Raspberry Pi til brygging

Sotrajohnny skrev:
Jeg har lekt litt med Raspberry og logger nå gjæringstemperaturer lokalt i en Mysql base med et python script. Planen videre er å lage et pent php interface for å vise disse dataene. Er det noen som har noe slikt allerede så er det gjerne ikke nødvendig for meg å finne opp hjulet på nytt?

Ser det er nevnt tidligere, men nevner det igjen: BrewPi har alt du trenger og litt til.
Det er utrolig nøyaktig. Har test-kjørt oppsettet mitt i noen dager nå, og det er nøyaktig til under 0.3 grader!
Man kan også sette opp profiler for å heve/senke temperatur over tid.
Det er veldig enkelt å sette opp, og bruker en RaspBerry Pi i samarbeid med en Arduino.
Man programmerer Arduinoen fra "bunnen av" via web-interfacet.
Legger ved et bilde som demonstrerer en profil som øker vørter-temp med en grad i døgnet.

Vedlegg

• Screen Shot 2014-04-08 at 22.05.25.png
    Screen Shot 2014-04-08 at 22.05.25.png
    344,8 KB · Sett: 280
Finnes det noen gode guider til hvordan man setter opp brewpi? Har googlet litt, men sliter litt med å se sammenhengen på det...

Har du sett her?
http://docs.brewpi.com/
I grunnen trenger du å installere operativsystemet Raspbian på din Raspberry Pi, deretter kjøre installasjonscriptet til BrewPi med disse to kommandoene:

Kode:
git clone [url]https://github.com/BrewPi/brewpi-tools.git [/url]~/brewpi-tools
sudo ~/brewpi-tools/install.sh

Det var nettopp arduino dingsen som fikk meg bort fra dette prosjektet. Det å måtte bruke to kontrollere. Fordyrer og kompliserer. Om en vil bruke arduino er vel brewtroller like greit?
Jeg brygger nå med raspibrew.com da trenger man bare pi'en.. eller er det noe jeg ikke har fått helt med meg? Ikke umulig det :)

--

Hans Einar skrev:
Det var nettopp arduino dingsen som fikk meg bort fra dette prosjektet. Det å måtte bruke to kontrollere. Fordyrer og kompliserer. Om en vil bruke arduino er vel brewtroller like greit?
Jeg brygger nå med raspibrew.com da trenger man bare pi'en.. eller er det noe jeg ikke har fått helt med meg? Ikke umulig det :)

--

Tja, det er egentlig Arduino som er kontrolleren, mens Raspberryen brukes til logging og web-server. Man kan bruke en annen PC til dette om man har.
Utvikleren mener arduinoen er sikrere/mer stabil fordi den kun kjører kode som går ut på kontrollere temperatur, ikke noe annet.

Hans Einar skrev:

--

Hei Hans Einar
Eg leser altid dine innlegg,men nå må du snart lære deg å få med titteltekst ok

perolavsen skrev:
Hans Einar skrev:

--

Tja, det er egentlig Arduino som er kontrolleren, mens Raspberryen brukes til logging og web-server. Man kan bruke en annen PC til dette om man har.
Utvikleren mener arduinoen er sikrere/mer stabil fordi den kun kjører kode som går ut på kontrollere temperatur, ikke noe annet.

Det er en vesensforskjell i både stabilitet og forutsigbarhet mellom mikrokontrollere (arduinoen i dette tilfellet) og mikroprosessorer (raspberry pi i dette tilfellet). Så det er et fornuftig valg utvikleren har tatt her, siden arduinoen vil fortsette å kontrollere temperaturen selv om pi'en kræsjer/er opptatt med noe helt annet.

Men for hjemmebryggere kan man selvsagt argumentere for at denne stabiliteten ikke er nødvendig, men det er en billig forsikring. :)

DanielH skrev:
perolavsen skrev:
Hans Einar skrev:

--

Det er en vesensforskjell i både stabilitet og forutsigbarhet mellom mikrokontrollere (arduinoen i dette tilfellet) og mikroprosessorer (raspberry pi i dette tilfellet). Så det er et fornuftig valg utvikleren har tatt her, siden arduinoen vil fortsette å kontrollere temperaturen selv om pi'en kræsjer/er opptatt med noe helt annet.

Men for hjemmebryggere kan man selvsagt argumentere for at denne stabiliteten ikke er nødvendig, men det er en billig forsikring. :)

Når sant skal sies, så handler ikke dette bare om hjemmebrygging-hobbyen :) Men morro er det!

Tilbake
Topp