Refraktometer og hydrometer viser ulikt

Hei,

Kjøpte nylig et refraktometer fra Bryggeland. Har kalibrert, men det viser veldig varierende resultater, og spriker også veldig fra hydrometer. I går brygget jeg en melkestout, som endte opp med 1.060 etter kok på hydrometer, men refraktometeret viste alt fra 1.050-1.058.

Er det feil jeg kan ha gjort? Tørker selvsagt av refraktometer hver gang. Også etter mesk og underveis i kok var refraktometeret sjelden enig med seg selv. Viste 1.020 etter mesk, og da ble jeg litt satt ut. Neste test kunne vise 1.030, uten at jeg skylte eller gjorde noe annet.

Syns det forøvrig kan være vanskelig å lese nøyaktig av hydrometeret, men det var i hvert fall over 1.060.

Tettheten av sukker varierer gjennom hele vørteren, det vil si at du får forskjellige målinger avhengig av om du rører i vørteren eller ikke. Jeg pleier å røre forsiktig rundt et par ganger, så ta et visst antall målinger som jeg regner gjennomsnitt på(med kikkert).

Sist redigert:
Som @Mats Ø. sier, så må du passe på at du har en homogen blanding før du tar prøven. Mengden du tar ut et betydelig mindre enn med hydrometer (et par dråper mot 100 ml), så du er veldig sensitiv for forskjeller pga dårlig blanding.

Har selv aldri hatt noe problemer med dette etter kok.

Jeg opplevde omtrent det samme.. God forsktig blanding hjalp. Det jeg ikke visste var at refraktometeret bare var pålitelig før gjæring. Med alkohol i vørteren blir målinga feil med refraktometeret.

Tilbake
Topp