Hvor mye Lactol/melkesyre skal man tilsette for å redusere PH fra 6,2 til 5,2 i mesk med 18,5 liter vann og 5,4kg malt (25 liter batch).
Så jeg bør blande det ut med vann før jeg tilsetter det i mesken? Si at jeg da blander 1 ts med vann og 1/5 ts med lactol og tilsetter dette i mesken?Det kommer vel an på bufferkapasiteten i mesken. Jeg tror du må ha data på vannet ditt for å beregne dette. Prøv deg forsiktig fram. Halvbland lactol'en først, så blir det lettere å måle opp små mengder. Vær obs på ketchupflaskeeffekten. Når du har nådd et visst punkt, skal det veldig lite til for å ende opp langt ned på 3-tallet. Jeg ville ikke prøvd å komme ned på 5,2 (romtemperaturmåling). 5,4/5,5 er midt i blinken.
Se hva en halv ts halvblandet gjør først.
Har du mulighet til å måle pH relativt nøyaktig i mesken din? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å avvente. Få deg også en grei flaske med liten tut. Lett å ha i for mye. Lett å få pH ned. Verre å få opp.
Det norske vannet er stort sett helt fint å brygge med uten at man gjør allverden med det. Maltsammensetningen man har i mesken vil dra ned pH uansett. Skal man begynne å dra ned pH ytterligere med lacto bør man ha et pH-meter imho.
Vil man ikke invistere i dette (og div bryggesalter) kan pH 5.2 fra Five Star chemicals være en grei start (spesielt om man har hardt vann)
Med norsk springvann fungerer det veldig dårlig, dessverre. Testet det (etter å ha brukt produktet i årevis) for et par uker siden. En mesk med kun pilsnermalt gikk ned pH 0,1 med anbefalt dosering.Kommer an på vannet. Det er designet for det amerikanske markedet med fokus på hardt grunnvann. Har man exellente fjellvann/ol er det nok ikke allverden å hente.
Brungard anbefaler Max 1,1ml lactol pr kg malt for at tilsetningen ikke skal gi smaksutslag. Så i ditt tilfelle så vil det si ca 6ml, noe som vil senke ph 0,4-0,5 dersom du har normalt norsk overflatevann (min erfaring)...Hvor mye Lactol/melkesyre skal man tilsette for å redusere PH fra 6,2 til 5,2 i mesk med 18,5 liter vann og 5,4kg malt (25 liter batch).
Kommer an på vannet. Det er designet for det amerikanske markedet med fokus på hardt grunnvann. Har man exellente fjellvann/ol er det nok ikke allverden å hente.
Uten å ha tilsatt noe? Altså før du har tilsatt malt?PH måler 5,5 uten å ha tilsatt noe. Så da er den vel strengt tatt innafor
Selvfølgelig etter at malten var tilsattUten å ha tilsatt noe? Altså før du har tilsatt malt?
Et tips til nøyaktig dosering: Gå innom ditt lokale apotek og plukk med deg en doseringssprøyte til en femmer.
PH måler 5,5 uten å ha tilsatt noe. Så da er den vel strengt tatt innafor