Redusere PH i mesk med melkesyre (Lactol)

Hvor mye Lactol/melkesyre skal man tilsette for å redusere PH fra 6,2 til 5,2 i mesk med 18,5 liter vann og 5,4kg malt (25 liter batch).
 
Hvor mye Lactol/melkesyre skal man tilsette for å redusere PH fra 6,2 til 5,2 i mesk med 18,5 liter vann og 5,4kg malt (25 liter batch).

Det kommer vel an på bufferkapasiteten i mesken. Jeg tror du må ha data på vannet ditt for å beregne dette. Prøv deg forsiktig fram. Halvbland lactol'en først, så blir det lettere å måle opp små mengder. Vær obs på ketchupflaskeeffekten. Når du har nådd et visst punkt, skal det veldig lite til for å ende opp langt ned på 3-tallet. Jeg ville ikke prøvd å komme ned på 5,2 (romtemperaturmåling). 5,4/5,5 er midt i blinken.

Se hva en halv ts halvblandet gjør først.
 
Det kommer vel an på bufferkapasiteten i mesken. Jeg tror du må ha data på vannet ditt for å beregne dette. Prøv deg forsiktig fram. Halvbland lactol'en først, så blir det lettere å måle opp små mengder. Vær obs på ketchupflaskeeffekten. Når du har nådd et visst punkt, skal det veldig lite til for å ende opp langt ned på 3-tallet. Jeg ville ikke prøvd å komme ned på 5,2 (romtemperaturmåling). 5,4/5,5 er midt i blinken.

Se hva en halv ts halvblandet gjør først.
Så jeg bør blande det ut med vann før jeg tilsetter det i mesken? Si at jeg da blander 1 ts med vann og 1/5 ts med lactol og tilsetter dette i mesken?
 
Har du mulighet til å måle pH relativt nøyaktig i mesken din? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å avvente. Få deg også en grei flaske med liten tut. Lett å ha i for mye. Lett å få pH ned. Verre å få opp.
 
Det jeg gjør (med fosforsyre, men det blir sikkert det samme), er å lage en blanding av 0,25 dl syre og 0,25 dl vann i et gammelt gjærnæringsrør. Jeg bruker et sett med måleskjeer når jeg så skal ha dette videre opp i mesken/koken, og det blir aldri helt nøyaktig. Men når jeg har en syre som er halvblandet med vann, blir unøyaktigheten også halvert.
 
Har du mulighet til å måle pH relativt nøyaktig i mesken din? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å avvente. Få deg også en grei flaske med liten tut. Lett å ha i for mye. Lett å få pH ned. Verre å få opp.

Er det ikke litt risikabelt å ikke gripe inn hvis ph ligger såpass høyt som 6,2? (Men det virker kanskje rart at den skal ligge såpass høyt hvis det er normalt norsk vann? Jeg tenkte ikke så langt:oops:.)

Skulle en bomme, og havne for langt ned, er vel den eneste praktiske løsningen å bruke natron? Kalk løser seg seint og dårlig.
 
Det norske vannet er stort sett helt fint å brygge med uten at man gjør allverden med det. Maltsammensetningen man har i mesken vil dra ned pH uansett. Skal man begynne å dra ned pH ytterligere med lacto bør man ha et pH-meter imho.

Vil man ikke invistere i dette (og div bryggesalter) kan pH 5.2 fra Five Star chemicals være en grei start (spesielt om man har hardt vann)
 
Det norske vannet er stort sett helt fint å brygge med uten at man gjør allverden med det. Maltsammensetningen man har i mesken vil dra ned pH uansett. Skal man begynne å dra ned pH ytterligere med lacto bør man ha et pH-meter imho.

Vil man ikke invistere i dette (og div bryggesalter) kan pH 5.2 fra Five Star chemicals være en grei start (spesielt om man har hardt vann)

Det første der virker rimelig. (Jeg er litt skadet av å måtte handskes med vann fra et kalkrikt område:(.) Men er ikke ph5,2 stort sett verdiløst ? Jeg tror ikke jeg har sett noen som har rapportert at det har levd opp til løftene. (Det var en diskusjon om det nylig her også.)
 
Kommer an på vannet. Det er designet for det amerikanske markedet med fokus på hardt grunnvann. Har man exellente fjellvann/ol er det nok ikke allverden å hente.
 
Kommer an på vannet. Det er designet for det amerikanske markedet med fokus på hardt grunnvann. Har man exellente fjellvann/ol er det nok ikke allverden å hente.
Med norsk springvann fungerer det veldig dårlig, dessverre. Testet det (etter å ha brukt produktet i årevis) for et par uker siden. En mesk med kun pilsnermalt gikk ned pH 0,1 med anbefalt dosering.
 
Hvor mye Lactol/melkesyre skal man tilsette for å redusere PH fra 6,2 til 5,2 i mesk med 18,5 liter vann og 5,4kg malt (25 liter batch).
Brungard anbefaler Max 1,1ml lactol pr kg malt for at tilsetningen ikke skal gi smaksutslag. Så i ditt tilfelle så vil det si ca 6ml, noe som vil senke ph 0,4-0,5 dersom du har normalt norsk overflatevann (min erfaring)...
 
Sist redigert:
Kommer an på vannet. Det er designet for det amerikanske markedet med fokus på hardt grunnvann. Har man exellente fjellvann/ol er det nok ikke allverden å hente.

Ok, dette er bare et løst inntrykk, men det virker som om det er stor enighet på amerikanske fora om at stoffet er ubrukelig?
 
Skal ettersigende funke greit nok på dårlig hardt vann, men om de bruker RO-vann (o.l.) skal det ikke ha mye for seg
 
PH måler 5,5 uten å ha tilsatt noe. Så da er den vel strengt tatt innafor
 

Vedlegg

  • IMG_4447.JPG
    IMG_4447.JPG
    102 KB · Sett: 92
Et tips til nøyaktig dosering: Gå innom ditt lokale apotek og plukk med deg en doseringssprøyte til en femmer.
 
Et tips til nøyaktig dosering: Gå innom ditt lokale apotek og plukk med deg en doseringssprøyte til en femmer.

+1

Etter jeg kjøpte ny melkesyre (med større tut) har jeg flere ganger droppa pHen på skyllevannet aaaalt for langt (når jeg har freeballa)
 
Tilbake
Topp