brukt frem til nå? Jeg lurer på hvilken maltekstrakt som gir denne halvdårlige utgjæringen.
 
Takk for gode svar! Da lar jeg dunken stå en god uke til, så får vi håpe det ikke går infeksjon i det!

Er litt usikker på merket på ekstrakten. Jeg kjøpte det på Petit. Kvitteringen sier kun "Maltekstrakt lys, 15 kg". Husket det stod noe på dunkene, men beit aldri merke i hva :)
 
Får vel repetere Charlie Papazian en gang til (kan vel nesten ikke gjentas for mye :biersmile:)

-Relax, don`t wory, have a homebrew.
 
Er litt usikker på merket på ekstrakten. Jeg kjøpte det på Petit. Kvitteringen sier kun "Maltekstrakt lys, 15 kg".

Bruker samme type ekstrakt fra Petit jeg også (Muntons). Har bare gode erfaringer med denne ekstrakten
 
Tilbake
Topp