Redusere PH i mesk med melkesyre (Lactol)

Jeg stod ute i garasjen, men er sånn temperatur kalibrering på måleapperatet.

Sorry, du har jo lagt ved et bilde, og det forteller at det er målt ved 27 grader, hvilket er nesten normen, som er 25 grader.

Men temperaturkorrigeringen korrigerer bare for hva varmen gjør med måleapparatet (eller noe sånt), den korrigerer ikke for forskjellen mellom romtemperatur (=25 grader) og den temperaturen du måler på (f.eks. 65 grader i mesken). Du skal jo ellers ikke bruke ph-meteret i varm væske, men det vet du sikkert.

Om det ikke sies noe om måletemperatur, bør vi egentlig gå ut fra at det er snakk om romtemperatur, siden det er en slags konvensjon at det er den man skal oppgi - men en kan jo aldri vite. Ph i den varme mesken ligger ca.0,3 lavere enn den ph'en en nedkjølt prøve av den samme mesken har.
 
Et tips til nøyaktig dosering: Gå innom ditt lokale apotek og plukk med deg en doseringssprøyte til en femmer.
Gjorde dette en lørdag formiddag en gang. Hadde vært ute dagen før, og jeg så kanskje litt shabby ut. De doseringssprøytene ligger ikke fremme, så man må spørre betjeningen. Plutselig ble jeg jo veldig klar over hvordan hele situasjonen så ut fra et tredjepersonsperspektiv. #denfølelsen
 
Tenker å bruke lactol til å senke Ph MYE. Må vel tilsette etter mesk da. Planen er å lage en hoppy saison (amarillo og mosaic) som skal være litt syrlig, nesten berliner weisse syrlig. Tenkte å jukse med lactol. Tanker om dette? Er inneforstått med at syrligheta blir endimensjonal og ikke som en BW. Har ikke PH meter så her må jeg bare prøve meg frem. Noen ideer om ca mengde lactol på en 25l batch?
 
Har forsøkt med noen dråper i en pale ale jeg hadde på flaske, dette har noe for seg! :) 0.75ml/L gir mye syrlighet, ikke så mye som BW, men det setter også en smak av Lactol. Skal teste en IPA tilsatt med 0.25ml/L 88% lactol.
 
Jeg kommer til å styre utenom lactol i fremtiden. Gir lett smak, og ikke en god en. Minner meg om kalvemelken på gården da jeg var liten. Fysj!

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg kommer til å styre utenom lactol i fremtiden. Gir lett smak, og ikke en god en. Minner meg om kalvemelken på gården da jeg var liten. Fysj!

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Kanskje de traumatiske barndomsopplevelsene har gjort deg spesielt følsom;)? Du "skal" ikke kjenne noe til de mengdene som trengs for å justere pH med normalt norsk vann.

Men kjenner du det, så kjenner du det. Og da er det jo greit at vi har fosforsyre som et langt mer smaksnøytralt alternativ. Jeg synes det er litt vanskeligere å håndtere enn mjølkesyre, men jeg brukte det lenge, og det gikk fint, det. (Og så kan du bruke det til å ta rust på bilen din, og du kan bruke det til å passivisere stålet i kjelene dine. Kjekt å ha:).)
 
Med våres vann i stavangerområdet ligger vi ca på 5ml (ml er det samme som gram, så du kan bare bruke humlevekta du har) med tilsatt lactol 88% i lag med de vanlige saltene på en 25liters batch med vanlig IPA. Da ligger PH på ca 5,3. Dette vil jo variere litt alt eller hva malt osv vi bruker, men håper det er en grei pekepinne
 
Med våres vann i stavangerområdet ligger vi ca på 5ml (ml er det samme som gram, så du kan bare bruke humlevekta du har) med tilsatt lactol 88% i lag med de vanlige saltene på en 25liters batch med vanlig IPA. Da ligger PH på ca 5,3. Dette vil jo variere litt alt eller hva malt osv vi bruker, men håper det er en grei pekepinne

Skal man være innmari pirkete, så er egenvekta på den syra 1,2, så 5 ml blir 6 gram. Men det viktige er jo hvilken pH du lander på:).

Den fosforsyra jeg har (88%), har en egenvekt på 1,7. Jeg husker jeg skjønte lite da jeg løfta på ei literflaske av stoffet første gang:p.
 
Det var jeg faktisk ikke klar over @Finn Berger, så takk for at du gjor meg oppmerksom på det :) eg har brukt lik mengde i gram som ml i over 1 år nå og har truffet innenfor 0,1 i ph fra det jeg skulle hatt hver gang.
 
Det var jeg faktisk ikke klar over @Finn Berger, så takk for at du gjor meg oppmerksom på det :) eg har brukt lik mengde i gram som ml i over 1 år nå og har truffet innenfor 0,1 i ph fra det jeg skulle hatt hver gang.

Så bra:). Og der kan man se: Som jeg pleide å si til elevene mine, så finnes det ikke noe sånt som unyttig kunnskap. Du veit aldri når noe kan komme til nytte.

Men hørte de på meg? Tja - av og til, i alle fall:).
 
Så bra:). Og der kan man se: Som jeg pleide å si til elevene mine, så finnes det ikke noe sånt som unyttig kunnskap. Du veit aldri når noe kan komme til nytte.

Men hørte de på meg? Tja - av og til, i alle fall:).

Man må vel bare ikke forskjellsbehandle "nyttig" og "unyttig" kunnskap. All kunnskap er kunnskap, og kunnskap kan brukes. Men skal den være mer målrettet mot noe spesifikt, så er det vel noen som vil si at det finnes unyttig kunnskap :)
 
Tilbake
Topp