Refraktometer eller hydrometer?

Hei,

er det noen grunn til å kjøpe et hydrometer fremfor et refraktormeter? Såvidt jeg forstår er det kun fordeler med et refraktometer (slipper å ta hensyn til temperatur, trenger mindre volum)?

Mvh Haakon
 
Ja takk begge deler. Refraktometer fungerer ikke riktig etter gjæring. Du kan konvertere men hydrometer er mer nøyaktig enn et ebay-refraktometer til dette. Humleoljer kan også spille refraktometeret et puss.
 
Kjøpte et refraktometer på ebay for et godt år siden. Var ikke av de dyreste men heller ikke det billigste. Det ligger i roteskuffen og der blir det liggende.
 
Jeg bruker begge. Fint med refraktometer under bryggingen. Da slipper du å kjøle ned en desiliter med veske fra 60-100 grader til 20 grader for å sjekke OG underveis.
 
Jeg bruker begge deler. Refraktomer bruker jeg hele veien til og med under gjæringen. Bruker kun hydrometeret på den siste avlesing når jeg har fått en FG med Refraktomer. På den måten slipper jeg å kaste en dl øl hver gang jeg skal måle.
 
Ok, så det har ikke noe å si for utregningene/resultatene i etterkant at man bruker et instrument på OG og et annet på FG?
 
Det er via omregning. Men det er ikke sikkert det blir helt nøyaktig uansett. Spørsmålet er hvor god avlesningen blir med både alkohol og humleoljer.
 
Så lenge alle måleinstrumentene måler korrekt så skal ikke det bety noe om du bruker flere instrumenter. Mine refraktometer har hatt en kalibreringsfunskjon. Du kan da passe på at instrumentene viser ca. det samme.
 
Tilbake
Topp