Refraktometer

Hei Gahr,
Det er tydelig skjedd en forandring i linken til Apple store, jeg får ikke sett hva appen heter. Da jeg søkte i Appstore etter "refractometer" var det kun en app som het "Refracto - Refractometer Calculator for Homebrewers, av Michael Schmidt. Er det den samme du viste til ?

Jeg sliter litt også med på finne rett kalkulator, og mulighens litt begrepsforvirring.

Jeg har akkurat brygger Bryggselv sin American IPA, Gahr edtition :) og fikk en OG på 1.060 etter koking. Det skyldes litt mye skyllevann tenker jeg.
Nå måler jeg med hydrometer ( 7dager siden fermentering startet) SG 1.020 ish (litt skumm og vanskelig å lese).
Så har jeg fått tak i et refractometer og leser Brix 7.1 og SG på 1.028, og det er her jeg sliter litt med å finne rett beregningskalkulator for å være sikker på at avlesningen på refractometeret blir det samme som hydrometeret er etter avregning. (kalibrering er gjort)

Brewersfriend refractometer kalkulater part II gir meg en FG corrected på 1.012, mens appen til Michael gir meg en "actual" på 1.018, som jo er tilnærmet riktig i forhold til hydrometer. Kan det være den correction factoren som står til 1.0 som skulle ha vært justert? Switcher jeg over til Sean Tirrill linear "tolkning" så treffer jeg på det hydrometeret sa, 1.020.

Begrepsforvirring, kalkulatorene på nettet, som Brewersfriend bruker FG begrepet, mens refractometeret opererer med SG, noen tanker rundt hvorfor? Det er jo SG vi leser av underveis...

Er det noen tips til hvilket som gir best lesning for refractometeret? slik at jeg for enkelhetens skyld kan bruke det,? ( temperaturkorrigering, lite væske)
Denne appen sluttet å virke for noen IOS versjoner siden, du kan benytte denne: https://www.petedrinks.com/abv-calculator-refractometer-hydrometer/ Når det gjelder SG og FG så vet ikke refraktormeteret når du i prosessen måler derfor ervel SG det mest riktige betegnelsen å bruke
 
Tilbake
Topp