Råttent egg, infeksjon eller normalt

God kveld i stuen,
Flasket min pilsner i dag og har nettopp kommet til meg selv igjen. Jeg har for vane å ta et magadrag med en gang jeg åpner gjæringskaret med til nå godt resultat. I dag fikk jeg meg en lusing fra lukten og husker knapt de 5 minuttene etter jeg åpnet karet.
Dette var en ny opplevelse. Etter flere ganger med både lukting og smaking på ølet kunne jeg konstantere at dette smakte råttent egg. Med en god dose frustrasjon bladde jeg opp i boken, ølbrygging fra hånd til munn og slo opp på siden om feilsøking.
Dette kunne skyldes enten at brygget var infisert men det kan også være at ølet ikke er ferdig enda. Jeg fikk roet meg litt og har nå flasket alt i håp om at det er tappet for tidlig. Litt fakta om min prosess og råvarer:
Tysk pilsner, FG 1011 OG 1039, gjær 830 german lager.
Føler meg ganske flink med renhold og har ikke hatt noen infeksjoner i bryggene mine hittil.
Kona klarer ikke alltid å slukke lyset etter seg i boden der gjæringskaret står, men det har stått mørkt mer eller mindre hele tiden.
Det skal nevnes at jeg ikke klarer å holde lav temperatur som pilsner krever, dvs at jeg har nok vært over 15 grader i hele prosessen. Er dette å klassifisere som kölch?

Jeg har bestemt meg for å gi den en god stund til å runde smaken og få vekk bismak.
Noen som har opplevd lignende?

RDWHAHB???

En lager bør vel få 3-4 uker (eller mer).

Om svovel-lukten:
"Hydrogen sulfide, which is the chemical responsible for giving sulfur its unpleasant
smell, is naturally produced by all yeast during fermentation. Many lager yeasts
can create overwhelming sulfur-like aromas. Ale strains generally make such small
amounts that the odor is unnoticeable.

How to Avoid:
During fermentation, the production of hydrogen sulfide is inevitable. CO₂ will
carry most of the hydrogen sulfide away. Conditioning or lagering after primary
fermentation is complete should make any left over sulfur smells or tastes fade over
time."

Etter flasking, og etter at du har fått nok kullsyre, kan du la ølet stå iskaldt, (lagering) ned mot 0, lenge. Drikk det når det smaker godt. 15 grader ved gjæring er høyt, men det blir ikke Kölsch av den grunn. Da må du bruke en annen gjær.

AndreasKr skrev:
Det skal nevnes at jeg ikke klarer å holde lav temperatur som pilsner krever, dvs at jeg har nok vært over 15 grader i hele prosessen. Er dette å klassifisere som Kölsch?

Jeg har bestemt meg for å gi den en god stund til å runde smaken og få vekk bismak.
Noen som har opplevd lignende?

RDWHAHB???

Har selv en tysk pils jeg skal tappe til helgen. Den har også lusket seg opp mot 15 grader.... Kan ikke si jeg gleder meg til tappingen.
Har lært den harde veien, at pils lager man ikke om våren, dersom man ikke har faseliteter til å kjøle ned gjæringsdunken.  :jaha:

Einar Michelsen skrev:
Etter flasking, og etter at du har fått nok kullsyre, kan du la ølet stå iskaldt, (lagering) ned mot 0, lenge. Drikk det når det smaker godt. 15 grader ved gjæring er høyt, men det blir ikke Kölsch av den grunn. Da må du bruke en annen gjær.

Forslag til gjær ved 15-20 grader med pilsnerbasis? Har brukt 800 gjæren også tidligere med godt resultat. Jeg får ikke den like "crisp" som pilsner skal være når jeg gjærer med høy temperatur, men absoultt drikkenes og rund i smaken.
Jeg innser at jeg etterhvert må gå til innkjøp av kjøleutstyr til gjæringsprosessen ;)

Det er jo klart at man får et eget resultat ved å kunne bruke lagergjær, men om det ikke er et alternativ, er WLP001 rundt 16 grader relativt crisp.  Det samme kan nok sies om WLP029. Du bør nok beregne mer gjær enn ved varmere gjæring.

Det finnes flere måter å få en øl crisp på. Nå husker jeg dessverre ikke en eneste en av de... Google crisp byo. Mener jeg leste en artikkel på nettet hvor det var flere forslag.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Tilbake
Topp