Raspberry Pi/Linux-PC som alternativ til Wifi-modul

For en stund siden snublet jeg over denne tråden: https://aussiehomebrewer.com/threads/pi-based-braumesiter-wifi-module.100424/

Det er en kar som har revers-engineer'et Wifi-modulen med hensikt å kunne bruke en RPi som alternativ. RPien kommuniserer med speidelen over en seriekabel som plugges i kontrolleren i samme konnektor som Wifi-modulen. Han har også laget instruksjoner for hvordan lage serie-kabler, og han har startet på kode for å lage et web-GUI for å kommunisere med speidelen via en vanlig nettleser. Dette siste er uferdig. Se koden hans her: https://github.com/roguenorman/bmpi

Jeg har testet dette nå, og den grunnleggende kommunikasjonen med Speidel-kontrolleren over serie-kabel ser ut til å fungere. Det er kurant å lage en serie-kabel som kan kobles til GPIO-pins på RPi, og det er også kurant å lage en USB-kabel som kan kobles til PC. Dette betyr mao. at man også kan bruke en vanlig PC som mellomledd, trenger ikke bruke en RPi. Jeg har testet dette med Debian Linux på PC og RPi. USB-kabelen kan visst også brukes til å gjøre FW-oppgradering, men det har jeg ikke testet selv.

Ettersom den ordinære speidel-control-applikasjonen fungerer helt fint lokalt (uten tilgang til eksterne sky-tjenester), så er det mulig å bruke denne som før. (Ihvertfall sålenge man kjører FW-versjon 1.1.26). Det som mangler er å implementere de enkle HTTP-mekanismene som Wifi-modulen tilgjengeliggjør. Har laget en Issue på github for dette. Jeg har klonet dette git-repoet og kommer etterhvert til å forsøke å lage de bitene som mangler for at dette skal fungere.

Selv har jeg allerede en Wifi-modul, så dette er ikke så veldig nyttig for meg. Men det er jo interessant at man kan kommunisere med Speidelen via kabel, dvs uten å bruke Wifi.
 
Hei.

Det ser ut som den opprinnelige tråden hos Aussie Homebrewer er nede. Har du noe mer dokumentasjon på hvordan dette settes sammen?
 
Den fungere nå ja. Men jeg er ennå ikke helt kloke på hva som skal kobles hvor. På GitHub rep tolker jeg tegningen at hovedkortet skal kobles på speidel pluggen, men hva skal i så fall usb kabelen kobles til?

Eller er det USB kabel som skal kobles rett på siden speidel pluggen? Bare ser ikke helt det fysiske utifra tegningene.

Skal det lages en ekstra kabel imellom raspberry PI'en og speidel pluggen som ikke er beskrevet ?

1000064293.png1000064289.png
 

Vedlegg

  • 1000064293.png
    1000064293.png
    1,9 MB · Sett: 5
  • 1000064289.png
    1000064289.png
    326,6 KB · Sett: 7
Litt uklart for meg hva som skjer her, har ingen braumeister. Det skjemaet du har bilde av viser en måte å koble RS232/serie direkte fra en raspberry, med overgangen du har skaffet, kan du koble braumeisteren til en hvilket som helst PC med USB. Sånn jeg forstår det, skal du koble Tx, grønn, på pinne 2 på kontakten, Hvit, Rx til pinne 3 og jord, svart til pinne 5. Den røde skal du ikke koble til og XCK har ikke converteren du har kjøpt, men det er sannsynligvis ikke noe problem.
 
Sist redigert:
Dersom du ønsker å bruke RPi, så trenger du ikke kabel med USB-plugg. Da kobles speidel-kontrolleren direkte til GPIO-pin'ene på RPIen. Da kan du kjøre den Python-applikasjonen som ligger i Gitrepoet. Forutsatt at RPI'en er på nett (Wifi eller TP-kabel), så vil den da i prinsippet oppføre seg på samme måte som Wifi-modulen. Da man kan kjøre speidel-control-applikasjonen for å kontrollere brygginga, og man kan også kjøre speidel-ui applikasjonen for å administrere oppskrifter på Speidelen.

Dersom du ønsker å bruke en PC (feks for å kjøre Windows for å gjøre firmware-oppgradering) så trengs en seriekabel med USB-plugg. Når du har en slik fungerende serieforbindelse til Speidelen, så kan du gjøre det samme som beskrever over.
 
Tilbake
Topp