Refraktometer? hjelp

Kan noen forklare meg med enkle grep på åssen jeg bruker mitt refraktometer? må venstre side står det Brix %
skala 0-30, på høyre side da jeg ser inn i refraktometer står det SG WORT skala 1.000-1-120 og øverst står det det 20"C..
Har Google det å fått opp en haug med tall og formler,,
Sånn jeg forstår det,, jeg måler da vørter er kjølt ned til ca 20 g celsius, får da for eksempel på skalaen 1045
Og etter gjæring 2 uker senere måler jeg da på nytt og får for eksempel 1015
skal 1045 trekkes fra 1015 og deles på 7.5? (tallet 7,5 er noe jeg har lest ett sted) er det da rette alkohol prosent? i dette tilfelle blir det 30 dele på 7,5 som da blir 4 altså 4%alkohol i ølet..?
Hvordan vet jeg ett refraktometer mitt er riktig kalibrert?
JA er veldig nybegynner :)

På forhånd takk for svar..
 
Står litt her:
http://www.glennrlie.net/FAQ#gravity

Generelt så spiller det ingen rolle hvilken av skalaene du bruker. Etter at du har tilsatt gjær kan du ikke bruke avlesning direkte, du må bruke en formel eller kalkulator for å regne ut riktig verdi basert på avlesningen, pga alkoholnivået.

Kalibrer med vann og se at du får avlesning på 0, og bruk gjerne et hydrometer for sammenligning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja har sett den linken du har skrevet, men skjønner bare mindre jo mere jeg leser,,:)
Er det bedre å mere enklere å bruke ett hydrometer?
 
Vel, det er jo enklere i og med at du kan benytte avlesning direkte uten å måtte regne om.

Når det er sagt så er det ikke stor trolldom å bruke et refraktometer. Før gjæring leser man av verdien slik den er, f.eks. 12 brix (som er omtrent 1.047 SG). Når gjæringen har startet leser man av brixverdien i refraktometeret, og bruker denne verdien sammen med OG-verdien for å regne ut den egentlige gravityverdien på den gjærende vørteren.

Eks:
Du leser av 6 brix (SG 1.023) på refraktometeret på den gjærende vørteren. OG var 1.047. Ved å bruke en kalkulator (f.eks. Denne: http://www.glennrlie.net/kalk_refraktometer) legger du inn disse to verdiene, og får den egentlige gravityverdien, i dette eksempelet 1.011. Som du ser er dette annerledes enn 1.023 som refraktometeret viste..

Alternativt kan du bruke refraktometer før gjæring og hydrometer under gjæring, om du synes denne utregningen er vrien.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Så man skal ikke avlese etter stikking av ølet, da gjærings prosessen er over? men under gjæringen..?
Men da får jeg spørre, jeg satte ett øl "flatbygda Blonde" der OG skal være 1056 men jeg målte det til 1046 ved 20 g etter nedkjøling før tilsatt gjær,,, hva har jeg da gjort galt ettersom min OG ble så mye lavere enn det som står i resepten,, har fulgt resepten etter punkt å prikke,
 
Du kan avlese når som helst i prosessen. Under gjæring gjør man det gjerne flere ganger for å følge med på gjæringsprosessen, og fastslå når gjæringen har stoppet.

Hvorfor OG ble lavere kan ha flere årsaker, les litt om effektivitet/utbytte. Det varierer fra oppsett til oppsett, og du vil lære ditt eget system å kjenne etter hvert, og kan da ta høyde for DITT systems effektivitet ig justere deretter for å oppnå ønsket OG.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
jeg kjører med en beer brew 60 . så temperaturer er ganske så stabile , har kjøpt ferdige pakker med riktig mengde gjær humle osv, hva kan jeg da justere på for så å kjøre mitt eget system.. kjøre med mindre væske da?
spør fælt nå. men jeg må lære meg dette ,,:)
 
jeg kjører med en beer brew 60 . så temperaturer er ganske så stabile , har kjøpt ferdige pakker med riktig mengde gjær humle osv, hva kan jeg da justere på for så å kjøre mitt eget system.. kjøre med mindre væske da?
spør fælt nå. men jeg må lære meg dette ,,:)

Nybegynner jeg også. Men vil tro lengre koketid vil bedre dette. Og kanskje mere skylling?
 
jeg kjører med en beer brew 60 . så temperaturer er ganske så stabile , har kjøpt ferdige pakker med riktig mengde gjær humle osv, hva kan jeg da justere på for så å kjøre mitt eget system.. kjøre med mindre væske da?
spør fælt nå. men jeg må lære meg dette ,,:)

Og skriv logg. Så kan du sammenlikne tider, mengder og temperaturer hvis du bruker samme oppskrift senere.
 
Mindre væske vil sannsynligvis gi en mer konsentrert vørter. Ellers er det temperaturer som du nevner og malingsgraden på maltet som benyttes.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja jeg får prøve meg frem.. prøvde den kalkulatoren ,, har jeg forstått den riktig, har jeg en avb på 5,2% tok "OG" som var 1046 og la inn Brix etter endt gjæring som da ble 4,8 fikk da 5,2 % avb,,
 
Du kan få bedre effekt ved å røre i mesken og hvordan du skyller har også en del å si. Etter at jeg startet å skylle på en annen måte en jeg gjorde tidligere har jeg fått en del høyere effektivitet(høyere OG). Pluss det som står over selvfølgelig.
 
Går ut fra du skriver feil her. Å koke mesken er ikke vanlig.
Har ikke bb men mener å ha lest at noen rører i mesken både under mesking og skylling.
Det er nok også avhengig av hvilken skyllemetode man bruker.
 
Jeg
Da får jeg spørre . når rører du da i mesking? etter kok før skylling? og på hvilken måte skyller du?
rører i mesken en gang i blandt under selve meskingen... og under tempøkning ved stegmesk. Rører ikke de siste minuttene før utmesk eller under skyllingen. Jeg skyller kontinuerlig fra en skyllevannstank(HLT), bruker ca 40min på 18l. Får veldig god effektivitet. Har trekjelers oppsett med HERMS.
 
Tilbake
Topp