Refraktometer kalibrering

Ja.
Dvs, som sagt kan du og måle med ref. etter gjæring, men da må du bruke en kalkulator og rekne om.
Refractometer Calculator - Brewer's Friend

Min erfaring fra Vit hva du drikker, er at de som bruker disse kalkulatorene ofte får en del avvik på tallene. Sammenhengen mellom alkohol, ulike sukkerarter og andre stoffer i ølet er vesentlig mer komplisert enn disse kalkulatorene klarer å fange opp.
 
Min erfaring fra Vit hva du drikker, er at de som bruker disse kalkulatorene ofte får en del avvik på tallene. Sammenhengen mellom alkohol, ulike sukkerarter og andre stoffer i ølet er vesentlig mer komplisert enn disse kalkulatorene klarer å fange opp.
Det var det eg hintet til i mitt første svar ;)
Målingene har ikkje vært helt samstemt med hydrometeret.
 
For å måle FG, bruk hydrometer. Det går med litt mer øl pr prøve, men da kan du evt kompensere ved å brygge 500ml mer. Hydrometeret er mer nøyaktig enn å bruke refraktometer som leser av feil pga alkoholen, og så gå via en kalkulator som også er litt unøyaktig. Hvis du vil ha mer nøyaktige FG målinger så finnes det hydrometere for FG.

Men det du også bør gjøre er å verifisere at Brix/SG-refraktometeret er riktig. Det er en del der ute som er feil fra og med ca 1.060. Altså etter ca der, så stemmer ikke tallene med hverandre lengre, skalaen på SG er feil, på noen av de.
 
Tilbake
Topp