Refractometer korreksjonsfaktor ?

Hei!
Er det noen som har regnet ut ca korreksjonsfaktor på disse Kina refraktometerene man får kjøpt på Ebay.
Se bilde.
Har en App som heter Refracto. Der har jeg 4 valg "Standard", "Kleier", "Terrill Linear" og "Terrill Cubic"
Reggner med at dette også er korreksjonsfaktore.
På forhånd takk for hjelpen.


Skjermbilde.PNG
 
Jeg har kalibrert med to hydrometere for å være sikker. Min faktor er 1.0. Det blir sånn sett ikke helt 100% med hydrometere heller når det er alkohol i væsken, men nære nok
 
Hei!
Er det noen som har regnet ut ca korreksjonsfaktor på disse Kina refraktometerene man får kjøpt på Ebay.
Se bilde.
Har en App som heter Refracto. Der har jeg 4 valg "Standard", "Kleier", "Terrill Linear" og "Terrill Cubic"
Reggner med at dette også er korreksjonsfaktore.
På forhånd takk for hjelpen.

Dette er formler for å korrigere målinger med refraktometer etter gjæring. De er helt uavhengige av fabrikant på måleinstrumentet.
 
Snakkes det om det samme her?

Jeg tolker det sånn at TS mener WRI, wort correction index. Og dette tror jeg må gjøres for hvert instrument. Det er iallefall det som er korreksjonsfaktor..
 
Jeg tolker det sånn at TS mener WRI, wort correction index. Og dette tror jeg må gjøres for hvert instrument. Det er iallefall det som er korreksjonsfaktor..

Hva slags tall er dette? Jeg har brukt mitt refraktometer mye (og kontrollert med andre instrumenter) og uten noen videre korrigeringer gir skalaen på mitt refraktometer rett verdi.

Sean Terrill er i hvert fall en (av få) som har gjort noe saklig rundt å lage formler for å måle ferdig gjæret øl med refraktometer og han har ei lineær og ei kubisk tilpasning .
 
Hva slags tall er dette? Jeg har brukt mitt refraktometer mye (og kontrollert med andre instrumenter) og uten noen videre korrigeringer gir skalaen på mitt refraktometer rett verdi.

Sean Terrill er i hvert fall en (av få) som har gjort noe saklig rundt å lage formler for å måle ferdig gjæret øl med refraktometer og han har ei lineær og ei kubisk tilpasning .
Sakset fra Brewersfriend
Refractometers measure the angle of refraction as light shines through the solution. They are typically calibrated for sugar water. Wort however has a different density and contains more complex sugars. This throws off the refraction index. Any wort gravity reading from a refractometer needs to be adjusted by a ‘wort correction factor’. For the home brewer, a wort correction factor, specific to the instrument, needs to be determined to accurately measure wort samples.

App'en til TS har en standardsetting på 1.03 (som kan forandres) for denne korrigeringen, og f.eks kalkulatoren til Sean Terrill benytter 1.04 som standard.

Her er en prosedyre for å kunne finne spesifikk verdi for ditt instrument, krever vel et godt hydrometer også. Stemmer instrumentet sånn uten videre med standard settinger i kalkulatoren er det liten vits sikkert
http://www.brewersfriend.com/how-to-determine-your-refractometers-wort-correction-factor/
 
Tilbake
Topp