Rask vask av mange flasker

Plastkasse med plass til hele kasser der du fyller den med vann og vaskemiddel, ta en tom ølkasse over den fulle og press ned så fyller du hele kassen på noen sekunder.
Deretter klipper du håndtaket av en flaskebørste og setter den på batteridrillen.

Når du har vært gjennom alle flaskene med børsten setter du den tomme kassen på igjen og snur hele greia og tømmer vannet tilbake i plastkassen, så setter du nedi neste kasse mens du skyller de vaskede flaskene med rent vann, det gjør du raskest med en flaskeskyller med automatventil som du setter rett på vannkranen.
Jeg bruker under et minutt pr flaske på denne måten, alt inkludert.
 
Jeg bruker under et minutt pr flaske på denne måten, alt inkludert.
Sånn gjør jeg det også. Obs at hvis det blir en metallende på flaskekosten så riper du bunnen på flaska om du kjører drillen helt nedi.

For å tømme flaskene så tar du nevnte tomkasse oppå, løfter inn i dusjen, og snur opp-ned igjen.
 
Så lenge flasken skylles etter at de er brukt, trenger man ikke børste og drill.
Jeg bruker 3 store IKEA-plastkasser. En med PWB i varmt vann. En med varmere vann, En med starsan.
Sett en flaske i PWB, og løft den ut. La stå i noen minutter mens du setter neste kasse i PWB.
Tøm kasse en tilbake i PWB-kassen, senk den ned i det varme vannet for å skylle bort såpe, tøm den, senk den i Starsan.
Vasker lett mange kasser på kort tid. (Vi brygger 100 liter +++). Tipper jeg ligger under 30 sek per flaske.

Ofte kjører vi PWB + skylling noen dager før vi flasker, og da bruker vi kun en kasse med starsan på selve flaskedagen.

Kan vurdere å droppe hele PWB-en dersom flaskene er ordentlig rene etter skylling, men jeg mener det ligger en liten øl-film igjen som PWB tar bort.
 
Så lenge flasken skylles etter at de er brukt, trenger man ikke børste og drill.
Jeg bruker 3 store IKEA-plastkasser. En med PWB i varmt vann. En med varmere vann, En med starsan.
Sett en flaske i PWB, og løft den ut. La stå i noen minutter mens du setter neste kasse i PWB.
Tøm kasse en tilbake i PWB-kassen, senk den ned i det varme vannet for å skylle bort såpe, tøm den, senk den i Starsan.
Vasker lett mange kasser på kort tid. (Vi brygger 100 liter +++)

Prøv å ta en flaske som kun er skylt, og en som i tillegg er børstet i såpevann og sammenlign de i sollys.

Jeg har sett på dette før, og syntes det var forskjell på å skylle med og uten pwb, men at det var liten forskjell på PWB med og uten børste.
Min konklusjon den gangen var at børste er bare nødvendig på flasker som ikke er skyldt godt, like etter at de er tømt for øl. Men skal ta en ny kikk nå i vårsola :)
 
Så lenge flasken skylles etter at de er brukt, trenger man ikke børste og drill.
Jeg bruker 3 store IKEA-plastkasser. En med PWB i varmt vann. En med varmere vann, En med starsan.
Sett en flaske i PWB, og løft den ut. La stå i noen minutter mens du setter neste kasse i PWB.
Tøm kasse en tilbake i PWB-kassen, senk den ned i det varme vannet for å skylle bort såpe, tøm den, senk den i Starsan.
Vasker lett mange kasser på kort tid. (Vi brygger 100 liter +++). Tipper jeg ligger under 30 sek per flaske.

Ofte kjører vi PWB + skylling noen dager før vi flasker, og da bruker vi kun en kasse med starsan på selve flaskedagen.

Kan vurdere å droppe hele PWB-en dersom flaskene er ordentlig rene etter skylling, men jeg mener det ligger en liten øl-film igjen som PWB tar bort.
I begynnelsen av min bryggekarriere så droppet jeg grundig vask så lenge jeg skyllet grundig,men etter at jeg fikk en infisert batch så vasker jeg nå grundig uansett.På de flaskene som jeg trodde var rene viste det seg at det var små rester fra IPAèn som jeg flasket tidligere og som var uhyre vanskelig å se med det blotte øye.
 
Jeg har sett på dette før, og syntes det var forskjell på å skylle med og uten pwb, men at det var liten forskjell på PWB med og uten børste.
Min konklusjon den gangen var at børste er bare nødvendig på flasker som ikke er skyldt godt, like etter at de er tømt for øl. Men skal ta en ny kikk nå i vårsola :)
Jeg har ikke prøvd å skylle i såpevannn, mulig det er godt nok, men skylling i kun rent vann mener jeg ikke er godt nok og at det blir liggende et belegg i flasken.
 
Jeg har ikke prøvd å skylle i såpevannn, mulig det er godt nok, men skylling i kun rent vann mener jeg ikke er godt nok og at det blir liggende et belegg i flasken.
Nå skal ikke jeg være en vriompeis, men jeg skyller mine flasker to ganger, rett etter at de er tømt. Først skyldes trub ut. Deretter fylles de halvveis opp og ristes med tommelen over åpningen. Deretter står de varmt i kjøkkenskapet og tørker kjapt.

Når de så skyldes i starsan rett før flasking, mener jeg det skal godt gjøres å få infeksjon. Jeg har hatt flaskebomber en gang, og det var pga gjæringskaret.
 
Hvilke Ikea kasser
Plastkasse med plass til hele kasser der du fyller den med vann og vaskemiddel, ta en tom ølkasse over den fulle og press ned så fyller du hele kassen på noen sekunder.
Deretter klipper du håndtaket av en flaskebørste og setter den på batteridrillen.

Når du har vært gjennom alle flaskene med børsten setter du den tomme kassen på igjen og snur hele greia og tømmer vannet tilbake i plastkassen, så setter du nedi neste kasse mens du skyller de vaskede flaskene med rent vann, det gjør du raskest med en flaskeskyller med automatventil som du setter rett på vannkranen.
Jeg bruker under et minutt pr flaske på denne måten, alt inkludert.
Hvor stor kasse må du ha for at vannet ikke skal presses over kanten? Blir det mye søl?

Antar etiketter er fjernet på forhånd.

Må du bruke hansker og briller med PBW?
 
Hvilke Ikea kasser

Hvor stor kasse må du ha for at vannet ikke skal presses over kanten? Blir det mye søl?

Antar etiketter er fjernet på forhånd.

Må du bruke hansker og briller med PBW?
Vi bruker disse:

Prøv deg frem for å finne hvor mye vann som skal til for å fylle flaskene uten at det renner over - det funker akkurat :)
Litt søl blir det, så jeg gjør det ute, på badet eller i kjelleren.

Jeg bruker hansker med PWB og starsan - får så tørre hender hvis ikke.
 
Vi bruker disse:

Prøv deg frem for å finne hvor mye vann som skal til for å fylle flaskene uten at det renner over - det funker akkurat :)
Litt søl blir det, så jeg gjør det ute, på badet eller i kjelleren.

Jeg bruker hansker med PWB og starsan - får så tørre hender hvis ikke.
Har ikke Ikea i umiddelbar nærhet. Da vet jeg at disse er mer enn store nok.

 
Til vasking og skylling av bjørnunger bruker jeg slike
Ikke de billigste men er ganske solide og holder formen bra om de blir fyllt med vann.

@Finn Berger er vel en av de som vasker flest flasker, hvordan gjør du dette?
Selv skyller jeg de bare med kaldt vann umiddelbart etter tømming. Setter de opp ned i tomkasse.
Kassen bør være vasket den også.
Vasker på litt ulike måter, men som regel blir det å spyle støv vekk fra utsiden, snu de og skylle de innvendig.
Så dukkes de ned i såpeblandingen, (industrivaskemiddel, kanskje ikke helt ulikt krystallsoda).
Står med såpeblanding noen dager/uker før blandingen tømmes ut og de får to skyllinger med vann.
Så noen dager med klorin, deretter nye to skyllinger. Så er de klar for starsanering.
Setter de starsanert opp ned i slike kasser
Det er helt annen kvalitet på disse kassene. Men med forsiktighet så varer de en stund.
Stabler tre/fire oppå hværandre. Og siden de har lokk så kan stå slik flere dager før de blir tappet på.

Skulle gjerne gjort det enklere, bruker lang tid på dette.

Et par tips. Kapp ca 2/3 av høyden på "motholdskassen" du bruker når du snur kassen som skal tømmes.
Og sjekk/bor opp hjørnene i bunn på bjørnungekasser. Ofte så er det dårlig avrenning fra flasker som står her.

Nb!
Ser det ble linket til feil oppbevaringskasse.
De er på ca 30 liter og jeg har gitt ca 50kr pr stk.
Gjør et nytt forsøk
 
Sist redigert:
Jeg har brukt ovennevnte metode, med kasser og vaskemiddel. Fungerer fint det. Men; jeg liker å tro at jeg har funnet en enda mer tidsbesparende metode. Når jeg skyller flasker etter konsumering gjør jeg følgende. En runde med skylling m/ vann, så har jeg en boks med standard oppvaskmaskinpulver uten glansemiddel stående på vaskerommet( hvor jeg skyller mine flasker). Bruker en måleskje og hiver oppi ca 1 tskje med pulver og fyller med varmt vann. Det står til jeg gidder å tømme flasken. Da er flasken så ren som jeg får den, på flaskedagen bruker jeg sprayflaske med starsan. To tre sprut i hver flaske. Så bruker jeg en stump hageslange som jeg kobler til vasken m/ slik pistol-sak i enden. Flaskene står i kasse med netting over toppen. Spruter godt ned i flaskene, jo mer skum jo bedre, så snur jeg bare kassen med flaskene og tømmer ut, nettingen holder flaskene på plass. Hvis det er skum igjen i flaskene lar jeg det bare være, jeg er i Dont fear the foam- gjengen.

Tror det er minimalt med ekstratid jeg bruker på flaskene når jeg skyller dem og tilsetter vaskemiddel, på flaskedagen bruker jeg kanskje 10min på å starsane en kasse øl, og da bruker jeg vel mest tid på å fylle kassen med flasker og sette på nettingen.

Husker med gru når jeg startet å brygge, da led jeg av stor angst for infeksjon fra flaskene. Vasket hver flaske med pbw og flaskebørste, skylte dem og bakte dem så i ovnen på 110c i 10min. Så måtte de stå i 30 min før jeg turde å kjøre star san på dem. Brukte sikkert 4 timer på å flaske en batch med 23l, men fy så rene flasker jeg hadde!
 
Tror det er minimalt med ekstratid jeg bruker på flaskene når jeg skyller dem og tilsetter vaskemiddel, på flaskedagen bruker jeg kanskje 10min på å starsane en kasse øl, og da bruker jeg vel mest tid på å fylle kassen med flasker og sette på nettingen.

Du har ikke vurdert en sånn?

 
Etter klorinering så må de jo skylles. Og deretter starsaneres.
Om vaskemiddel alltid er nødvendig vet jeg ikke.

Ryddet litt i gamle flasker før jul.
Øl som har stått kaldt og var ok etter to år var nå infisert etter tre år.
Et annet fem år gammelt var helt ok. Så vet aldri når infeksjon tar overhand.
 
Tilbake
Topp